سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سامانه های هوشمند و تظاهر به مایه‌داری در ساختمان‌های مجلل/ خانه هوشمند چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

هوشمند سازی و سامانه‌های هوشمند دو مفهومی هستند که با یکدیگر گره‌ خورده‌اند و نقش این دو در زندگی امروزی، روز به روز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اینترنت اشیاء و هوشمند سازی دو ابزار مناسب، برای پیشرفت به شمار می‌آیند. درواقع برنامه‌ریزی صحیح و طبقه بندی مشکلات شهری به ویژه در حوزه انرژی به ما کمک می‌کند، اولویت‌ها را به خوبی بشناسیم و سپس برای حل آن مشکلات از سامانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا استفاده کنیم.

با این همه بالا بودن قیمت تجهیزات هوشمند و نبود حمایت مناسب سبب شده، سامانه‌های هوشمند برای تظاهر به مایه داری و در ساختمان‌های مجلل اجرا شود.

تجربه داشتن خانه هوشمند چگونه است؟

مالک یکی از خانه‌های هوشمند شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مجهز کردن منزل مسکونی به سامانه‌های هوشمند سبب صرفه جویی در مصرف آب، برق و به ویژه زمان است.

او افزود: صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی که رهاورد این سامانه‌های هوشمند است، هزینه اجرای این آن‌ها را در خانه به خوبی جبران می‌کند.

این مالک خانه هوشمند اظهار کرد: در خانه هوشمند شما فقط با اشاره یک دکمه در برنامه تلفن همراه یا ارسال پیام کوتاه، طرح مورد نظرتان را قبل از رسیدن به خانه، اجرا می‌کنید: برای نمونه با اجرای حالت مهمان کرکره‌ها نیمه باز، نور خانه تنظیم و کتری برقی روشن می‌شود.

او بیان کرد: اگرچه با زدن چندین دکمه، می‌توان وسایل خانه را کنترل کرد، اما یادگیری و نحوه استفاده از وسایل هوشمند کمی دشوار است، علاوه بر این زیر نظر داشتن همه چیز مثل زمان روشن بودن چراغ اتاق و... برای همه خوشایند نیست.

عملکرد سامانه‌های هوشمند چگونه است؟

سعید رمضانی مجری سامانه‌های مدیریت و کنترل هوشمند ساختمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: عملکرد سامانه‌های هوشمند، بر مبنای یکپارچگی تجهیزات است که شما با چند دکمه بتوانید، تمام یا بخشی از آن تجهیزات را در کنترل خود درآورید.

او اضافه کرد: سامانه‌های هوشمند را هم از طریق اتصال سیم و هم از طریق اتصال وای فای، می‌توان راه‌اندازی کرد، بنابراین محدودیتی دراجرای آن‌ها در بخش خانگی و صنعتی نیست.

این مجری سامانه‌های مدیریت و کنترل هوشمند ساختمان اظهار کرد: از دلایل اصلی اجرای سامانه‌های هوشمند، در بخش خانگی ذخیره سازی ۳۰ تا ۴۰ درصدی انرژی، احساس راحتی بیشتر، همچنین افزایش ارزش افزوده ساختمان است.

رمضانی عنوان کرد: هزینه اجرای سامانه هوشمند بر اساس نوع مدل و قابلیت‌ها متفاوت است و می‌توان گفت هزینه اجرای سامانه هوشمند در هر واحد مسکونی از ۲۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.

هوشمند سازی در سطح کلان؛ از تعریف تا اجرای صحیح

 پیمان معلم استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سامانه‌های هوشمند، با توجه به اطلاعات مختلفی که از اطرافش می‌گیرد، رفتار متناسبی از خود نشان می‌دهد، برای مثال سامانه‌ای که در گلخانه اجرا می‌شود، رفتار گلخانه دار را (به عنوان فرد خبره) تقلید می‌کند و در مواقعی می‌تواند جایگزین فرد شود.

او اضافه کرد: همان طور که یک فرد خبره و آموزش دیده با نگاه به محیط گلخانه میزان آب، دما و نور را تنظیم می‌کند، سامانه‌های هوشمند هم می‌توانند همان رفتار انسان را مدلسازی کند.

این استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: مدلسازی رفتار انسان از سطح خیلی پایین مثل ربات جاروبرقی تا سامانه‌های پیچیده‌تر مثل کنترل خودرویی که با سرعت زیاد حرکت می‌کند امکان پذیر است.

معلم اظهار کرد: توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون هوشمندسازی امکان پذیر نیست؛ اگر اطلاعات جامعی از وضع شهر وجود نداشته باشد، نمی‌توان اقدام مناسبی برای توسعه شهری انجام داد.

او بیان کرد: زیر ساخت اصلی مورد نیاز، زیرساخت ارتباطی مثل فیبر نوری و اینترنت پرسرعت است، همچنین ایجاد زمینه فرهنگی، به شیوه‌ای که مردم به یادگیری نحوه کار و استفاده از سامانه‌های هوشمند، احساس نیاز کنند.

این استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: همان طور که بسیاری از فناوری‌ها مثل تلفن همراه به مرور زمان در کشور توسعه پیدا کردند، هوشمند سازی و استفاده از اینترنت اشیا هم به طور گسترده در کشور ما امکان پذیر است.

با توجه به ضرورت مصرف بهینه انرژی و مشکلاتی که به ویژه تامین برق وجود دارد، هوشمند سازی باید راهکاری برای افزایش صرفه جویی باشد نه شکل جدیدی از فناوری که در اختیار طبقه اجتماعی خاصی قرار دارد و یا بدتر از آن: مُد جدیدی برای نشان دادن مایه داری!

در واقع هوشمندسازی و استفاده از اینترنت اشیا اگر با ایجاد بستر فرهنگی مناسب، حمایت و مشوق اقتصادی، زیر ساخت‌های ارتباطی و در نهایت با مدیریت صحیح همراه باشد، راهگشای مناسبی در حل مشکلات شهر است.

گزارش از مهران اسماعیلی

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.