سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذبح دام سنگین در خراسان رضوی ۱۱ درصد بیشتر از حد مجاز است

در چهار ماه نخست امسال از جمع ۳۵۴ هزار و ۷۰۳ راس گاو خراسان رضوی معادل ۴۰.۹۵ درصد ذبح شده در حالی که میزان مجاز ذبح ۳۰ درصد است و ذبح بیش از حد مجاز دام سنگین در خراسان رضوی بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن جعفری معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ادامه وضعیت موجود علاوه بر ضربه زدن به موجودی دام سنگین استان، تهدیدی برای تامین گوشت قرمز و مواد لبنی تولیدی در این بخش است.

او افزود: در چهار ماه نخست امسال در کشتارگاه صنعتی مشهد، ۲۱ هزار و ۷۵ راس گاو نر و ۳۱ هزار و ۸۹۴ راس گاو ماده کشتار شده است و در همین مدت کشتار دام سبک به تعداد ۵۰۹ هزار و ۴۵۵ راس گوسفند نر و ۹۳ هزار و ۹۹۳ راس گوسفند ماده بوده است.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که کشتار دام سبک نیز حدود چهار درصد بیشتر از حد مجاز است، ادامه داد: کشتار دام معمولا در نیمه اول سال بیشتر است، اما روند فزاینده کشتار موجب نگرانی جدی برای تداوم کشتار در نیمه دوم امسال شده است.

جعفری با اشاره به این که وضعیت موجود به دلیل افزایش هزینه و کاهش درآمد دامداران ایجاد شده است، بیان کرد: در مرحله نخست باید برای تامین نقدینگی دامداران اقدام و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره، از اجبار دامدار به کشتار دام جلوگیری کرد.

او تصریح کرد: با افزایش سقف نهاده‌ها، تسریع و تسهیل در ترخیص و تحویل نهاده به دامداران از بنادر و مدیریت بهای نهاده ها، از دیگر اقدامات ضروری است که صد البته در سطح ملی و با عزمی راسخ در این عرصه، شدنی است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: متاسفانه شرایط ناشی از خشکسالی، کمبود علوفه، گرانی نهاده و در نهایت افزایش کشتار دام مولد، موجب گرایش بیشتر دامدار به سمت کاهش فشار بر روی خود با کشتار دام ضعیف و کم بهره شده است.

جعفری اظهار کرد: پیش از این به طور معمول یک میلیون تن علوفه بهاری روییده در مراتع، صرف تغذیه دام‌های خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور می‌شد، اما امسال کاهش شدید بارندگی، موجب خشکی مراتع و از دست رفتن فرصت تعلیف بهاری دام‌ها شد.

انتهای پیام//ا.د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.