به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، "تولید 3 میلیون خودرو در سال" این خبری بود که چندی پیش وزیر جدید صمت قبل از اینکه سکان وزارت خانه را به دست بگیرد، گفت. در برنامه کوتاه مدت فاطمی امین، آمده که تولید خودروسازان باید به ۳ میلیون خودرو در سال و یک میلیون صادرات برسد؛ این در حالی است که تولیدات خودرو ایران در سال ۱۳۹۹، ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو بوده است.
برای بررسی این نظر، الزامات لازم برای افزایش تولید خودرو را بررسی کردیم و با کارشناسان و فعالان در این بخش همراه شده ایم.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص الزامات رسیدن به تولید ۳ میلیون خودرو در چشم انداز سال ۱۴۰۴، گفت: ریل مسیر صنعت خودروی کشور از سند اهداف و چشم انداز ۱۴۰۴ مدتی است از مسیر خارج شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۰ در صنعت خودروی پیشرفت خوبی داشتیم، گفت: در سال ۱۳۹۰ بالاترین میزان تولید خودرو را در کشور داشتیم که یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد. از آن به بعد به دلیل تحریمها و مشکلات شدید داخلی تولید در سراشیبی قرار گرفت و به جایی رسید که در سال ۱۳۹۲ به کمبود تولید در سال رسیدیم.
او ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون این عدد در حال نوسان است، یعنی سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه در سال تولید شد. از لحاظ داخلی سازی و خودکفایی، تحریمها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شده است یعنی تحریمها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد این مزیت را داشت که تقویت داخلی داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفته ایم خودروسازان و قطعه سازان بین المللی در کمترین موارد هم با صنعت خودروی ایران همکاری کنند، گفت: در بدترین شرایط شاهد این بودیم که خودروسازان و قطعه سازان تحریم شوند و دیگر نتوانند مواد اولیه را تامین کنند که باعث شد تیراژ تولید به نصف برسد.
او ادامه داد: در زمان تحریم کشورهایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آنهایی که مواد اولیه قطعات تامین میکردند از جمله ژاپن و سایر کشورهای اروپایی و حتی کشورهای اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریمهای آمریکا قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت میتوانستیم قطعات های تک تامین کنیم و چارهای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.
محبی نژاد گفت: امروزه یک فاصله معناداری با افزایش صنعت خودرو داریم در صورتی که قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات داشته باشیم و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش تیراژ دستوری نمیشود و نیاز به یک برنامه منسجم و یک حمایت هدفمند لازم دارد، گفت: باید تصدی گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام اول در افزایش تولید اصلاح قیمت گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی خون در رگهای این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.
محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باید تغییر کند، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد چرا که توانمندی در افزایش تولید وجود دارد اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت فراهمشود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که؛ تولید ۳ میلیون دستگاه کمی دور از دسترس باشد ولی این هدف می تواند بخش زیادی از ظرفیت های کشور را به خود مشغول کند.وی تاکید کرد: باید توجه داشت بالا رفتن تیراژ تولید تاثیری جدی بر قیمت خودرو میگذارد و بهای خودرو را حداقل تا بیت درصد کاهش میدهد چرا که بخشی از این افزایش کنونی قیمت ناشی از بالانس نبودن بازار است.
با اشاره به اینکه وزیر جدید صمت گفته است اگر می خواهیم خودروسازیمان رقابتی باشد باید مقیاس تولید را افزایش دهیم، اولین مزیت تولید بالا این است که قیمت تمام شده خودرو کاهش می یابد. از سوی دیگر زمانی که یک و نیم میلیون دستگاه خودرو صادر شود، ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری به همراه دارد
ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای اینکه در سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون خودرو در سال برسیم، باید چه کارهایی انجام دهیم؟، گفت: رسیدن به تولید 3 میلیون خودرو در سال 1404 ادعای بزرگی است و ۴ سال فاصله مناسبی برای دستیابی نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مهمترین چالشی که رو به روی وزارت صمت است، چالش مدیریتی است، گفت: بخش عمدهای از تولید ۳ میلیون خودرو در سال، باید توسط ۲ خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا محقق شود. فرض کنید نصف این تعداد که ۱۵۰۰ هزار خودرو میشود را ایران خودرو و سایپا باید تامین کنند اکنون دچار چالش مدیریتی هستند.
خلخالی بیان کرد: مشکلی که در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد مشخص نبودن دولتی یا خصوصی بودن ایران خودرو یا سایپا است. این موضوع باید در قدم اول اصلاح شود چرا که بدترین مشکل را برای خودروسازان به وجود آورده است. مشکلی که وجود دارد این است که مدیران این ۲ شرکت خود را کارمندی میدانند که باید کار کنند و بعد از مدتی کنار گذاشته می شوند و در نتیجه تلاشی برای ارتقای محصولات نمی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: وقتی انتظار داریم این ۲ خودروساز در برابر ناکارآمدی پاسخ بدهند، میگویند به دلیل مداخلههای دولت نتوانستند کاری انجام دهند. اما وقتی دولت قصد دخالت داشته باشند، میگویند ما شرکت خصوصی هستیم و ارتباطی با دولتی ها نداریم و این چالش را باید حل کرد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر ۲ میلیون خودرو در خودروسازیهای بزرگ تولید شود، باید حدود یک میلیون دیگر را در سایر خودروسازیها تولید کنیم، یعنی شرکتهایی که خصوصی هستند و میتوانند تولید را افزایش دهند.
بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه فاطمی امین درباره تولید ۳ میلیون خودرو و صادرات یک میلیونی آن گفت: چنین چیزی غیر ممکن است. ۳ میلیون خودرو در توان خودروسازان نیست همانطور که میدانید ما در تحریم هستیم و پلتفرمهای داخلی ما برای ۳ یا ۴ دهه قبل است که با کمترین سطح کیفی کار میکند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: ماشین شاهین یک پلتفرم ۱۰ سال قبل ژاپنی است که یکبار هم چینیها از آن استفاده کردند. تیبا، ساینا، کوئیک و سمند خانواده پژو با پلتفرم ۴ دهه قبل است. آیا با این خودروها میتوان صادرات کرد؟
صدرایی ادامه داد: خودروسازهای چینی که تولیدات زیادی دارند و صادرات آنها به کشورهای مختلف زیاد است همانطور در ایران به وفور وجود دارد، هنوز صادراتش به یک میلیون در سال نرسیده است. آنوقت ما میخواهیم به صادرات یک میلیونی برسیم.
او درباره خودروهای کیفیت ماشینهای داخلی اظهار کرد: اگر بخواهیم وارد رقابت جهانی شویم باید واردات خودرو آزاد شود تا بتوانیم با خودروهای جهانی رقابت کنیم و سطح کیفیت را افزایش دهیم.
صدرایی درباره بالا بردن سطح کیفیت خودرو برای رقابت در بازار جهانی گفت: ما نمیتوانیم در رقابت با سایر ماشینها بگوییم که ماشین میسازیم با حداقلهای ایمنی و بدون امکانات و صادر میکنیم. دنیا در حال حاضر بازار رقابتی است اگر کیفیت خودروها را بالا نبریم کسی از ما خودرو خریداری نمیکند. وارد بازار جهانی شدن کیفیت میخواهد هیچ کدام از خودروهای تولیدی ما به معدود دستگاه های پایبند که آن هم مشکلاتی دارد ارزش صادرات ندارد.
بحث تحریم و واردات نیز در افزایش تولید نقش بسزایی دارند، اما به اندازه زیرساختهایی که بیان شد، چشمگیر نیستند. آنچه مشخص است دستیابی به تیراژ یک میلیون دستگاهی تا پایان امسال چندان دور از دسترس به نظر نمیرسد، زیرا شرکتهای خودروساز طی سال گذشته حول و حوش همین تیراژ خودرو تولید کردهاند. اما رشد ۶۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده با، اما و اگرهایی همراه است.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
بازار خودرو هم باید همین کار صورت بگیره وگرنه همین آش و همین کاسه ادامه دار خواهد بود
بلد نیستی نساز
شما باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برید و نه اینکه مشتی لگن بی خاصیت را به عنوان خودرو بدید دست مردم.
که این ملت رابه روز سیاه درهمه امورمملکت کشانده.
اگه ۶۰ درصد گرونترش نکردن اینا
اگه ۶۰ درصد گرونترش نکردن اینا
اگه ۶۰ درصد گرونترش نکردن اینا
اگه ۶۰ درصد گرونترش نکردن اینا
توان تولید سه ملیون هر چند خوب ولی ناکافی است.
با رباتیک شدن و افزایش قطبهای خودرو چه توسط سپاه و چه ارتش و چه نیروهای دیگر و چه مپنا و وزارت نیرو و چه وزارت راه و چه بخش خصوصی شاید تولید ایران افزایش خوبی داشته باشد ولی هدف گرفتن تولید بیش از ده ملیون یک کار بزرگ جهادی و انقلابی است.
ما هیچگاه به پای خودروسازان کره ای و چینی و ژاپنی نمیرسیم حتی با کمک رباتها !!!!!!!!!!
زیرا صنعت خودرو ایران به دست بی عرضه های وطن فروش و مدیران و مسولان بی کفایت و ناشایست است که فقط پول پرستی و پول میشناسند .
این صنعت خودرو پویا نیست این صنعت مرده است .
صنعتی که فقط بلد است جیب مردم را خالی کند و آشغال تحویل مردم دهد .
صنعتی که به استقلال و طراحی ایرانی و ساخت قطعات و خودروهای ملی نمی اندیشید و نمی اندیشد.
صنعتی که پس انداز یک عمر انسانی را با تحویل یک خودرو نه چندان پیشرفته میستاند.
این صنعت خون مردم را در شیشه کرده ،صنعتی که حامی مردم سرزمینش با دادن خودروهای قسطی بلند مدت هم نیست.
این صنعت فقط اسمش ایرانی است.
خودروهایی در همین سطح در جهان بین ۴۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون قیمت دارند
واقعا یک ظلم مضاعف از طرف دولت به مردم فقیر و قشر متوسط و کارمند هست
واقعا ظلم بزرگی است
الان صنعت خودرو ما یه صنعت خنده دار و دلال پرور شده
و هر اتومبیلی که خریدار نداشته. ، ازطزیق. مونتاژ و دادن بعضی تغیییرات .. خدا تومان از مردم ایران میگیرد ... درحالیکه همین خود رو از کشورهای همسایه وارد کنید قیمت
باز هم کمتر است .. چه بسا ماشینهای قاچاقی که وارد میشود توسط همین خود رو سازان است و. سرمایه خود را به چند برابر افزیش مید هند
به هر حال. ابروی خودرو سازی ایران رفته ،، و قولی که دادند چندبن سال قبل که اتوموبیل ملی ایران را معرفی میکنند ،،، رفته هوا و شورائی بنام رقابت تبیدیل به شورای رفا
قت تعییر کرده است ،،و مطمینا سالانه چیزی میگیرند که قیمتها را بالا میبرند...
ما تنها راه را برگشت به ابتدا میدانیم و سهامداران را نمیدانیم کی هستند و از کجا امده اند ،که. کارشان به گند کشیدن خودرو های به اصطلاح ایرانی است. و جیب خالی کردن مردم تنها فایده انها بوده است...
دولت اگر به فکر مردم است چنین قانونی تصویب کند
من کارمند هستم و در آرزوی یک خودروی مناسب و با قیمت مناسب.
این همه ظلم واقعا برای که؟
منتظریم.
کاش سپاه وارد این عرصه میشد و این کارخانه ها تعطیل و خودروی درست و حسابی و ارزان وارد یا با الگو گرفتن از قطب های تولید خودرو تولید میشد.
لطفا یک روز روبروی یک پادگان سپاه اتراق کن تا ببینی تمام تصورات تو اشتباه است
سپاه قابلیت های زیادی با نیروی متخصص عالی دارد ولی هنوز بعضی ایرانی ها باور ندارند
هر ساله بسیاری از جوانان نخبه در دانشگاه های سپاه وارتش با کنکور تحصیل می کنند
اگر دروغ میگویم به خودروهای سپاه و ارتش و خانواده هایشان نگاه کنید .
توان خودروسازی کشور ما یک توان ضعیف است.
خودرو طوفان و خودرو های رباتیک و پیشرفته ای که سپاه ساخته رو برید ببینید بعد بیان الکی چرندیات بنویسید
این آشغال سازها، کارخونه هاشون زمین خیلی زیاد داره. به حرف من کنید، زمیناشونو شخم بزنید، جاش گندم بکارید، به خدا هم سودش بیشتره، هم خدا رو خوش میاد، هم منطقی و قابل توجیهه.
آخر آخر آخرش میشیم مثل شوروی سابق. بی خیال خودرو سازی شده و بهترین ماشینها رو به قیمت منصفانه و استطاعت پذیر وارد میکنه. مردمش هم در رفاهن و بهترین ماشینها، به روز ترین ماشینها رو سوار میشن. یعنی میتونن بخرن و سوار شن
واقعا دیگه بسه، بذارید مردم نفس بکشن
ینی قشنگ میفهمی که اگه با تصادف نمیری حتما نقص عضو پیدا میکنی
اگر همان طور که حضرت آقا گفتند حرکت انقلابی باشد ما هیچ چیز نشد نداریم مدیر و کارشناسی که جرأت ندارد و کار شکنی می کند بگذارید کنار
مگر همهی مشکلات ما صادرات هست شما اصلا حرف از مردم که داشتن خودرو برایشان شده رویا حرف زدید
جون مردم اصلا واسشون مهم نیست فقط پول
خدا لعنتشون کنه
و بجای اجرای احکام اسلام و حکومت اسلامی
اصول ماکیاول را به کار بسته
و از اصول 10 گانه ماکیاول در حکومت داری
رعایا خود را بدوش در حالی که فکر می کنند به آنها خدمت می کنی
تعداد کشته و زخمی های ما با این خودروهای اشغال از کشته های جنگ ایران و عراق بیشتره
و هر مسئولی تو این چند سال سکوت کرده و با اینا همراهی کرده شریک جرمشونه
ینی بهترین خودرو ایرانی حتی نمیتونه استاندارهای چهل سال پیش اروپا رو پاس کنه
آیا مردم ایران مستحق همچین آهن پاره های هستن ؟
ینی اشغال تر از صنعت خودروسازی ایرانی تو دنیا کسی سراغ داره؟
چطور آقایان تو دو سال قیمت خودرو رو بیست برابر کردن ولی حاضر نیستن با افزایش تولید لااقل قیمتها رو نصف کنند
نخرید این آشغال ها رو حالا لوازم خانگی رو باید حمایت کرد لباس رو باید حمایت کرد حتی گوشی همراه رو هم میشه حمایت کرد چون رقابتی تولید میشه و خوبه و حتی بسیاری از تولیدات داخل به عنوان مثال لباس از بسیاری از برندهای خارجی برترند..
اما این آشغالا چی دارن.. آهن های آدم کش