سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد و توسعه صنعت آبزی پروری

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: اگر به دنبال رشد و توسعه صنعت آبزی پروری هستیم، نباید تنها به بازار‌های داخلی بسنده کنیم.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اهمیت افزایش سرانه مصرف و ایجاد تنوع گونه‌ای بر کسی پوشیده نیست، اما اگر به دنبال رشد و توسعه صنعت آبزی پروری هستیم، نباید تنها به بازار‌های داخلی بسنده کنیم.

او با بیان اینکه در زمینه پرورش ماهیان دریایی در استخر‌های خاکی تجربیات خوبی حاصل شده است افزود: در ۲ سال گذشته شاهد تولید ۲۰۸ تنی ماهیان دریایی در سطح استان بودیم و مجتمع میگوی چوئبده آبادان، به عنوان بزرگترین مرکز تولید میگوی استان، چندین سال به دلیل بیماری لکه سفید در آستانه تعطیلی و رکود قرارگرفته بود.

ابوعلی بیان داشت: طی اقدامات ارزشمندی که در ۲ سال اخیر انجام شد موجب افزایش انگیزه بهره برداران و رشد تولید در این مجتمع شده است و  طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده در امسال مجددا توسعه ماهیان دریایی، در سطح استخر‌های خاکی از جمله در چوئبده آبادان از سرگرفته می‌شود.

مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: امسال برای اولین بار در خوزستان، پرورش ماهیان در قفس اجرایی می‌شود و قفس‌ها به دریا فرستاده می‌شوند و در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه پرورش ماهیان در دریا و سواحل در حال مطالعه و پیگیری است.

این مقام مسئول ادامه داد: چندین پروژه در جهت بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها از جمله استفاده از آب‌های نامتعارف، پساب نیشکر و مزارع کشاورزی تعریف شده است و امیدواریم در همین راستا مجتمع ۵ هزار هکتاری ماهی و میگو در شهرستان خرمشهر امسال کلنگ زنی شود.

او گفت: مرکز تکثیر بچه ماهیان دریایی در  بندر امام خمینی (ره)  یکی از دغدغه‌های امروز شیلات استان است و این مرکز به صورت محدود  در حال تولید است و نیاز به همکاری و حمایت ویژه دارد و اگر با نگاه ملی بر روی این مرکز سرمایه گذاری شود قطعا در آینده تحولات مثبتی رخ می‌دهد و سالانه بالای ۲ میلیون بچه ماهی در این مرکز تولید می‌شود.

ابوعلی افزود: در شرایط فعلی، بازار داخلی جوابگوی کشش تورم و نوسانات لحظه‌ای نیست و نبود برنامه منسجم در خصوص بازاریابی ماهیان و مشکلات ایجاد شده لزوم توجه بیشتر بخش بازاریابی جهانی شیلات ایران را در این رابطه دوچندان کرده است.

مدیر کل شیلات خوزستان بیان داشت: مشکلات ایجاد شده در صادرات به بازار‌های خارجی سد راه تولید و پرورش آبزیان است و ایجاد تنوع گونه ای، انتخاب مقاصد صادراتی متنوع، کمک و همراهی وزارت امور خارجه را برای تسهیل در امر صادرات محصولات شیلاتی ضروری است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.