سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام مطرح کرد؛

کنترل واحد‌های شیرین سازی در پالایشگاه گاز ایلام

نوریان از کنترل و کاهش نرخ خوردگی واحد‌های شیرین سازی در پالایشگاه گاز ایلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،روح اله نوریان مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تعیین و پایش IOW مطابق با استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴ برای کنترل خوردگی واحد‌های شیرین سازی در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: بمنظور شناسایی عوامل ریشه‌ای خرابی‌ها اقدامات و بررسی‌های مختلفی از جمله انجام پروژه پژوهشی  بررسی عوامل خوردگی در واحد‌های شیرین سازی در این پالایشگاه انجام شده است.

  نوریان افزود: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS، کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی بعنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحد‌های شیرین سازی شناسایی و اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده و دقیقی برای کنترل این عوامل انجام گردید که منجر به کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتی‌ها شد.

او اظهار داشت:با توجه به اهمیت پایش و کنترل پارمتر‌های فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارمتر‌ها مطابق با راهنمایی‌های استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴، API ۹۴۵-۲۰۰۸، منوال عملیاتی پالایشگاه، کتاب آمین اکسپرت، گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحد‌های آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از دو سال قبل صورت گرفت و حدود ۳۳ پارامتر بعنوان پارمتر‌های کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز، استاندارد و بحرانی، پیامد‌های خروج از این حدود، دوره پایش، متولی ثبت و پایش، و روش‌های اندازه گیری مشخص گردیدند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW‌ها از جمله اقداماتی است که می‌بایستی بصورت مستمر انجام شود، عنوان کرد: در حال حاضر اندازه گیری و ثبت سوابق بصورت روتین روزانه توسط بهره برداری انجام و توسط مهندسی فرآیند بصورت هفتگی و توسط بازرسی فنی بصورت ماهیانه پایش می‌گردد.

نوریان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه خوردگی در واحد‌های شیرین سازی بصورت مشابه در اغلب پالایشگاه‌های بعنوان یک چالش جدی مطرح است و بعضاً در برخی از پالایشگاه‌ها شدیدتر از پالایشگاه ایلام می‌باشد و حتی برج‌های جذب و احیاء را متأثر نموده است، اضافه کرد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاه‌ها و حتی سایر واحد‌های صنعتی را دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام بیان کرد:در سال‌های گذشته خوردگی و نشتی‌های مکرر در چرخه Lean آمین واحد‌های شیرین سازی بعنوان یکی از چالش‌های بزرگ پالایشگاه مطرح بود این خوردگی‌ها در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بطوری که بطور متوسط هر ماه یک نشتی در واحد‌های شیرین سازی گزارش می‌گردید.

نوریان اعلام کرد:این خوردگی‌ها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و بعضاً توقف تولید‌های گاه و بیگاه می‌گردید، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد می‌نمود.

او ادامه داد:تعویض حدود ۳ هزارو ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ نزن، تعویض تیوب باندل هر ۴ ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلر‌ها و کیسینگ پمپ‌های شارژ آمین، ناشی از این خوردگی‌ها بود که با تلاش و جدیدیت همکاران این گونه مشکلات برطرف شد.

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.