به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
ایجاد قطب مشاوره شغلی و تحصیلی در ۵ مرکز مشاوره دانشگاهی
مجید صفاری نیا مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت علوم برای گسترش خدمات مراکز مشاوره در دوران پست کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا هم خدمات مشاوره آنلاین و غیر حضوری و حضوری به تمامی دانشجویان سراسر کشور ارائه شده است و این روند در دوران پست کرونا هم ادامه خواهد یافت.
او افزود: این موضوع به تمامی دانشگاهها هم جهت ارائه خدمات مشاوره رایگان به دانشجویان ارائه شده است و تعداد دانشجویان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاهها جهت خدمات روانشناسی بیش از یکصد هزار نفر بوده که به صورت حضوری، مجازی و تلفنی ارائه شده است.
صفاری نیا تصریح کرد: وزارت علوم برنامهای را تحت عنوان پایش سلامت روان دارد که دانشجویان هنگام ثبت نام آن، پرسشنامهها را تکمیل میکنند. اگر دانشجویان علائم و مشکلی از قبیل بیماری روان شناختی یا سابقه مصرف داروهای روان پزشکی و مشکلات خانوادگی داشته باشند و نمره به دست آمده آنها در آزمون از میانگین بالاتر باشد. به مرکز مشاوره دانشگاه دعوت شده و مورد مصاحبه بالینی توسط متخصص مرکز مشاوره قرار میگیرند؛ بنابراین خود مراکز فعال و مداخله کننده هستند. پیگیری خواهیم کرد، چرا که حاد بودن مشکل آنها به صورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده روی سیستم مشاوره و مددکاری وزارت علوم قرار میگیرند. مگر مواردی که در اظهارات خودشان صادقانه رفتار نکنند.
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مراکز مشاوره وزارت علوم و دانشگاهها در همه دورانها به خصوص در تمام ایام کرونا به صورت فعال عمل کرده اند، چرا که غیر از حوزه مداخله برای پیشگیری و سلامت هم کار میکنیم و در سال ۹۹ برای این کار حدود ۱۰۰۰ وبینار مجازی برای دانشجویان و استادان و خانوادههای آنها برگزار کردیم و این برنامهها با هدف افزایش سواد سلامت روان و خود مراقبتی برای دانشجویان، خانوادهها کارکنان و اعصای اموزش عالی هر روز جریان دارد. حتی در ایام تعطیلی تابستانی بسیاری از دانشگاهها این اموزشها افزایش نیز داشته است. ما حتی در تمام تعطیلات نوروز امسال از ۱۵ اسفند تا ۱۹ فروردین هم خدمات مشاوره مجازی و برنامهای فرهنگی به نام نوروز کرونایی را برگزار کردیم.
صفاری نیا با بیان اینکه هفته آینده در دانشگاه گیلان سمپوزیوم موزشی یا حضور اساتید برجسته کشوری برگزار میکنیم تا اساتید و مدرسان دانشگاه هم اموزشهای لازمه را در نحوه تعامل و ارتباط موثر و مهارت اموزش مثبت را بیشتر از گدشته با دانشجویان برقرار کنند.
وی تاکید کرد: پدیده افت تحصیلی دانشجویان مربوط به امور آموزشی است، اما مراکز مشاوره وزارت علوم برای بهبود این وضعیت دانشجویان سیاستهایی را اتخاذ کرده اند تا دانشجویان آسیب نبینند. در ۵ مرکز مشاوره دانشگاهی قطب مشاوره شغلی و تحصیلی ایجاد کردیم. دانشگاه تهران، شریف، علامه، اصفهان و شهرکرد از این قبیل دانشگاهها هستند.
سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی کشور بازگشایی شد
دبیرخانه شورای علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد؛ سامانه سمات ملی برای هزینه کرد اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی مشمول بند (ب) ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه همچنین ماده ۵۶ «قانون الحاق برخی مواد به تنظیم بخش از مقررات مالی دولت(۲)» بازگشایی شد.
دستگاههای اجرایی می توانند برای ثبت طرح های سال ۱۴۰۰ و دریافت کد رهگیری، درخواست مجوز سال آتی، اعلام خاتمه، ثبت گزارش پیشرفت و تعیین تکلیف طرح های قبلی به سامانه سمات به آدرس https://band۵۶.semat.ir/ مراجعه کنند.
در صورتی که دستگاههای اجرایی در خصوص پیگیری و تعیین تکلیف طرحهای ثبت شده دارای کد رهگیری، در سامانه سمات اقدام نکنند، طرحهای مذکور به حالت راکد درخواهد آمد.
گفتنی است آن دسته از دستگاههایی که نام کاربری آنان غیر فعال شده است یا برای اولین بار اقدام به ثبت طرح می کنند می توانند با معرفی نماینده خود به دبیرخانه شورا، نام کاربری جدید دریافت کنند.
همچنین واحد سمات دبیرخانه شورا با شماره ۴-۸۸۶۷۵۶۵۰-۰۲۱ داخلی ۱۲۳ (مجهز به سامانه پیغامگیر)، ۱۲۴ و رایانامه (semat@atf.gov.ir) آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات کاربران است.
کلید حل مشکلات جامعه به دست علوم انسانی است
رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط آموزش و پژوهش اظهار کرد: همگرایی بین اجازی دانشگاهها در حوزه کاری مدیران جدید و آموزش عالی در دنیا نقش زیادی دارد.
او افزود: یک همگرایی معنی دار در قالب یک مدل بین آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، امور مدیریتی و امور منابع انسانی دانشگاهها نقش دارد.
نقی زاده تصریح کرد: دیگر همانند سابق مرزهای آموزش و پژوهش قابل تفکیک نخواهد بود، در حال حاضر برای داشتن پژوهشهای خوب باید آموزشهای خوبی داشته باشیم و همچنین برعکس آن عمل کنیم.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: نگاه مقوله آموزش و پژوهش باید به سمت و سوی رفع نیاز باشد. برای توسعه نیازمند رکنهای اصلی هستیم که یکی از آنها آینده نگری ماست که پژوهش به ما این امکان را میدهد تا نسبت به آیندههایی که لزوما نیاز الان نیست، ولی نیازآفرین در آینده خواهند بود، توجه کنیم.
نقی زاده گفت: اگر فقط به نیازهای فعلی صنعت نگاه کنیم شاید اصلا خیلی نیازی به فناوریهایی که الان روی آنها کار میشود و بعدا مورد استفاده قرار میگیرد، نداشته باشیم.
او با بیان اینکه پژوهش باید آینده نگر باشد، تاکید کرد: باید بتوانیم در توسعه پژوهش به نیازهای گوناگون پاسخ دهیم و پژوهش باید به تقویت اجزای مختلف در دانشگاه منجر شود، باید یک فرهنگ رفتار بر اساس پژوهش و علم را داشته باشیم که موضوع بسیار مهمی است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: حوزه علوم انسانی یکی از حوزههای بسیار مهم بحث پژوهش در کشور است و باید باور کنیم که پژوهش در حوزه علوم انسانی به شدت نیازمحور باشد که این نیاز از جامعه تامین میشود و متقاضی آن میتواند دولت، اقتصاد و بخشهای مختلف باشند که تقاضا را در حوزه علوم انسانی تولید خواهند کرد.
نقی زاده بیان کرد: در حال حاضر اگر به مشکلات اصلی اقتصادی و جامعه در کشور نگاه کنیم درمی یابیم که کلید عمده مشکلات به دست حوزه علوم انسانی است تا حوزه علوم فنی! برای مثال وقتی میگوییم که بهره بری نسبت به کشورهای دیگر پایین است باید برای حل و رفع آن به سمت و سوی حوزه علوم انسانی برویم.
مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند کمک علوم انسانی و یافتههای پژوهشی آن هستیم؛ بنابراین پژوهش حوزه علوم انسانی باید نیاز محور باشد و تقاضا از سمت و سوی حاکمیت، بخش خصوصی و ... شکل میگیرد پس چارهای جز بکارگیری پژوهش در حوزه علوم انسانی نداریم.
همایش ملی سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی به تعویق افتاد
همایش ملی «سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکار با تاکید بر کنکور سراسری» پیش از این قرار بود در روزهای ۱۴ و ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شود که به دلیل مصادف شدن با پیک پنجم کرونا و ابتلای برخی از اعضای کمیتههای علمی و اجرایی و اساتید نویسنده و درخواست مهلت برای تکمیل آثار علمی به تعویق افتاد.
زمان برگزاری همایش ملی «سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» به دلیل شرایط حاد کرونا با دوماه تاخیر در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
همایش ملی «سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکار با تاکید بر کنکور سراسری» با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان سنجش و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار میشود.
اهداف برگزاری همایش شامل بررسی و شناخت ابعاد و چالشهای نظام ورود به دانشگاه در ایران با هدف اصلاح و بهبود، بهره گیری از ظرفیت دانشگاهها برای شناخت و باز اندیشی در نظام ورود به دانشگاه، بهره گیری از ظرفیت آموزش و پرورش برای شناخت و بازاندیشی در نظام ورود به دانشگاه، هم افزایی دستگاههای مرتبط و مراجع سیاست گذاری در جهت بهبود نظام سنجش و پذیرش دانشگاه و بهره گیری از دانش و تجربیات بین المللی در زمینه نظام سنجش و پذیرش دانشگاه است.
شرایط تمدید مهلت اقامت دانشجویان غیرایرانی ابلاغ شد
افشین آخوندزاده سرپرست ادارهکل امور دانشجویان غیرایرانی در بخشنامهای به معاونان امور بین الملل، دانشجویی و آموزشی، دانشگاهها اعلام کرد متقاضیان تحصیل (اتباع غیرایرانی) موظف هستند حداکثر سی و پنج روز قبلاز انقضای مهلت اقامت دانشجویی از امور کنسولی محل تحصیل تقاضای تمدید پروانه اقامت نموده و دانشگاه ظرف مدت یک ماه مانده به انقضای اقامت دانشجو پرونده وی را تحویل دفتر امور کنسولی سازمان امور دانشجویان نماید.
بنابراین در صورت ارتکاب غیرمجاز، امکان بخشش و مساعدت جریمه مقدور نبوده و پلیس ناگزیر از اعمال قانون و اخذ جریمه خواهد شد گفتنی است چنانچه دانشگاه به هر دلیلی نقشی در تأخیر اقامت دانشجویی غیرایرانی داشته باشند از مصادیق خسارت بوده و ضامن است، بنابراین در اینگونه موارد دانشگاه مسئول جبران خسارت وارده به دانشجویان غیرایرانی است.
در حال حاضر مبلغ جریمه هرروز اقامت غیرمجاز اتباع خارجی روزانه دو میلیون ریال بوده، بنابراین درخواست میشود، مراتب بهنحو مقتضی از طریق نصب اطلاعیه در تابلوی اعلانات، سایت دانشگاه و احیاناً گروههای موجود در شبکه مجازی داخلی اطلاعرسانی شود.
اطلاعیه وزارت علوم درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشگاهیان
ستاد ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها به منظور اطلاعرسانی درباره آخرین وضعیت فرایند واکسیناسیون جامعه دانشگاهی که شامل اعضای هیئت علمی، اعضای غیرهیئت علمی (کارکنان) و دانشجویان است، اطلاعیهای صادر کرد.
متن اطلاعیه به شرح ذیل است؛
به اطلاع میرساند؛ ستاد از سرگیری آموزش حضوری مستقر در دفتر برنامهریزی آموزش عالیِ معاونت آموزشیِ وزارت عتف، نسبت به پیگیری و جمعآوری اطلاعات مورد نظر از مدیریتهای استانی آموزش عالی، زیرنظامها، مؤسسه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی، پارکهای علم و فناوری، انجمنها و تمامی مؤسسههای دولتی و غیردولتی مرتبط با آموزش عالی کشور، اقدام و پس از سازماندهی اطلاعات دریافتی، مراتب را به مرجع ذیصلاح در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعکس کرده است.
شایان ذکر است؛ ادامه مدیریت این فرایند مبنی بر هماهنگی با افراد حائز شرایط، ارسال پیامک، تعیین مکان و زمان تزریق واکسن بر عهده نهادهای زیر مجموعه وزارت بهداشت است که بر اساس طرح ملی واکسیناسیون انجام می شود.
بدون شک؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اهمیت موضوع ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، علیرغم محدودیتهای اجرایی در پوشش سریع واکسیناسیون، اهتمام لازم را معمول خواهد داشت.
قول وزیر علوم برای اختصاص بودجه ۱۴۰۱ به ساخت خوابگاههای متاهلی
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی دانشگاهها، اظهار کرد: در خصوص بازگشایی دانشگاهها تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر تصمیمی که آنها بگیرند را اجرایی خواهیم کرد، اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.
او افزود: بحث جمعیت یکی از برنامههای بنده در دولت سیزدهم است، با توجه به اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در سن مناسب باروری هستند، بنابراین سعی خواهیم کرد تا با هماهنگیهای لازم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف بودجه خاصی را به دانشگاهها برای ساخت خوابگاههای متاهلی اختصاص دهیم، البته تحقق این موضوع لازمه هماهنگی و همکاریهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی است که مقدمات کار را در این زمینه هماهنگ کرده ایم.
زلفی گل تصریح کرد: در خصوص مسائل علمی عمدهترین کارهایی که در دستور برنامههای ما قرار دارند هدفمند کردن آموزش در پژوهش است و تلاش خواهیم کرد با سیاست گذاری مناسب راهکارهایی را پیش بینی کنیم تا بخش قابل توجهی از رسالههای دکتری و پایان نامههای کارشناسی ارشد در راستای نیازهای جامعه تالیف شوند و نظام سنجشی و انگیزشی مناسبی را در این خصوص طراحی کرده ایم و سعی خواهیم کرد تا با کار کارشناسی بیشتر بستر مناسبی را برای اجرایی شدن آن فراهم کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در زمینه تحقق مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی راهکارهای مناسبی را هم طراحی کرده ایم، تلاش خواهیم کرد با ایجاد ردیفهای خاص در بودجه سال ۱۴۰۱ از پتانسیل موجود دانشمندان و دانشجویان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری استفاده کنیم تا مرجعیت دانشمندان و گروههای دانشجویی را در سطح جهانی مرجع کنیم و ارتقا دهیم.
زلفی گل گفت: بحث بعدی دیپلماسی علمی است که برنامه خاصی برای آن هم برای دیپلماسی با کشورهای پیشرفته و هم برای کشورهای خودمان داریم. انشالله برنامههای خاص نظامهای سنجشی و انگیزشی برای تحقق این موضوع را طراحی میکنیم.
او تصریح کرد: شعار ما این است که حداقل هر عضو هیئت علمی ما با یک گروه تحقیقاتی خارج از کشور برای کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان ارتباط و مشارکت علمی داشته باشند.
کلاسهای دانشگاهی از اول مهر باید ترکیبی برگزار شوند/ آموزشهای مجازی را دیگر قبول نداریم
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان، اظهار کرد: برای این که بتوانیم بازگشایی دانشگاهها را انجام دهیم برنامه داریم تا تمامی استادان و دانشجویان واکسینه شوند.
او افزود: واکسیناسیون هوشمند یعنی بر اساس وظایفی که هر صنفی دارد آن را انجام دهیم، بازگشایی دانشگاهها خیلی مهم است و بنابراین ما واکسیناسیون دانشجویان، استادان، پرسنل مرتبط در دانشگاهها مانند پرسنل آزمایشگاهها و ادارهها را باید در مدت کوتاهی قبل از بازگشایی دانشگاهها انجام دهیم.
عین اللهی تصریح کرد: دانشگاه محور مولد است و اگر فعال شود و فعالیت کند آن وقت جامعه میتواند رشد علمی خود را پیدا کند و به درجات بالای علم و دانش برسد. تاکید داریم تا واکسیناسیون خود را برای تمام دانشجویان و استادان انجام دهیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص حضوری شدن آموزشها از مهر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گفت: این که آموزشها از مهر به صورت خالص، مجازی باشند را دیگر قبول نداریم و کاملا حضوری هم امکان پذیر نیست، بنابراین روش ترکیبی را برای بازگشایی دانشگاهها از مهر به کار خواهیم گرفت.
عین اللهی خاطرنشان کرد: روش ترکیبی به این صورت است که کلاسها حتما دایر شوند و مسئله مهم در این موضوع تعداد دانشجویان در کلاسهای حضوری است، بنابراین هر دانشگاهی با توجه به شرایط و میزان آلودگی که در شهر و مکان مربوطه دارد، میتواند تعداد دانشجویان خود را مشخص کند، اگر یک کلاسی ۳۰ نفر جمعیت دارد باید آن را با ظرفیت ۱۰ نفری برگزار کند و مابقی به شیوه مجازی آموزش ببیند.
انتهای پیام/