سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوربس: آمریکا گزارش‌های تسلیحات ارائه شده به افغانستان را حذف کرده است

نشریه فوربس اعلام کرد دولت بایدن گزارش‌های مربوط به تسلیحات ارائه شده به افغانستان را از وب سایت‌های فدرال حذف کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی نوشت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گزارش‌های مربوط به تسلیحات ارائه شده به افغانستان را از وب سایت‌های فدرال حذف کرده است.

در این گزارش به قلم آدام آندژوفسکی آمده است: جنگ در افغانستان همواره همانند یک جعبه سیاه (شرایط غیر شفاف) بود، اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اوضاع را بدتر کرده است.

بر اساس متن اذعان وزارت امور خارجه آمریکا، مقامات دولت بایدن اخیرا به آژانس‌های فدرال دستور داده اند گزارش‌های رسمی موجود در وب سایت‌های خود را در ارتباط با جزئیات تجهیزات نظامی و آموزشی ارائه شده به نیرو‌های امنیتی افغان از سال ۲۰۰۱ تا کنون که شامل ۸۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود، حذف کنند.

این گزارش‌های حذف شده شامل جزئیات همه تجهیزات از تعداد دستگاه‌های دید در شب گرفته تا نارنجک دستی، بالگرد‌های بلک هاوک و خودرو‌های زرهی و اقلامی می‌شود که آمریکا در اختیار نیرو‌های افغان قرار داده بود.

این گزارش شامل ۲۰۸ فروند هواپیما و بالگرد، ۷۵ هزار خودروی جنگی -شامل ۲۲ دستگاه هاموی، ۵۰ هزار خودروی تاکتیکی و حدود هزار خودروی مقاوم به مین و ۶۰۰ هزار سلاح- از جمله ۳۵۰ هزار تفنگ از نوع ام چهار و ام ۱۶، ۶۰ هزار مسلسل و ۲۵ هزار خمپاره انداز می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا به حذف این گزارش‌ها اذعان، اما اعلام کرد این اقدام به منظور حفاظت از متحدان افغان انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایمن بودن تماس‌های ما با افغان‌ها برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وزارت امور خارجه به سایر آژانس‌های فدرال توصیه کرد تا ویژگی‌های وب سایت‌های خود را از نظر محتوا مورد بررسی قرار دهند که نشان دهنده همکاری بین یک شهروند افغان و یک شریک آمریکایی است و اگر این اطلاعات خطرات امنیتی را در پی داشته باشد باید حذف شود.

نشریه فوربس معتقد است که دولت بایدن پیشتر این شرکا را در معرض خطر قرار داد، زمانی که مقامات فهرستی از اتباع افغان را برای تخلیه شدن در اختیار طالبان قرار دادند. نباید هرگز به طالبان در ارتباط با ارائه نام این افراد اعتماد می‌شد.

علاوه بر این، بسیاری از گزارش‌های حذف شده صرفا در ارتباط با تجهیزات نظامی بودند و در آن‌ها نامی از پرسنل برده نشده بود.
مالیات دهندگان آمریکایی هزینه این ممیزی‌ها و تجهیزات ارائه شده از سوی آمریکا را پرداخت کرده اند و شهروندان آمریکایی باید بتوانند این پول را ردیابی کنند و باید دولت بایدن را در این زمینه مسئول و پاسخ گو بدانند.

سخنگوی اداره حسابرسی آمریکا هم این موضوع را تأیید کرده است. او در سخنانی گفت: وزارت امور خارجه از ما خواسته است به طور موقت گزارش‌های مربوط به افغانستان را حذف و آن‌ها را مجددا بررسی کنیم تا بتوانیم از آن‌هایی محافظت کنیم که کمک‌های آمریکا را دریافت کرده اند و ممکن است از طریق این گزارش‌ها شناسایی شده و در نتیجه مجازات شوند.

یک گزارش حذف شده از سوی اداره حسابرسی آمریکا در واقع یک گزارش چهار ساله و در ارتباط با چرخ دنده‌هایی است که بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۶ در اختیار افغانستان قرار گرفتند.

این گزارش در روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۷ به کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان ارائه شد. این گزارش تنها چند ساعت پس از ما و سایر رسانه‌های خبری همانند Sinclair Broadcast بر موجود بودن آن تأکید کردند، حذف شد.

فوربس افزود: به نظر نمی‌رسد این دستور به منظور محافظت از متحدان افغان ما طراحی شده باشد، یا اگر هم چنین باشد، این روند بسیار ضعیف اجرایی شده است. یکی از نهاد‌های آمریکایی که به نامش اشاره نمی‌کنیم، هنوز گزارش مربوط به جزئیات نیرو‌های افغان را بر اساس رتبه هایشان حذف نکرده است. می‌توان از این گزارش به عنوان ابزاری برای انجام دادن اقدامات تلافی جویانه استفاده کرد، اما این گزارش همچنان در دسترس عموم قرار دارد.

همچنین می‌توان به یک مورد دیگر هم اشاره کرد. یک گزارش فدرال شامل اطلاعات پرسنل نمی‌شد، اما شامل چهره یک خلبان افغان می‌شود که در یک بالگرد بلک هاوک آمریکایی نشسته است. این گزارش همچنان در اینترنت موجود است، اما از زمانی که ما این موضوع را به اطلاع مقامات رساندیم عکس این خلبان حذف شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.