سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش موثر بهورزان در کنترل ویروس کرونا

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بهورزان در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند و نقش بسزایی در کنترل ویروس کرونا دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رکسانا پارساپور، دکترای ارتقاء سلامت و آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش بهورزان در کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: با پایه گذاری رشته بهورزی، افرادی که بومی روستا بوده و حداقل دو سال در روستا ساکن بودند با آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های بهورزی دیدند در رشته‌های کاردانی پرستاری و یا کاردانی بهداشت محیط می‌توانند، مشغول به فعالیت شوند.

او با اشاره به اینکه در هر روستایی یک خانه بهداشت وجود دارد که باید به جمعیت تحت پوشش خود خدمت رسانی کنند، افزود: افرادی که در خانه بهداشت مراقبت انجام می‌دهند اگر نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشته باشند به سطوح بالاتر که مرکز جامع خدمات روستایی و شهری است توسط بهورزان ارجاع داده می‌شوند.

پارسا پور با اشاره به نقش و جایگاه بهورزان تصریح کرد: بهورزان در حوزه‌های مختلفی خدمت‌رسانی می‌کنند، تمام خدمات و مراقبت‌های بهداشتی اولیه در خانه بهداشت از جمله مراقبت مادر و کودک، نظارت بر آب بهداشتی سالم، آموزش بهداشت و آموزش تغذیه ارائه می‌شود. بهورزانی هم داریم که حتی با آب و فاضلاب همکاری می‌کنند و کلرسنجی آب را انجام می‌دهند.

او تاکید کرد: اگر بهورز خوب عمل کند و به موقع بیماریابی کرده و از تردد نابه‌جا در بحث بیماری کرونا جلوگیری کرده باشد، روستای سالمی خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت: در برخی از روستا‌هایی که بهورزان به خوبی فعالیت هایشان را انجام می‌دهند، میزان ابتلا نسبت به مناطق شهری کمتر بوده است، بهورزان اگر خدمات بهداشتی مادر و کودک را به موقع انجام داده باشند از ۴۰ درصد مرگ و جلوگیری می‌کنند. در حوزه بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت و فشار خون هم خوش درخشیدند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.