سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت مطرح کرد:

واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهر ۱۴۰۰/ در تجویز دارو مصرف نابجا داریم

عین الهی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون بر کنترل کرونا از واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مرگ و میر در طول تاریخ ایران و جهان بی سابقه است، باید وارد میدان شد و مشکلات را به حداقل رساند؛  با توجه به تجربه‌ای که داشتم سعی کردم برنامه خوبی داشته باشم و کرونا از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

او ادامه داد: از همکاران که یک سال و نیم است تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنیم، در مبارزه با کرونا ٢٠۴ شهید دادیم و تعداد بسیاری از همکاران ما کرونا گرفتند و همه این‌ها در صحنه بودن مدافعان سلامت را نشان می‌دهند؛ برخی به قدری خسته هستند که به سختی کار می‌کنند و جا دارد از آن‌ها تقدیر شود؛ باید دانست که ایثارگری در ملت ایران وجود دارد و کادر پزشکی عقبه دفاع مقدس دارد.

عین اللهی با بیان اینکه تنها راه حل که می‌تواند جلدی کرونا را بگیرد واکسیناسیون است، گفت: باید تلاش کنیم واکسیناسیون به سرعت انجام شود و اولویت دولت و مجلس؛ کرونا و واکسیناسیون است. همه در دولت برای تسریع واکسیناسیون هم صدا هستند چرا که تهیه و منبع ارزی و واردات به بخش‌های مختلف بر می‌گردد و چند روز پیش در وزارت امور خارجه بودیم و آن‌ها با شور و شوق آماده همکاری بودند.

١٢٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم

وزیر بهداشت بیان کرد: ۶٠ میلیون نفر بالای ١٨ سال را باید واکسینه کنیم و ١٢٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم، تاکنون ٢٧ میلیون واکسن تزریق کرده ایم که ١٩ میلیون دوز اول و ٨ میلیون دوز دوم بوده است؛ ما باید ٩٣ میلیون دوز برای واکسیناسیون کامل تامین کنیم و واردات تسریع خواهد شد.

او اصافه کرد: موضوع انجام واکسیناسیون مطرح است و در این زمینه باید واکسیناسیون را مردمی کنیم و فقط وزارت بهداشت و پرسنل بهداشتی نمی‌توانند این کار عظیم را انجام دهند؛ در بازدید از اهواز دیدیم حسینیه را به واکسیناسیون تخصیص داده بودند و همه کادر واکسیناسیون از حسینیه بودند، یک پرسنل بهداشتی در آنجا حضور داشت تا چرخه سرما برای  واکسن رعایت شود چرا که واکسن زدن سخت نیست و از بسیج، سپاه، آموزش و پرورش و نیرو‌های مردمی باید استفاده شود.

تولید داخلی برای تامین واکسن در آینده است

عین اللهی گفت: در شرایط کنونی حدود ١٠ تا ١٢ میلیون در ماه ظرفیت تولید واکسن برکت داریم و پلتفرم واکسن هم در مراحل پایانی قرار دارد، انستیتو پاستور و سیناژن هم همینطور هستند و حدود ٣ میلیون دوز واکسن برکت تزریق شده است و نیازمند و ناچار به واردات هستیم و تولید داخل برای اطمینان تامین واکسن در آینده است؛ برخی کشورها و ما هم دوز سوم را در ایران به کادر بهداشت و درمانی تزریق خواهیم کرد و اکنون هم به دوز سوم یا بوستر نیاز است.

وزیر بهداشت گفت: تا پایان مهر ماه حدود ۴٠ تا ۵٠ میلیون دوز واکسن وارد خواهیم کرد و اگر بتوانیم ٧٠ درصد جمعیت را واکسینه کنیم ایمنی حاصل می‌شود؛  برنامه داریم همه جمعیت کشور را تا دهه فجر واکسینه کنیم و نیازمند همکاری مردم در واکسیناسیون هستیم.

ضرورت ایجاد قرنطینه هوشمند کشور

عین اللهی درباره رعایت نکات بهداشتی گفت: برخی خانواده ها بسیار رعایت می‌کنند و ماه ها مهمانی و دید و بازدید نرفته اند و برخی برعکس رعایت نمی‌کنند و همه اینها فرهنگی است و شاید نیاز باشد کار هنری هم انجام شود، سریال و مستند بسازیم و صدا و سیما در این زمینه به ما کمک کند. ما نیاز به آموزش داریم و شاید نیاز باشد محدودیت‌هایی ایجاد کنیم و بین واکسن زده ها و نزده‌ها در ارائه خدمات تفاوت قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می‌گویند.

او درباره تامین کیت تشخیص کرونا و کمبودهای موجود بیان کرد: هر طرحی که اجرا می کنیم وقتی اجرایی می‌شود که مردم استقبال کنند و باید قبل از اجرا مردم باید با طرح آشنا شوند  بعد وارد اجرا شویم؛ طرح شهید سلیمانی در برخی نقاط مانند مناطق روستایی بسیار خوب اجرا می‌شود و در مناطق شهری شاید به خوبی اجرا نشود.

عین اللهی گفت: از طرفی از نظر اخلاقی فرد کرونا مثبت وقتی وارد جامعه می‌شود دیگری را آلوده می‌کند و این موضوع یک بحث فرهنگی است و اگر افراد مقید نباشند باید قرنطینه اجباری اعمال شود.

زیر بهداشت  با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف محدودیت‌های متفاوت در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: اینکه از همه تست بگیرند، عملیاتی نیست  و بر اساس علائم و بعد از معاینه از فرد باید تست گرفته شود؛ شاید نیاز باشد برای افرادی که کرونا مثبت هستند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند تصمیماتی گرفته شود.

وزیر بهداشت درباره مصرف دارو گفت: در تجویز دارو مصرف نا به جا داریم و میزان دارو در هر نسخه بین ١.٢ تا ١.۵ است و این عدد در ایران ٣ و ٢ برابر جهانی است؛ اگر پزشک دارو کم بنویسد می‌گویند پزشک مرا درمان نکرد و باید به سمت تجویز منطقی دارو برویم.

مقابله با تعارض منافع در وزارت بهداشت

عین اللهی درباره کاهش پرداختی از جیب بیمار گفت: پرداختی مردم از جیب در حوزه سلامت بیش از ۴٠ درصد است و باید این عدد حدود ٢۵ درصد باشد؛ در حوزه پاراکلینیک هزینه‌های بسیاری تحمیل می‌شود و بیمه‌ها باید نظارت بیشتری داشته باشند و خدمات غیر ضروری تحت پوشش بیمه نباشد و انجام نشود؛ میزان تخصیص سهم بودجه سلامت از درآمد ناخالص ملی در سطح کشور‌های مدیترانه شرقی است و در کشور‌های پیشرفته به ١۶ درصد هم می‌رسد.

وزیر بهداشت درباره تعارض منافع و وعده عدم حضور مدیران نظام سلامت در بخش خصوصی گفت: ما ایثارنامه از مدیران منصوب شده خواهیم گرفت تا تمام وقت خود را در راه خدمت به مردم صرف کنند و در بخش خصوصی فعالیت نداشته باشند.

/

او گفت: بودجه بهداشت و درمان از سال ٩٠ تاکنون ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، اما شاهد رضایتمندی مردم نیستیم، هر چه هزینه کنیم کم است و خدمات القایی از معضلات ما در حوزه درمان محسوب می شود؛ حتی در کشور‌هایی که درآمد ناخالص ملی بیشتر دارند و پیشرفته هستند برای اینکه هزینه درمان را کنترل کنند و خدمات با کیفیت بدهند از نظام ارجاع و پزشکی خانواده استفاده می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: نظام ارجاع و پزشکی خانواده راهی است که با آن می‌تواند بیمار را به خوبی پیگیری کرد و از طرفی در هزینه‌ها صرفه جویی شود؛ ١٠ سال است که پزشک خانواده اجرایی نشده و عدم اجرای آن ناشی از مقاومت پزشکان و بیماران است.

عین الهی بیان کرد:  ٢ پایلوت در مازندران و شیراز انجام شده و زمینه اجرا در کشور وجود دارد؛ ما راهی جز اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده نداریم و اگر به سمت پزشک خانواده و نظام ارجاع نرویم هر چقدر پول هزینه کنیم مشکل درمان مردم حل نخواهد شد. یکی از برنامه‌هایی که در مجلس اعلام کردیم و پیگیر اجرای آن خواهیم بود نظام ارجاع و پزشکی خانواده است؛ باید دانست این نظام ارجاع نه تنها در درمان بلکه در پیشگیری هم موثر خواهد بود.

او درباره خودالقایی در نظام سلامت بیان کرد: نظام سلامت الکترونیک می‌تواند به نظارت کمک کند و با پرونده عملکرد پزشکان و خود القایی قابل رصد خواهد بود؛ بیمه گذار می‌تواند شرایط را مدیریت کند.

فقدان پوشش بیمه ای برای ٩ درصد جمعیت کشور

عین اللهی با بیان اینکه ٩ درصد جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: بیمه پایه باید برای همه باشد و کسانی که بیمه نیستند ٢ دسته هستند یک دسته کسانی هستند که ثروتمند هستند و توان هزینه در زمان بیماری را دارند و یک قشر هم محرومان هستند که باید رایگان بیمه شوند و ثروتمندان را برای بیمه شدن باید تشویق کنیم.

او درباره نشت دارو به بازار سیاه گفت: ٩٢ درصد دارو‌ها تولید داخل هستند و ما ٨ درصد نیاز به واردات دارو داریم؛  به مافیای دارو اعتقاد دارم و کسانی که در حوزه تصمیم گیری و توزیع هستند نباید در شرکت‌های دارویی باشند ضمن آنکه سیستم تی تک هم ضرورت داردبه خوبی اجرایی شود.

وزیر بهداشت درباره برنامه ششم توسعه و دستیابی به اهداف آن بیان کرد: به بسیاری از اهداف برنامه ششم توسعه مانند پزشک خانواده نرسیدیم و در برنامه بعدی توسعه سعی داریم کار‌های روی زمین مانده را اجرا کنیم و تلاش می‌کنیم به چشم انداز ١۴٠۴ برسیم.

عین اللهی درباره جوانی جمعیت کشور بیان کرد: یکی از مشکلات در کشور کمبود جمعیت است و ١٢ درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ پروژه کنترل جمعیت صدمات جدی به ما وارد کرد و باید در بهداشت باروری کمک کنیم و هزینه ناباروری را تامین کنیم؛ بحث تشویقی و فرهنگی که مربوط به ماست را انجام دهیم البته فقط بخشی از حوزه جمعیت مربوط به وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
اینابااین وعده وعیداشون تاحالا ۳بارمردم ایرانوواکسینه کردن.بسه دیگه البته مقصرآقایون نیستن خودمائیم.