سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق مهندسی اجتماعی باشند

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان در خصوص احتمال سوء‌استفاده مجرمان از شبکه‌های اجتماعی برای اخذ اطلاعات شهروندان، کلاهبرداری و ... هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سرهنگ یدالله حسن پور، رئیس پلیس آگاهی استان کرمان گفت: در کنار اینکه بسیاری از شهروندان از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی کالا بهره گرفته اند افراد سودجو نیز با ترفند‌های متعدد و با بهره گیری از ساده انگاری و طمع ورزی برخی افراد اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند.

او افزود: افراد سودجو با ترفند‌هایی خاص و با آگهی واهی فروش برخی کالا‌ها در سایت‌های اینترنتی و پس از تماس خریداران جهت خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی جهت رزرو کالای مورد نظر می‌کنند، اما در ادامه که خریدار مبلغ را واریز می‌کند، تلفن همراه خود را خاموش و دیگر پاسخگوی تماس‌های خریدار نیستند و به شیوه‌های مشابه، شماره کارت بانکی افراد را دریافت و با به طمع انداختن آن‌ها مبنی بر فروش کالا به قیمت پائین تر، مبالغی را دریافت می‌کنند، اما هیچ کالایی برای فروش ندارند و به تماس شهروندان اغفال شده نیز پاسخ نمی‌دهند.

او تصریح کرد: کلاهبرداران همچنین گاهی در نقش فروشنده ظاهر شده و کالا‌های سرقتی و یا جعلی را در سایت‌ها بارگذاری کرده و با فریب و نیرنگ مردم، موفق به فروش آن‌ها می‌شوند و به شیوه‌ای دیگر، فرد کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده به بهانه واریز وجه کالا، وی را پای دستگاه خودپرداز کشانده و در ادامه با فریب و نیرنگ و انجام مهندسی اجتماعی موفق به انتقال وجوه وی به حساب بانکی خود می‌شود.

سرهنگ حسن پور تصریح کرد: برخی دیگر از کلاهبرداران نیز با استفاده از رسید‌های جعلی با افرادی که کالای خود را برای فروش در سایت‌های اینترنتی بارگزاری کرده اند تماس گرفته و پس از توافق بر سر قیمت کالا، درخواست شماره کارت فروشنده را کرده و با ارائه رسید جعلی آن کالا را دریافت می‌کنند و در حالی که هیچ پولی به هیچ حسابی نریخته اند اقدام به فرار می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان گفت: لازم است شهروندان ضمن هوشیاری نسبت به اینگونه موارد و موارد فریبنده دیگر در صورت مواجهه با افراد مشکوک و چرب زبانی که به صورت حضوری، تلفنی، ارتباط پیامکی و در بستر فضای مجازی به شکل نامتعارفی شما را به انجام خرید، پرداخت وجه و یا عملیات بانکی ترغیب می‌کنند دست به هیچ اقدامی نزنند و سریعا موضوع را به ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.