سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجیدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فرانسه علت اصلی غیبت دمشق در اجلاس بغداد/ خط سیاسی امیرعبداللهیان همان خط ثابت تهران از سال ۲۰۱۱ به بعد است

کارشناس مسائل منطقه گفت: علت اصلی غیبت دمشق در اجلاس بغداد، فشار فرانسه بود.

علیرضا مجیدی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست بغداد و عدم حضور سوریه در آن، گفت: آقای امیرعبداللهیان از قدیم درگیر پرونده سوریه بود و بُعد سیاسی پرونده سوریه را از ابتدای بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ در تهران پیش می‌برد، البته در هماهنگی با نهاد‌های مختلف. همانطور که دنیا می‌دانست که مسئول اصلی پرونده سوریه برای روسیه آقای «الکساندر بوگدانف» است، مسئول اصلی در سطح رایزنی و توافقات طرف حساب آقای بوگدانف هم آقای امیرعبداللهیان بود.

وی افزود: خط سیاسی امیرعبداللهیان همان خط ثابت تهران از سال ۲۰۱۱ به بعد است و اولین سفر خارجی وزیر خارجه اهمیت دارد، لذا وی تنظیم کرد که به بغداد و دمشق برود تا تاکید کند که ایران در شرایط فعلی می‌خواهد همان مسیر سال ۲۰۱۱ را با جدیت دنبال کند.

مجیدی ادامه داد: تهران از ابتدا مطرح کرد که سوریه هم باید در کنفرانس بغداد دعوت شود، اما وزیر خارجه عراق می‌گفت ما از پیشگامان رابطه با سوریه بودیم و دمشق محدودیت‌های ما را درک می‌کند، اما علت اصلی غیبت دمشق در اجلاس بغداد، فشار فرانسه بود و تهران تاکید داشت که به جای حضور فرانسه سوریه باشد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ایران در سطح ریاست جمهوری در اجلاش بغداد شرکت نکرد و تاکید زیادی بر حضور دمشق در این نشست داشت و در نهایت وزیر خارجه ما مستقیم از بغداد به دمشق رفت.

گفتنی است؛ شنبه ششم شهریور ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی‌اش و به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق»، در رأس هیأتی به بغداد رفت، وی در مقصد دوم سفر خود هفتم شهریور ماه راهی سوریه شد.

البته سوریه به نشست بغداد دعوت نشده بود و ایران هم نسبت به این موضوع انتقاد کرد،  پیش از این برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مانع دعوت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای حضور در اجلاس بغداد شد و اجلاس بغداد، ایده مشترک عراق و فرانسه بود، لذا یکی از شروط مکرون برای موفقیت این اجلاس، عدم دعوت بشار اسد به اجلاس بود، چرا که او با حضور در کنار اسد مخالف است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
خوب منم بودم بین فرانسه وسوریه فرانسه رو انتخاب میکردم منافع کشورشون براشون مهمه نه منافع ایران وسوریه مسئولین ما هستن که برای اونا ننه هستن برای ما زن بابا