سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش حجاب در تحکیم خانواده

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: تنها بحث عفاف و حجاب و حیا منحصر به بانوان نیست هرچند که در مورد بانوان تاکید بیشتری داریم.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مینا بیابانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروز با آن موجه هستیم این است که ما نتوانستیم گفتمان مشترک و مفاهمه لازم را با نسل جدید برقرار کنیم. همین امر باعث شده است که شاید نتوانیم همدیگر را بفهمیم و آن چه که در باورهایمان است به درستی به دیگران منتقل کنیم.

وی بیان کرد: همه نوع فعالیتی در کشور انجام شده است، اما متاسفانه در سال‌های متمادی توجهی به کار فرهنگی و انتقال درست فرهنگ به زبان خاص جوانان و نوجوانان نبودیم؛ و همین باعث شده است یک شکاف محتوایی و عدم فهم مشترک در باور‌های خودمان بین ما و نسل جوان ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم این شکاف را به درستی پر کنیم و با زبان خود نوجوانان و جوانان با آن‌ها صحبت کنیم طبق تجربیاتی که در حوزه‌های فرهنگی داشتم و مواجه بودم، یقین می‌دانم که نسل جوان و نوجوان و بانوان و مردان جامعه ما بسیار فهیم و با ذکاوت هستند و قدرت تشخیص بالایی دارند؛ و می‌توانیم این مفاهمه را ایجاد کنیم به شرط این که خیلی دقیق و علمی وارد شویم و یک درک مشترک از مفاهیمی که در این بین مبادله می‌شود ایجاد کنیم.

بیابانی اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب یک بحث انحصاری و ویژه بری خانم‌ها نیست. هرچند که واژه حجاب به طور خاص برای بانوان در قرآن آمده است، اما کلیت موضوع که با عنوان عفت و حیا مطرح می‌شود و یک عامل درونی و فطری است ابدا انحصار به خانم‌ها ندارد و منطقی هم نیست اگر همچین تصور و تلقی داشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور افزود: به یک واقعه ایی که دربدو خلقت انسان حادث شده است برمی گردیم، زمانی که خدای متعال حضرت آدم و حضرت حوا را نهی فرمودند از تناول درخت ممنوعه و این دو بزرگوار بنا به وسوسه‌های شیطان این اتفاق را رقم زدند به دنبال آن چیزی که اتفاق افتاد، لباس این دو برکنده شد و هر دوی این بزرگوار احساس شرم و حیا کردند؛ و این شرم به نوعی تنبیه بود در قبال گناه و ممنوعیتی که مرتکب شده اند.

وی تاکید کرد: پس موضوع عفاف و حیا یک بحث کلان و منحصر به یک جنس خاص نیست. واژه‌ی حجاب نمود بیرونی عفاف و حیا است و کاملا در ارتباط باهم هستند.

بیابانی ادامه داد: تنها عفاف و حیا در پوشش و ظاهر خلاصه نمی‌شود بلکه عفاف و حیا در اندیشه، فکر، گفتار، رفتار، نگاه و پوشش هم لحاظ می‌شود. متاسفانه، معمولا به این شکل بوده است که افراد، از حجاب و عفت همان ظاهر و تظاهرات بیرونی را به آن توجه کرده اند. البته اخیرا این نگاه دارد تغییر می‌کند.

وی افزود: تنها بحث عفاف و حجاب و حیا منحصر به بانوان نیست هرچند که در مورد بانوان تاکید بیشتری داریم به واسطه این که زیبایی خلقت در وجود خانم‌ها بیشتر متجلی شده است.

بیابانی تصریح کرد: حجاب و عفاف در عرصه خانوادگی و فردی و اجتماعی امتیازاتی نیز دارد. معتقد هستیم که یک نظام اجتماعی و سیاسی اگر بخواهد از ظرفیت‌های گروه اجتماعی بهره برداری کند لاجرم می‌بایست شرایط لازم را برای نقش آفرینی این گروه‌ها در جامعه به وجود آورد و به نوعی از این گروه‌ها حمایت کنید.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: قاعدتا حضور اجتماعی زنان به ویژه و همین طور حضور اجتماعی مردان و تداخل این فعالیت‌ها در کنار هم لازمه آن، این است که یک چهارچوب و قوانینی داشته باشیم که همان قوانین محدود کننده برای حمایت از هردوی این جنس است. محدودیت‌هایی که دین برای خانم‌ها و حتی آقایان در این حضور اجتماعی در نظر می‌گیرد دقیقا به مثابه، محدودیت‌های بازیکنان در بازی‌های ورزشی است.


بیشتر بخوانید


انتهای‌پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
خیلی مطلب مفید و خوبی بود ممنونم به خصوص اون قسمتش که حجاب و عفت و حیا فقط ظاهر نیست بلکه در رفتار و گفتار و اندیشه و فکر و نگاه و پوشش هستش