سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک گام رو به جلو در مسیر ثبت جهانی آسباد‌های ایران در خراسان رضوی

مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: با امضای تفاهم نامه سه جانبه میراث فرهنگی، کشاورزی و منابع طبیعی، یک گام رو به جلو در مسیر ثبت جهانی آسباد‌ها در خراسان رضوی برداشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت:در حوزه میراث‌فرهنگی کشاورزی و گردشگری کشاورزی بیشتر به ابزار‌ها توجه شده است، باید به فرهنگ و میراث‌کشاورزی توجه بیشتری شود، میراث کشاورزی فرصت توسعه گردشگری خراسان رضوی است.

او افزود:مقدماتی برای بهره‌مندی از این ظرفیت در قالب موزه گندم در شهر نشتیفان خواف فراهم شده است که گردشگران و علاقه‌مندان را با بخشی از میراث کشاورزی آشنا می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به برخی میراث‌کشاورزی استان ادامه داد: پژوهش، مطالعه، ثبت و استفاده کاربردی از این میراث نیازمند همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌هاست و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا از این میراث ازرشمند بهره برداری اقتصادی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید


موسوی درباره موضوع این تفاهم نامه بیان کرد: همکاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و کارآفرینی در حوزه نفوذ آسباد‌های به عنوان یک عنصر مهم درحوزه میراث‌کشاورزی و اهمیت پژوهش و معرفی و نقش عملکرد اجتماعی و اقتصادی گذشته آسباد‌ها در منطقه خواف جزو موضوعات این تفاهم نامه است.

او تصریح کرد: توجه به موضوع حفاظت کالبدی و ساختاری آسباد‌ها و بهره‌برداری بهینه از این آثار و لزوم ساماندهی و نمایش استاندارد محتویات مرتبط با آسباد‌ها (گندم و جو) به عنوان غلات‌های حیاتی و موثر در معیشت و زندگی مردم در قرون گذشته از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

این مسئول تاکید کرد: کمک و مشارکت در تهیه و تکمیل پرونده ثبت آسباد‌های ایران در فهرست میراث جهانی در قالب این تفاهم نامه انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام//ف. غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.