سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان خبرداد؛

طرح های آبخیزداری گامی موثر در جهت حفظ اراضی کشاورزی

مرادی حقیقی گفت : عملیات آبخیزداری نقش مهمی در حفاظت از خاک، کنترل سیل، حفاظت از روستا‌های پائین دست و اراضی کشاورزی دارد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ، از پروژه آبخیزداری حوضه ابر شهرستان شاهرود بازدید بعمل آورد و ضمن رصد اجرای عملیات آبخیزداری که نقش مهمی در حفاظت خاک، کنترل سیل، حفاظت از روستا‌های پائین دست و اراضی کشاورزی دارد و با هدف کنترل سیلاب و انتقال اب به اراضی پایین دست اجراگردیده است، دستورات لازم را در خصوص اجرای فنی این پروژه‌ها صادر نمود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ضمن اشاره به اینکه: شهرستان شاهرود یکی از شهرستان‌های پیشرو در انجام وظایف سازمانی است که بایستی تحقق هر چه بیشتر پروژه جهش سازمانی ۱۴۰۰*۱۴*۳ در سالجاری در دستور کار اداره این شهرستان قرار گیرد، در مورد پروژه‌های آبخیزداری بیان نمود: سازه‌های آبخیزداری از جمله پروژه‌های پرهزینه‌ای هستند که با اهداف کاهش وقوع سیلاب و کاهش فرسایش و رسوب در حوزه‌های آبخیز احداث می‌گردند. از آنجایی که ایجاد هرگونه سازه در بستر مسیل‌ها و اقدامات بیولوژیکی می‌تواند در تغییر رفتار سیل موثر باشد، این عملیات با هدف تاثیر عملیات مکانیکی بر رفتار هیدرولوژی حوضه انجام شده است. 

او در خصوص عملیات آبخیزداری انجام شده در این حوضه، با تاکید بر اینکه: هر مکانی سازه‌ی مربوط به خود را می‌طلبد، بیان کرد: ساخت چنین سازه‌هایی به منظور حفاظت از بستر رودخانه‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اقدامات صورت گرفته شامل سازه‌های مکانیکی خشکه چین و گابیون، گفت: عملیات خشکه چین از انواع سازه‌های مکانیکی در آبخیزداری است و از سنگ‌های زاویه داری که به صورت خشکه چین روی هم قرار می‌گیرد، ساخته می‌شود و این نوع سازه‌ها به دلیل ناپایداری سنگ‌ها تا ارتفاع یک متر از بستر طراحی و اجرا می‌شود و به دلیل انعطاف پذیری مناسب این نوع سازه ها، در مسیر آبراهه‌ها که دبی آن‌ها از حد مشخصی بیشتر نمی‌شود، ساخته می‌شود.

مرادی حقیقی  افزود: در آبخیزداری برای جلوگیری از وقوع سیل، فرسایش و همچنین جهت رسوب گذاری در مناطق مختلف و صدمات و خطرات ناشی از آن‌ها از روش‌های مختلف با توجه به هدف و شرایط کار استفاده می‌شود. گابیون نیزاز جمله روش‌های مهمی می‌باشد که به همین منظور توسط آبخیزداری به کار گرفته می‌شود؛ و هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی و افزایش رطوبت خاک دانست.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.