سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی:

هنوز با کمبود جدی دارو و سِرُم در چهارمحال و بختیاری مواجه نشده‌ایم

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه این استان برای درمان بیماری کووید ۱۹ تاکنون با مشکل کمبود جدی دارو مواجه نشده است، ولی به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت با کمبود‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریدون رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع موج پنجم ویروس کرونا اظهار داشت: خوشبختانه این استان برای درمان بیماری کووید ۱۹ تاکنون با مشکل کمبود جدی دارو مواجه نشده است، ولی به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت با کمبود‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم.

او افزود: در موج پنجم شیوع ویروس کرونا تعداد بیماران بسیار زیاد و پذیرش آنان خارج از توان مراکز بهداشتی و درمانی است.


بیشتر بخوانید


رحمانی اضافه کرد: البته قبل از شیوع موج پنجم ویروس کرونا، حدود یک ماه پیش، احتمال رسیدن این روز‌ها سخت، مواجه شدن با کمبود دارو و تجهیزات و همچنین ماندن بیماران پشت در‌های بسته، برای نخستین بار پیش‌بینی شد.

او ادامه داد: هنوز با کمبود جدی دارو و سِرُم در چهارمحال و بختیاری مواجه نشده‌ایم، اما شرکت‌های دارویی کشور ترجیح می‌دهند در این دوران، اقلام خود را به‌صورت نقدی به‌فروش برسانند.

رحمانی گفت: البته هم‌اینک در یک‌سری دارو‌های خاص که مصرف آن‌ها در کشور زیاد و چند برابر شده مانند توسیلیزوماب (Tocilizumab) یا اکتمرا (Actemra)، آی. وی. آی. جی IVIG (intravenous immunoglobulin)، انوکساپارین (Enoxaparin) که سهمیه‌بندی است و تعدادی از سرم‌هایی که تولید داخل هستند، مشکل و کمبود داریم و به سختی تهیه می‌شود.

او افزود: کمبود احتمالی دارو و تجهیزات مرتبط با ویروس کرونا، باعث ایجاد بحران در روند درمان و مقابله با بیماری کووید ۱۹ خواهد شد.

رحمانی با اشاره به محدودیت در اعتبارات نقدی گفت: حتی در صورت فراوانی وجه نقد و تولید بالای دارو نیز، مصرف در سطح کشور و استان‌ها آن‌قدر زیاد شده که انبار‌های نگهداری دارو به سرعت خالی می‌شود، ولی خوشبختانه تا این لحظه، مساله دارو در چهارمحال و بختیاری مدیریت و اداره شده است.

او تاکید کرد: شایعه‌ها برای درمان ویروس کرونا به‌گونه‌ای شده که اگر یک دارو به‌درستی و یا حتی اشتباه برای درمان بیماری کووید ۱۹ از سوی فضای مجازی، منابع غیررسمی و افراد غیرعلمی مطرح شود، همان دارو کمیاب می‌شود.

رحمانی افزود: در این صورت افراد سودجو و دلالانی نیز وارد بازار آن دارو می‌شوند و روند توزیع همان دارو را با قیمت‌های بسیار بالا در دست می‌گیرند و داروی مربوطه در بازار عادی کمیاب می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.