سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمعی از فعالان عرصه­ تعلیم و تربیت خطاب به رئیسی:

از رویکرد تحول‌خواهی در حوزه مدیریت آموزش و پرورش عدول نکنید

جمعی از فعالان عرصه­ تعلیم و تربیت، در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور گفتند: از رویکرد تحول‌خواهی و جوان‌گرایی در حوزه مدیریت آموزش و پرورش عدول نکنید.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعی از فعالان عرصه­ تعلیم و تربیت، در بیانیه‌ای خطاب به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بیان کردند: عدم تایید گزینه معرفی شده و مجموعه‌ی نقد‌ها و مخالفت‌های کارشناسی که در این مدت در مجلس شورای اسلامی و دیگر مراکز و مجامع عمومی و تخصصی ابراز گردید، نباید منجر به عدول دولت و شخص جنابعالی از رویکرد تحول‌خواهی و جوان‌گرایی در حوزه‌ی مدیریت آموزش و پرورش شود.

متن این بیانیه در ذیل آمده است:

حضرت حجت الاسلام رئیسی، رئیس محترم جمهور

سلام و عرض احترام

بیانیه‌ی حاضر، از طرف جمعی از فعالین حوزه‌ی تعلیم و تربیت ایران که نام و حوزه‌ی فعالیت ایشان ذیلاً ذکر گردیده است، ناظر به وضعیت فعلی وزارت آموزش و پرورش، تقدیم می‌گردد:

پیش از هر چیز، لازم می‌دانیم از شجاعت، تحول‌خواهی و جوان‌گرایی جنابعالی در معرفی اولین گزینه‌ی پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم تقدیر کنیم. فارغ از عدم تأیید ایشان توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای تصدی امر وزارت و مستقل از اختلاف نظر‌های کارشناسی موجود در مورد کفایت ایشان برای تصدی این مسئولیت، اراده‌ی جنابعالی برای ایجاد تحول در بدنه‌ی فعلی مدیریت آموزش و پرورش شایان تقدیر است. ناظر به این نکته، موارد ذیل از باب مشورت و تشریک مساعی، به عرض می‌رسد:

عدم تأیید گزینه‌ی معرفی شده و مجموعه‌ی نقد‌ها و مخالفت‌های کارشناسی که در این مدت در مجلس شورای اسلامی و دیگر مراکز و مجامع عمومی و تخصصی ابراز گردید، نباید منجر به عدول دولت و شخص جنابعالی از رویکرد تحول‌خواهی و جوان‌گرایی در حوزه‌ی مدیریت آموزش و پرورش شود. واقعیت این است که برون­ رفت از وضعیت موجود، جز با شجاعت و استقامت بر این رویکرد، ممکن نخواهد بود. حتماً یکی از مهمترین حلقه‌های این تحول‌خواهی، ایجاد یک تغییر جدی و بنیادین در چرخه‌ی مدیریتی فعلی آموزش و پرورش است.

نکته‌ی پیشین، به معنای بی‌توجهی نسبت به تجربیات مدیران کارآمد و پیشکسوتان مجربی که در طول این سال‌ها، مسئولیت بخش‌های مختلف این دستگاه عظیم را برعهده داشته‌اند نیست. حتماً در وزارتخانه‌ی تحول‌گرای آتی باید در تمام سطوح، مسیر شفاف و گشوده‌ای برای تعامل، مشورت و حتی به‌کارگیری این­ قبیل شخصیت‌ها در موقعیت‌های مقتضی وجود داشته باشد.

آموزش و پرورش در وضعیت فعلی، به صورت همزمان از یک طرف درگیر مشکلات مزمن و ریشه‌دار و از طرف دیگر درگیر بحران‌های مقطعی، اما ذو ابعاد و سرنوشت‌ساز است. به شکلی که برای مدیریت و ساماندهی وضعیت موجود و پیگیری مسائل در کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت، نیازمند طراحی یک برنامه‌ی منسجم، متشکل از ایده‌های بدیع و نوآورانه‌ای خواهد بود که در گام اول، برون‌رفت از موقعیت بحرانی فعلی را در اولویت قرار دهد. برای طراحی و سپس اجرای چنین برنامه‌ای، نیاز به تشکیل حلقه‌ای از مدیران چابک، خلاق، پرکار و تحول‌خواه داریم که در قالب یک جمع منسجم، سطوح مختلف مدیریت وزارت آموزش و پرورش را سامان بخشند.

در وضعیت فعلی، یکی از فوری‌ترین اقدامات ضروری، ایجاد یک بستر تعاملی برای گفت‌وگوی عمومی و سازنده میان اصحاب تعلیم و تربیت، بخصوص معلمان و بسترسازی برای مشارکت همه‌ی این عزیزان در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است. هرکس مدتی در بدنه‌ی آموزش و پرورش زیست کرده باشد، لزوم ایجاد چنین جریانی از گفتگوی عمومی را در وضعیت فعلی درک می‌کند. فقدان چنین بستر تعاملی، در دوره‌ی کوتاه بررسی صلاحیت گزینه‌ی پیشنهادی پیشین، به وضوح قابل مشاهده بود.

برنامه‌ی ارائه­ شده به مجلس شورای اسلامی برای وزارت آموزش و پرورش، با لحاظ برخی جرح و تعدیل‌های کارشناسانه و طراحی نظام‌مند یک نقشه‌ی راه واقع‌بینانه، در زمان کوتاهی قابل بهینه‌سازی است و می‌توان با افزایش غنای این برنامه از طریق درج برخی اولویت‌های مغفول، لحاظ اولویت­ بندی و زمان­بندی، تقویت ادبیات برنامه‌نویسی، سنجش‌پذیر نمودن مؤلفه‌ها، ذکر منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه و افزودن الگوی عملیاتی ویژه‌ای برای اجرا، آن را به تراز یک برنامه‌ی مطلوب و مورد وفاق نزدیک کرد.

در طول سال‌های اخیر به لطف خدا جریانی با نشاط، فعال و واجد صلاحیت‌های چند بُعدی، در میان جوانان انقلابی فعال در حوزه‌ی تعلیم و تربیت شکل گرفته است که از زمینه‌ی بسیار خوبی برای همگرایی و وفاق جمعی برخوردار هستند. برای معرفی گزینه‌ی جوان و تحول­گرا در این حوزه، باید برای همگرا کردن این جریان، اهتمام ویژه به خرج داد. در این صورت وزیر منتخب، در لایه‌های مختلف مدیریتی و جهت تمرکز بر روی مأموریت‌های فوری و اساسی پیش‌روی خود، مستظهر به یک ظرفیت بسیار مغتنم و کم‌نظیر خواهد بود.

اقناع مجموعه‌ی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ذی­ مدخل در این حوزه، بخصوص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دیگر دغدغه‌مندان و صاحب‌نظران مرتبط، منوط به ایجاد یک تعامل هوشمندانه، فعال و پیگیر میان کارگروه‌های ذیل مدیریت جنابعالی برای انتخاب وزیر با هریک از این مخاطبین خواهد بود. استفاده‌ی داهیانه از ظرفیت‌های گوناگون رسانه‌ای نباید در این زمینه مغفول واقع شود.

تشکیل وزارتخانه‌ای جوان، تحول‌گرا، برنامه‌مند و پرکار، به پشتوانه‌ی گستره‌ی وسیع فعالان مؤمن، مسئولیت‌پذیر و خوش‌فکری که اتفاقاً در این سال‌ها در سطوح و حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت در کشور مجرب شده‌اند، تنها مسیری است که می‌توان برای عبور از وضعیت فعلی در آموزش و پرورش به آن امیدوار بود.

از درگاه خداوند متعال توفیق حضرتعالی برای اعتلای جایگاه تعلیم و تربیت در نظام اسلامی و ایجاد تحول بنیادین در این حوزه در راستای اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را خواستاریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.