سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا اپیدمی تک فرزندی در جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی است؟

یک جامعه شناس در رابطه با آسیب های تک فرزندی در خانواده و جامعه توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعظم آهنگر جامعه شناس، در یک گفت و گوی رادیویی، در خصوص آسیب های تک فرزندی در خانواده و جامعه اظهار کرد: کیفیت زندگی مهم است و نمی توان گفت مهم نیست، اما واقعیت این است که ما عدم تمایل به فرزندآوری را در بین اقشاری مشاهده می کنیم که کیفیت زندگی خوب و امکانات لازم را برای داشتن فرزندان دیگر هم دارند و این موضوع تا حدی برای جامعه ما آسیب زا و مسئله ساز است.
 
وی بیان کرد: برخی بر این باور هستند که یک فرزند کفایت می کند، چرا که می توانند زندگی با کیفیت تری را برای فرزند خود فراهم کنند و تحصیل خوب و آموزش های لازم را برای او داشته باشند تا بچه شان دچار فقر قابلیتی نشود، اما وقتی در بزرگسالی، بین بچه های تک فرزند و بچه هایی که از خانواده های چند فرزند هستند، مقایسه می کنیم، می بینیم که بچه های تک فرزند، شادی  و سرمایه اجتماعی کمتری دارند، چرا که خواهر و برادر سرمایه اجتماعی هستند.
 
این جامعه شناس تصریح کرد: داشتن خواهر و برادر باعث می شود که فرد در مواقع اضطرار بتواند از آن ها کمک و حمایت بگیرد، چراکه آن ها همدیگر را حمایت می کنند. این در حالی است که بچه های تک فرزند در زمان کهولت پدر و مادر واقعا گرفتار می شوند به این دلیل که مجبور هستند یا هزینه پرستار را پرداخت کنند و یا اینکه از کار و درآمد خودشان بزنند تا بتوانند از پدر و مادرشان که دچار کهولت سن هستند و مشکلاتی دارند حمایت کنند، اما خانواده هایی که دارای چند فرزند هستند به راحتی مسئولیت والدین را هم بین خود تقسیم می کنند.
 
آهنگر گفت: توجه داشته باشید ما در کشوری زندگی می کنیم که مسئولیت افراد به دوش خانواده است. یعنی از روزی که بچه به دنیا می آید تا کهولت سن و پیری و فوت او، همه هزینه هایش به عهده پدر و مادر است و خانواده برای او هزینه می کنند تا بتواند تحصیل کند و خانواده برای او شغل و مسکن ایجاد می کند و حتی هزینه درمان او هم با خانواده است و تمام مسئولیت اجتماعی یک بچه برعهده خانواده است و حالا تصور کنید در خانواده ای، فقط یک بچه وجود داشته باشد که این بچه، وقتی پدر و مادرش به سن کهولت می رسند دچار معضلات فراوانی می شود و خودش هم در سن بزرگسالی، به دلیل تنهایی هایش و عدم حمایت ها و همکاری ها دچار مسائل زیادی می شود.
 
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که کشور ما دچار پیری سن شده است و به این ترتیب، با وجود تک فرزندی، برای نیروی کار و ... با مشکلاتی روبرو می شود و اگر این قدر زیاد و وسواس گونه به کیفیت زندگی تک فرزندها توجه کنیم و به فکر بچه دیگری نباشیم، اصلا نیروی کاری وجود نخواهد داشت و چرخه اقتصاد کشور هم به گردش نخواهد آمد.
 

بیشتر بخوانید


این جامعه شناس افزود:اگر نتوانیم موضوع تک فرزندی را مدیریت کنیم و حداقل، نیروی انسانی را از خودمان داشته باشیم دچار مشکلاتی می شویم، به خاطر همین نیاز است حداقل هر پدر و مادر دو فرزند داشته باشند که رشد جمعیت رو به کاهش نباشد، چراکه اگر به کشورهای اروپایی که‌ جمعیت پایینی دارند نگاه کنیم، می بینیم که با اقتصاد خوبی روبرو هستند و می توانند از کشورهای دیگر، نیروی کار استخدام کنند اما ما چنین شرایطی را نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده هایی که دو یا سه فرزند دارند بسیار شادتر زندگی می کنند. این در حالی است که خانواده ای که تک فرزند است تمرکز و توجه اش به طور دائم به همان فرزند است و آن قدر فرزندشان تحت نظارت است که دست از پا خطا نمی کند و ریسک پذیری ندارد و همیشه می ترسد که اشتباه کند و پدر و مادر روی آن حساسیت زیادی دارند که این نشان می دهد بچه های تک فرزند در مقایسه با بچه هایی که در خانواده  چند فرزند هستند، شادی کمتری دارند و مسئولیت اجتماعی آن ها در قبال خانواده هم بیشتر است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
ما جوانان حتی موقعیت فکر کردن در مورد ازدواج نداریم . فرزند آوری پیش کش
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
واقعا مردم دلشون میخوادزیاد بچه داشته باشند ولی وقتی فک میکنند اینده ندارن ونمیتونند تواین مملکت ب جتیی برسند وپول وسرمایه هم ندارن ک بچه هاشونوب یه جای برسونند ومیگن بزرگ میشن میرن معتادمیشند دیگه مجبورن تک فرزند بیارن ک نهایتش اگ خودشون مردند یه خونه برا بچشون براش ب ارث بزارن دیگه چیکارکنند نمیتونند واقعا!!!
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
بجزء مسائل مالی که از دلایل اصلی تمایل خانواده به تک فرزندی شده. دلایلی مثل توجه بیش از اندازه خانمها به ظاهرشون که زایمان رو باعث به هم خوردن هیکلشون میدونن و همچنین زایمان به صورت سزارین که به خاطر مشکلاتی که داره اغلب خانمها تمایل به تولد فرزند دوم به صورت سزارین ندارن هم میتونه دخیل باشه.
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
از روی مشکلات اقتصادی نفرمایید ،بفرمایید از سرخوشی و شادی و تفریح!اخه واقعا این رو هم مردم باید بهتون گوشوزد کنن!
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
من که هم دوست دارم ازدواج کنم هم دوست دارم بچه زیاد داشته باشم.....
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مهم هزینه و آینده بچه هست که اون هم به شدت در خطر است.
پس بیخیال .حداقل مدیون بجه نمیشیم
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
100 درصد اینقدر واضحه که کمتر کسی با کمترین هوش باید این سوال رو بپرسه
سهیلا
۱۴:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نمیشه فرزند نیاوردن را همش گردن وضع اقتصاد انداخت خیلی وقتها خانمها تنبلن وتن به فرزند اوری نمیدن اگه مشکل فقط اقتصاد بود الان خیلی از مدیران دکترها وکسانی که حقوق بالا دارن همه امکانات را دارن اما فقط یه فرزند یاخیلی زور بزنن دو فرزند میارن پس مشکلات در یک کلمه اقتصاد بی انصافی هست فقط بیشترش این خانم ها ورپریده ها ناز میان بچه نمیارن چون دوس دارن تا لنگ ظهر راحت بخوابن صلوات.
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
ببخشید خانم هستین و جیب خالی و سفره خالی و فشاری که بر دوش مردهاس رو متوجه نمیشین شاید هم وضع مالیتون خوبه من یک فرزند دارم یک ماه میدوم حقوقم که واریز میشه به حسابم تا 5 روز میمونه میفهمید یا بیشتر توضیح بدم تا بفهمید
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا همش برمیگرده ب شرایط اقتصادی خانمهای این دوره زمونه میگن ما اگه زیادبچه بیاریم دیگه نمیتونیم خودمون خوب زندگی کنیم بپوشیم بخوریم تفریح کنیم بریم دکتر تازه بچه اینده هم میخواد تا سروسامونشون بدن حسابی پیر وچروکیده میشن بیچارها همش باید بفکراین باشن ک پول ازکجا بیارن برا بچشون خونه بخرند دولتم ک واقعا خسته نباشه تمام جوانها ازسرخوشی نمیرن سرکار اینقدرک پولدارن!!!!
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام ، الان ازدواج ها کم شده شما حرف از بچه دار شدن می زنید ، الان ی بچه ماهی 1 میلیون پوله پوشاکش میشه ، حالا بگیم شیر مادرشو بخوره نه شیر خشک ، توی دوران نوزادی باید دم به دقیقه دکتر ببری که ویزیت دکتر 50 به بالاست چه برسه به هزینه داروهاش ،تو این دوره زمانه وقتی بچه به حرف زدن می افته میگه برام تبلت و گوشی بگیرید که پولش اندازه حقوق 1 ماه گارگر هست ، خودم پسر 28 و مجردم و به احتمال زیاد مجرد بمونم / من باشم اگر اگر ازواج کنم فقط ی دکتر ملوس می خوام نه بیشتر :)) موفق باشید
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
منم 24 سالمه مجردم پول ندارم یه گوشی جدید برا خودم بخرم
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
واقیت ازدواج کم طلاق تک فرزندی خودکشی دزدی فحشا جرم جنایت موضوع اصلی ان ریشه ان فقر اقتصاد خراب است
حامد
۱۲:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
واقعیت همینه که میگم:
درصد بالایی از مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و نداشتن امنیت شغلی انگیزه ای برای بچه دار شدن و بخصوص بچه دوم ندارند...
بقیه هم که مشکل مالی و شغلی ندارند، به خاطر رفاه طلبی و خوشگذرانی های خود، علاقه ای به داشتن بچه ندارند...
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
ادمین جان!!! چو دانی و پرسی سوالت خطاست....
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نه عزیزم به خاطر نازایی هست علتشو از دکتر کرمی بپرس جوانهای ما دختر و پسر با هزار بدبختی و درمان یه دونه بچه گیرشون میاد این سالهاست که اینطوره و چون خانواده های ایرانی براشون افته نمیگن بچه دار نمیشیم
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم ، مردم به هیچ وجه فرزند دوست ندارند فقط بخاطر داشتن فرزند پسر و چشم و هم چشمی گاهی اوقات تا 7-8 فرزند دختر هم پیش میروند.
مشکل اصلی ما نبودن امنیت شغلی است . همچنین کاهش ارزش پول ملی ، ناکافی بودن حقوق و ناهمسانی با مخارج. تبعیض بین افراد جامعه و حقوق های نجومی که باعث فاصله گرفتن مردم و بوجود آمدن فاصله طبقاتی می شود. الان مشوق بعضی شغل ها و عنوانهای اداری و دولتی و غیر دولتی فقط درآمد بیشتر و حقوق بالاتر است .
اگر به این مسائل رسیدگی شود نه تنها فرزند آوری بلکه همه مشکلات مردم و حکومت حل خواهد شد.
یا حق و عدالت
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
آقای جامعه شناس ما نمی خواهیم حمال برای شما تولید کنیم خودتان اقتصاد بلد نیستید گردن مردم نیاندازید.
لطفا از فهم و شعوری که خداوند به شما داده استفاده کنید.
برق نداریم گاز نداریم آب نداریم غذا نداریم کار نداریم امنیت شغلی و روانی نداریم آنوقت شما می گویید فرزند کم داریم؟؟؟؟؟
جمع کنید بساط بی تدبیری را لطفا. امکانات بدهید تا فرزند آوری زیاد شود اگر نگران نیروی کار هستید. ضمنا حقوق اداره کار واقعا پایین است و ظلم به فرزند است که در کشوری اسلامی مورد بی عدالتی قرار بگیرد.
والسلام
123
۱۱:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
من 5 ساله ازدواج کردم یه پسر خوشگل دارم که 3 سالشه و خیلی هم دوسش دارم
بچه دیگه ای هم نمیخام بیارم تا هر وقت مردم پسرم ارث زیادی بهش برسه وخیالش از آینده زندگیش راحت باشه
بچه دیگه ای بیارم بزرگ که شد سر ارث و میراث دعواشون میشه
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
یه بچه هم زیاده
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
یه بچه هم اضافیه
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
همه از وضعیت اقتصادی شکایت دارن و بچه نمیارن. ولی واقعیت اینه اگه خیلی از آدما که تواناییش رو دارن بچه بیارن اون بچه ها نیاز های مختلفی مثل غذا و لباس و غیره خواهند داشت در نتیجه برای جوونها شغل ایجاد میشه
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اگه مجردی اعتقاد به خدا وجدان داری هرگز ازدواج نکن چون بی خداو بی وجدان می شی
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مردم ۲نفری صبح تا شب کار میکنن نمیتونن زندگی رو بچرخونن،دیگه تا آخرش....
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بدلیل همه بدبختی های مردم ایران و آینده سیاه بچه هاست.
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اقتصاد تاثیر داره
اما فرهنگ هم بی تاثیر نیست
مثلا بابابزرگ هامون خیلی اقصاد خوبی داشتن که این همه بچه دارن در ضمن روزی رو خدا میده و باید توکل هم داشت
اقوام ما تو نانوایی کار میکنه 4تا بچه داره(پاره وقت جوشکاری و بنایی هم میکنه)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
برو بابا
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بعصیها همون نونوایی روندارند ک کارکنند حتی پارتی ندارند یکی ببرشون سرکار کجوشکاری کنند!!!
منتظر المهدی
۰۹:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
۸سال پیش ازدواج کردم از رفاه وامنیت وخوشحالی وعدالت اجتماعی ودرامد عالی هنوز به بچه فکر نکردم
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
همون ازدواج هم اشتباه کردی !
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
کرونا هست . بچه ها جایی ندارند بازی کنند . خانه ها مثل قلک که یک نفر پاشو دراز کنه بقیه جا نمی شوند . مدارس و پارک ها بسته اند . مساجد کسی نیست . بعد هم گرانی که نمی تونی شکمتو سیر کنی تا چه برسه به خواسته بچه ها . نباید حداقل دوتا اسباب بازی و لباس براش بخری .
خوب شما با عقل سلیم خودتون بفرمایید تو این شرایط چند تا بچه میاری !!!
قدیما یه خونه کوچک بود و یه حیاط با صفا . یه نفر که در بچه داری کمکت کن بچه هاتو حیاط به بازی کن و خسته بشوند . الان بچه ها عین کَنه وصل مادر و کامپیوتر اند .
متاسفانه اهداف دولت نیز برای فرزند اوری فقط حرفه.
یه شرایط ویژه به مادران با دو فرزند و سه فرزند بدهند ببیند نتیجه رو .
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نه بابا مدرسه رایگان شیر ارزان وغیره
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
این کامنت های مردم رو بدین مسئولین بخونن
مهدی
۰۸:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
صددرصد مشکلات معیشتی مسبب این امرهست بااین گرانی ازپس خروج ومخارج برنمی آییم که کس دیگری روبیچاره کنیم گرانی ازیک سو کمک به مدرسه ازسویی خرید ولوازم تحریری هرسال یک مدل لباس برای مدرسه و......
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بچه آوردن ازدواج نیاز فطری آدمهاس ولی مشکلات از جمله اقتصادی آدم را صرف نظر می‌کنه ما هم یک تک فرزند داریم بخدا پسرم اذیته اما چیکار کنیم با حقوق اداره کار کارگری بعد ده سال هنوز زیر سقف مردم هستیم یه پراید کهنه داریم که هنوز نتونستیم عوضش کنیم توی این شرایط چه کسی می‌تونه بفکر فرزند دوم باشه....‌‌‌اگر یک سقف آبرومند داشتیم لااقل حداقل زندگیمون تامین میشد سه تاشو می‌آوردیم چرا نه
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بچه آوردن ازدواج نیاز فطری آدمهاس ولی مشکلات از جمله اقتصادی آدم را صرف نظر می‌کنه ما هم یک تک فرزند داریم بخدا پسرم اذیته اما چیکار کنیم با حقوق اداره کار کارگری بعد ده سال هنوز زیر سقف مردم هستیم یه پراید کهنه داریم که هنوز نتونستیم عوضش کنیم توی این شرایط چه کسی می‌تونه بفکر فرزند دوم باشه....‌‌‌اگر یک سقف آبرومند داشتیم لااقل حداقل زندگیمون تامین میشد سه تاشو می‌آوردیم چرا نه
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه از رفاه زیاده
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
زن و بچه چیه ؟! مجردی را عشق است !
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
انشالله با سلامتی 40 سالت که شد میفهمی
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مجردی چیزی جز افتادن در گناه و تنهایی و پوسیدگی نیست
مجروی
۲۳:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مجردی یعنی از ۳۵ سالگی تنهایی ودیگه هیچی خوشحالت نمیکنه.....
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا منی ک ازدواج کردم ومیخوام طلاق بگیرم میگم مجردی خیلی خیلی خوبه تا درگیر دادگاه بشی ک واقعا خسته کنندست!!!
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال خودم که زن ندارم و از هفت دولت آزادم !
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال خودم که زن ندارم و آزادم آزاد !
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
دوستان خواهشا گوش بدید
ایشون در اکثر مطالب درمورد ازدواج و فرزند آوری پیام میزاره علیه ازدواج اکثر مطالب رو بررسی کردم ۴ حالت هست
۱)ایشون بچه هست و چیزی از دل جوون ها نمی‌داند
۲)مشکلی در زندگی دارد که نگرشش به ازدواج اینطور هست
۳)نفوذی هست و ذی نفع و سودی از این تبلیغات میبره
۴)غیره
در صفحه های قبلی میگفت:
ازدواج=بردگی=نوکر مفت و مجازی=طلاق=خیانت=بدبختی
میگفت به هیچ زنی نمیشه اعتماد کرد آیا همه زن ها مثل هم هستند؟میگفت ای پول چه هستی که همه از عشقت مست هستند آیا همه ی شما عزیزان از پول مستید؟؟؟؟
شما اصلا از دل جوونی مثل من که ژن خوب نیست و پول و ماشین و خونه نداره چه میدونی؟؟ از تنهایی خسته ایم و همدم میخوایم چی میدونی؟؟ از اینکه عاشق پدر و مادر شدن هستیم چی میدونی؟؟از مردانگی چی میدونی؟؟ از عشق چی میدونی که میگی همه از پول مست هستند؟؟ از زنان و دختران چی میدونی که میگی نمیشه بهشون اعتماد کرد؟؟میگی زن و بچه چیه مجردی عشق هست؟؟زن و بچه زندگی هست عشق هست ایمان هست پیش خدا اجر داره _ مجردی تنهایی هست گناه هست
دوستان عزیز خواهشا به این تفکرات گوش ندید
شما هم بهتره نگرش رو نسبت به ازدواج عوض کنی
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نگران نباش آقای ۱۲:۱۸ من به حرفش گوش نمیدم....انشالله که خدا واسه شما وواسه همه جوان ها درست کنه
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال خودم که مجردم و از هفت دولت آزادم !
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال خودم که مجردم و آزاد !
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال خودم که مجردم و آزادم !
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ما که نه زن دائم داریم نه فرزند
از هفت دولت آزادیم آززززاددددد
خیلی هم خوبه و حال میده کار خونه زندگی تفریح سفر همه چی اوکیه
آخر عمری می خوام یک بچه های کمیته امداد سرپرستی کنم همه مال و اموالم رو به نامش کنم
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ایول دمت گرم خیلی مردی !
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ایول دمت گرم کارت خیلی درسته !
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ایول دمت گرم !
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خیلی مردی !
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
زن دائم نداری یعنی زن موقت داری ؟
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
زن دائم نداری یعنی زن موقتی داری ؟
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
منم زن ندارم و مجردم و از هفت دولت آزادم آاااااااااااازاااااااااااااد !
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
منم مجردم و زن ندارم و از هفت دولت آزادم آااااااااااازااااااااااااد !
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
باهات 100% موافقم
ناشناس
۰۶:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال شما حداقل پول داریدتا از زندگی لذت ببرید امثال ما که نداریم چه کنیم لطغا راز پول درآوردن را بگو
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
راز پول درآوردن حرکت است از جات تکون بخور پول خودش میاد.
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
به نظرم اگر دولت ایران مثل بقیه دولت هاسیاست های تشویقی بزاره و نگرانی زوج های ایرانی رو برطرف کنه میتونه موثر باشه.الان بیشتر کامنتها حول این موضوع میچرخه که،فردا که از خواب بلند شدم صاحب کار زنگ نزنه بگه نمیخواد بیای سرکار یه نفر دیگه رو به جای تو اوردیم سرکار.این بزرگ ترین دغدغه س.طرف نباید نگران این نون شبش باشه.وقتی میبینه که نمیتونه شکم خودش و همسرشو سیر کنه چطوری میخواد شکم یه بچه رو بااون همه مشکلات برطرف کنه.لطفا این نظر رو به گوش مسیولین ایرانی برسونید.
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
من و همسرم تک فرزند هستیم
الان یک بچه داریم
بچه ما میاد میگه همه دوستام عمو ، عمه ، خاله ، دایی دارن
چرا من ندارم؟
پدر و مادر من و همسرم ، برادر و خواهر دارن
این وسط من و همسرم ،خواهر و برادر نداریم
پسرها ازدواج کنید
اگه ازدواج کردید بچه دار بشین
اگه بچه دار شدید بچه دوم دوست خواهید داشت
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
به همین خیال باش !
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
صنار بده آش !
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نگو مسوولین بگو بی تدبیران بی درد.
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بهتر جمعیت برای چی می خواین
با این اقتصاد ایران 5 میلیون نفر جمعیتم زیادشه
شهروند
۱۵:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
درسته
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ما که با وجود جان کندن از حداقل ها محرومیم وازنظر شما بدرد نخوریم بگذار زودتر تمام شویم
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بیمه ماشینم تموم شده چطور بیمه کنم
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ماشینتو بفروش
موسی
۱۲:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگر نگوییم صد در صد ، نود درصدش اقتصادی است
⬇️⬇️⬇️⬇️
۱۵:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
پس چرا سیستان و بلوچستان، جوان ترین استان کشور است؟
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اونجا ظاهرا سنت هستش
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اولا جوانی جمعیت سیستان به دایل مسائل فرهنگی بعد چون فرزندان در سبستان باعث درآمدخانواده هستند وهزینه ها در سییتان به اندازه شهرهای بزرگ بالا نیست افزایش جمعیت آن بالاتر است
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چون سطح سوادشون خیلی پایین ک بچه زیادمیارن!!!
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آقایون میگن با این روند پیری جمعیت کشور برای سال های بعد با کمبود نیروی کار مواجه میشه
یکماه کار کنی و جون بکنی(اونم اگه پارتی چیزی داشته باشه کار گیرت بیاد) و نهایت نهایت ۴-۵ میلیون حقوق بگیری که ۲ میلیونش فقط برا اجاره خونه میره بردگی محضه ، منم دوست ندارم بچه ای به دنیا بیارم
مسئولین خودشون ۵۰ میلیون حقوق میگیرن معلوم ه بیرون گود برا ما برنامه الکی میدن
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا. خودشون فرزند بیارن . ماکه نیازی به فرزند نداریم و خوش هستیم
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اپیدمی عدم ادواج خیلی وقته که شده تو در مورد اپیدمی تک فرزندی میگی بله همش اقتصادیه
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دیگه بچه بی بچه !
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
پس
انقدر تنها باشین تا بپوسین
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کارشناسان :
اصلا هیچ ارتباطی با اقتصاد نداره ، هرکی این حرف رو زده بیخود کرده ، این مردم هستند که توقع بیجا دارن و دلیلی برا بچه دار نشدن نیست
همش تقصیر مردم ه ، ما بهترین مسئولین دنیا و بهترین و مناسب ترین وضعیت ، شرایط و مشوق ها رو برا ازدواج و بچه دار شدن داریم ولی مردم درستی نداریم که دوست دارن الکی ازدواج نکنن و بچه نداشته باشن
مهدی
۱۲:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
فشار اقتصادی و مسائل اقتصادی خیلی مشکلات زیادی رو مسبب میشه. این مشکلات کشور درحالیکه ما بسیاری معادن و منابع داریم و در کنار مدیریت افتضاح و فساد زیاد. و چقدر نفت در گذشته فروخته شده و معلوم نیستد با پولش چیکار کردن. حساب کتاب سرانگشتی بکنین، در 8 سال فروش نفت اگه این درآمد رو مستقیما به مردم میدادن، الان هیچکسی مشکل اقتصادی نداشت.
دوما بحران‌ها یک دفعه ای از زیر علف سبز نمیشن. چه بی توجهی ها بوده از طرف مسئولان. و تفکرات افراطی و مسخره و احمقانه وجود داره در سر بزرگان حکومت بدتر از نکه هیشکی رو قبول ندارن و به حرف کسی گوش نمیدن.
کار به جایی رسیده که فعال اجتماعی که خودش رو به جامعه متعهد میدونه میاد و میگه که اجازه نمیدن مشکلات موجود در جامعه رو مطرح کنیم. وقتی مطرح نشه و سرو مثل کبک زیر برف کنی و بگی مشکلی وجود نداره یا با دعا رفع میشه، اوضاع همین میشه و با اعتقادات مردم هم بازی میشه.
و بسیاری مسائل دیگه که وجود داره......
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
من تک فرزندم و خوشحال و خوشبختم
پسرها ازدواج نکنید
اگه ازدواج کردید بچه دار نشید
اگه بچه دار شدید دیگه بچه دوم دوست نخواهید داشت که من بگم بچه دوم هم داشته باشید!!!
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ما ازدواج هم نمی‌ کنیم !
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ما ازدواج هم نخواهیم کرد !
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه به ازدواج‌ ! نه به بچه !
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه ازدواج نه بچه !
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز خوشبحالت که خوشبختی
من مرفه و بی درد و ژن خوب نیستم یه جوون کل ۳ میلیون پس انداز
شما میشه دایه مهربانتر از مادر نشی تو دلسوزی خودت رو بکن
بگو من ازدواج نمیکنم و بچه دار نمیشم به ما چیکار داری؟
Yic کامنت برای نظر دادن هست
تو اصلا خودت چند سالت هست اصلا چی از جوونی مثل امثال من میدونی که این حرف های اشتباه رو میگی ؟
ازدواج نکنیم که چی بشه ؟ تا اخر عمر از تنهایی بپوسیم ؟ مردیم از تنهایی ولی مشکلات زیاده انشاالله برطرف بشه
بچه نداشته باشم ؟ که چی ؟ تو از دل جوون ها چی میفهمی که دوست دارن پدر و مادر باشن ؟
جواب منوووووووووو بدددددددددده
شهروند
۱۵:۳۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
⛔ متاسفم برات که از نعمت خواهر و برادر محرومی.

اگر طعم خواهر و برادر را میچشیدی، الان تبلیغ تک فرزندی را نمی کردی
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
الان نمیفهمی پس فردا که پیر شدی مریض شدی تو بیمارستان بستری شدی همراه نداشتی کسی نبود ازت مراقبت کنه اونوقت میفهمی خواهر و برادر و بچه به چه درد میخورن
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
دوستان خواهشا گوش بدید Yjc مدیونی اگه نزاری
ایشون در اکثر مطالب درمورد ازدواج و فرزند آوری پیام میزاره علیه ازدواج اکثر مطالب رو بررسی کردم ۴ حالت هست
۱)ایشون بچه هست و چیزی از دل جوون ها نمی‌داند
۲)مشکلی در زندگی دارد که نگرشش به ازدواج اینطور هست
۳)نفوذی هست و ذی نفع و سودی از این تبلیغات میبره
۴)غیره
در صفحه های قبلی میگفت:
ازدواج=بردگی=نوکر مفت و مجازی=طلاق=خیانت=بدبختی
میگفت به هیچ زنی نمیشه اعتماد کرد آیا همه زن ها مثل هم هستند؟میگفت ای پول چه هستی که همه از عشقت مست هستند آیا همه ی شما عزیزان از پول مستید؟؟؟؟
شما اصلا از دل جوونی مثل من که ژن خوب نیست و پول و ماشین و خونه نداره چه میدونی؟؟ از تنهایی خسته ایم و همدم میخوایم چی میدونی؟؟ از اینکه عاشق پدر و مادر شدن هستیم چی میدونی؟؟از مردانگی چی میدونی؟؟ از عشق چی میدونی که میگی همه از پول مست هستند؟؟ از زنان و دختران چی میدونی که میگی نمیشه بهشون اعتماد کرد؟؟میگی زن و بچه چیه مجردی عشق هست؟؟زن و بچه زندگی هست عشق هست ایمان هست پیش خدا اجر داره _ مجردی تنهایی هست گناه هست
دوستان عزیز خواهشا به این تفکرات گوش ندید
شما هم بهتره نگرش رو نسبت به ازدواج عوض کنی
احمدی
۱۲:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه شرایط فراهم باشه والا هم ازدواج زیاد میشه و هم فرزند آوری زیاد!! و نیاز نیست زبونی و بدون حساب خرج ومخارج و این اوضاع اقتصادی و... فقط بگید بچه بیارید اونم چندتا !! والا همون یکی هم که بعضی دارند فقط میخوان یکی اطرافیان هی نگن چرا بچه دار نمیشید و یا حرفی پشتشون نباشه و یا یه فرزند اونم برای اینکه بعد از ازدواج مدتی بگذره حوصله زن و شوهر سر نره و....! و اصلا همه حرفاشون درست !! میشه این مسئولین و اینها که چنین نسخه هائی برای مردم میپیچند یه آمار ازشون بگیرید ببینید خودشون چند فرزند دارند یا اصلا ازدواج کردن یا نه ؟؟!!
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اینها توجیهات است.
اصل اینه
وقتی نتوانی کار و شغل ثابت و با درآمد آینده دار داشته باشی؛ یعنی امیدی به اینده شغلی و پیشرفت آن نداشته باشی مشکل داری.
وقتی بیکاری و فقر دامن گیرت شد نمی توانی ازدواج کنی.
حالا اگر بخور و نمیر درامد داشتی(مثل یک حقوق کارمندی) و توانستی هزینه های ازدواج را جور کنی می رسی به اجاره خانه و هزینه های جاری زندگی.
خیلی اوکی باشی 1 فرزند نه دو تا فرزند هم رفع ورجو می کنی.
از بدو حاملگی با هزینه های مختلف پزشکی و ازمایشگاه و غربالگری و زایمان روبرو میشی
بعد با هزینه های زندگی نوزادی و کودکی
سپس با هزینه های تحصیل رایگان از ابتدایی تا تا پایان 12 سال مدرسه و کتاب و دفتر و قلم و کرایه رفت امد (اگر غیر دولتی باشی که خود حدیثی دیگر است) روبرو می شی.
فرض که فرزندت بره دانشگاه (اونم که هزینه هاش زیاده)
هرچه قدر هم منطقی باشی بگی خدا روزی رسونه وقتی خود جوان همون اول خط خودش بدبخته و ناامیدش کردن جایی برای منطقی مونده براش؟
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
هیچ احمقی تو این شرایط ازدواج نمیکنه !
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
هیچ دیوانه ای تو این شرایط ازدواج نمیکنه !
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کاربر ۱۲:۴۳
که همه جا هستی برای تبلیغ علیه ازدواج
توهین نکن بنده ازدواج میکنم احمق هم نیستم
سید
۱۵:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کاربر ۱۲:۴۳
شما اینجا دوباره اومدی علیه ازدواج
تو در مورد ازدواج تقریبا در همه صفحه ها نظر میدی علیه ازدواج
صفحه قبلی جواب ندادی اومدی اینجا؟؟؟؟؟
عمو مهدی
۱۵:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دوستان جدیدا فردی پیدا شده تبلیغ علیه ازدواج میکنه
خواهشا به نظرات سم آلود ایشون گوش ندید
اینجا جای نظر دادن هست نه تبلیغ
Yjc شما هم یه پیگیری بکن
سید
۱۵:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دوستان
یه کاربر که اسمش ناشناس هست همه‌جا علیه ازدواج جدیدا تبلیغ میکنه من دفعه پیش گفتم اوشون میگفت داری توهین میکنی
کاربر ۱۲:۴۳ که احتمال ۹۰ درصد همونی الان ما ساده ایم ؟؟؟؟
محمد
۱۵:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کاربر۱۲:۴۳
خواهشا تبلیغ نکن احمق هم نیستم برا چی توهین میکنی؟
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
15:08 منظورش همه جوانها نیست منظورش اونایی هست که شرایط ازدواج ندارن و نمی تونن از پس مخارج زندگی بر بیایند. من از طرف ایشون از شما عذر خواهی می کنم
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بهترین تعداد، دو تا بچه‌اس، اینجوری یه زن و شوهر نه باعث افزایش جمعیت در آینده میشن نه باعث کاهشش چون بعد از مرگشون، دوتا بچشون جایگزین خودشون شدن
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ازدواج هم حماقته !
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه از ثروت زیادمونه
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دلیل تک فرزندی در ایران نارضایتی مردم از دولت هست که هرروز دروغ میگوید
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
دلار امروزچنده 28 یادم رفته بود
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دلیل تک فرزندی در ایران نارضایتی مردم از حکومتی هست که هرروز دروغ میگوید
احمدی
۱۲:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
موضوع اینه که هرکی میاد یه نظری داره !
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
من یه بار یه اکسل درست کردم تمام اقلامی که یه خانواده ۴ نفره در یک حد متوسط رو به پایین که طی یک ماه برای خوردن و شستشو نیاز دارند را نوشتم یعنی شامل اجاره مسکن وام و پس انداز و لباس نمی شد. شد 6.5 میلیون. اگر اجاره خانه و پس انداز و وام را هم حساب کنید حداقل ۱۵ میلیون باید درآمد یک خانواده ۴ نفره باشد.
شهروند
۱۵:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
⬇️ توی شهر ما با زیر یک تومن میشه یه خونه ویلایی اجاره کرد،
شاید توی شهر بزرگ اجاره بها مسکن زیاد باشه ولی ایران فقط چندتا شهر بزرگ نیست.
امیدوام با خرید کالاهای تولید داخل مثل یخچال و اجاق‌گاز و... اندازه خودمان در بهبود شرایط اقتصادی کشور سهیم شویم.
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
تمام مطالب درست است تک فرزندی مشکل ساز است چاره باید اساسی باشد وقتی پدر و مادر از مخارج سرسام امروزی نمی توانند زندگی را بچرخانند وقتی سر هرسال کرایه مسکن با لا میره میگن بچه می‌خوایم چکار
محمد
۱۱:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آقا همون اول گزارش گفت تک فرزندی رو در خانواده هایی که کیفیت زندگی خوب و درامد کافی رو دارند مشاهده میکنیم. بعبارتی گزارش برای همون ۱۰ درصدیه که پولدارن نه ما ۹۰ درصد بدبخت بیچاره که به نون شبمون محتاجیم!!!! YJC هم شده محل تهیه گزارش و حل مشکل پولدارا !!!!
ما ها همون ازدواج بتونیم کنیم شاهکاره، دیگه به یه دونه بچه هم نمیرسه!!!
Naser
۱۱:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
به خاطر قیمت سکه مهریه و زندان و توقیف اموال و اقساط مادام العمر مهریه است که کسی جرات ازدواج ندارد چه برسد به فرزند آوری آنهم چند تا
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شک نکن.وقتی پول نداری شکم خودت و سیر کنی،نون خور اضافی میخای چکار.البته خدا روزی رسونه،ولی یه عده راهزن از خدا بیخبر روزی مارو بین راه میزنن و میبرن،فقط ۴۵۵۰۰ تومن دست ما رو میگیره که اونم پول یه پوشک بچه هم نمیشه.
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این به اون بستگی داره اون به این.

یه چیزی شبیه دور تو فلسفه اس
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آفرین
دلیل خوبیه
همش همینه که شما گفتی...
محمد رضا
۱۱:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بهتره کارشناسان نظراتشونو براخودشون نگه دارن وتو کار مردم اینقدر دخالت نکنن ویرای مسئولین نظر بدن
منصور
۱۱:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
99.99 درصد بخاطر اوضاع خراب اقتصادیه که عالیمقامان برا مردم درست کردن
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بله مشکلات اجتماعی و عدم اطمینان از آینده بدلیل از ارزش افتادن مداوم پول ملی و تورم لجام دگسیخته،الان یه نفر با این وضعیت نمیتونه برای آینده اش پس اندازی داشته باشه تا بتونه به پشت گرمی این پس انداز برنامه ریزی برای آینده و پیشرفتش کنه نهایت چی میشه ،این میشه که مثل حوانان نخبه کشور را بمقصد کشورهایی با ثیات اقتصادی ترک میکنه
محمد
۱۱:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه پس به دلیل آلودگی هواس...
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اقتصاد پویا لازمه فرزند آوری است وقتی که حکومت به فکر جوانان نیست و همه مردم را به حال خود رها کرده چگونه می‌توانند حتی به فکر ازدواج باشند،حالا شما به فکر فرزند آوری هم افتاداید.
بازنشسته
۱۱:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
باور کنید با این شرایط اقتصادی فرزند که هیچ ازدواج کردن هم کار اشتباهی است وقتی بچه هاتون بزرگ شدند می‌فهمید که چه کار احمقانه ای کرده اید ازدواج کرده اید
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
هی هم بچه ها مبخوان بزنن تو سر ما که چرا ب دنیاشون اوردبم عین ما ک الان داریم به خانواده هامون میگبم
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اقا این چه حرفی هست میزنی
من نه ماشین نه خونه هیچی ندارم پارتی و ژن خوب هم نیستم
یه جوون دهه هفتادی این کاربر۱۳:۰۴ چی میگه برای خودش
دنیا دار خوشی نسیت که دار امتحان هست
من نه تو سر خانواده ام زدم نه میزنم مثل شما
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
تو این شرایط نکبت بار اقتصادی به نظرم که اصلا نباید ازدواج کرد، یا ازدواج نهم صورت گرفت
محمد
۱۰:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
20 در صد رو مرفهین تشکیل میدن اینا نه به فکر بچه دار شدن و نه به فکر ازدواج ، فقط به فکر خوش گذرانی و اون80 درصد و اکثریت هم طبقه کارگر، تحت پوشش نهادهای حمایتی ، تامین اجتماعی و کمیته امداد و بهزیستی و البته معلمان و رفتگران شهرداری و ... که به نون شبشون محتاجن و ماهی دو میلیون نمی تونن هزینه شیرخشک یا پوشک بچه داشته باشن در نتیجه در صورتی وضعیت خوراک پوشاک و مسکن در جامعه درست نشه و در مقابل سطح سواد دانشگاهی بالاتر بره ، جمعیت کشور خیلی زودتر از پیش بینی ها پیر و پیرتر خواهد شد
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آری به ازدواج
نه به فرزند آوری
صرف نظر از مشکلات اقتصادی، کشور ما در منطقه نیمه خشک کره زمین قرار گرفته و در بیش از نیمی از وسعت ان شرایط زندگی انسان وجود ندارد. بیشتر شهرها، شلوغ، آلوده و پرترافیک و در حال انفجار جمعیت هستند. بنابراین جمعیت کنونی کشور بایستی به زیر نصف برسد تا مردم کشور رفاه، آسایش و ارامش یک زندگی خوب را تجربه کنند
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه به ازدواج نه به فرزندآوری
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا علت تک فرزندی و حتی ازدواج نکردن، اقتصاد نابسامان است
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
مشکلات شدید اقتصادی وعدم حمایت دولتها!؟
دولت آن خانه ایی که به خانواده 5 قلوها داده بود، داره اززیر پاشون می کشه بیرون، بی رحم های مستبد! ؟؟
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
من الان خودم بیکارم چطور بچه بیارم و بزرگ شدند وضعیت مالی رو ببینم و بهم بگن تو که پول نداشتی چند تا بچه واسه چی آوردی سال پیش خانم من حامله شد رفتیم دکتر هفته ششم سونوگرافی گفت بچه قلبش تشکیل نشده و دکتر گفت باید بچه رو بردارین رفتیم بیمارستان دولتی گفتن نمیشه دوهفته معطلمون کردن باز سونوگرافی رفتیم ولی انجام ندادن خواستم برم خصوصی هزینه سنگین بود تا اینکه خونریزی شد و با کلی درد سقط شد وقتی این اتفاق افتاد ما دیدیم پول نباشه نمیشه و فقط پول پول هر کس بدون درآمد حتی یک بچه هم نیاره حتی یک بچه هم نیاره
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چرا بچه بی گناه را درست می کنید بعد به قتل می رسانید ؟!
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما مرتکب قتل عمد شدید !
P.H.D
۱۲:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کسایی که میگید قتل، سواد هم خوب چیزی است . دکتر گفته قلب بچه تشکیل نشده، برای چی با این نظراتتون این بنده خدا رو دو به شک میکنید.
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ای کاش هر شخص در حیطه کاری خودش نظر میداد
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بعضی دکترا بخاطر پول هر دروغی میگن، هر خلافی انجام میدن !
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این قلب تشکیل نشده مغز تشکیل نشده همش دروغ و مزخرفات یک عده دکتر از خدا بی خبر دروغگو پول پرست هست که بخاطر پول هر خلافی میکنن !
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
پدر و مادر های جاهل و نادان !
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما قتل عمد انجام دادید !
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما جنایت کردید !
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چرا از همان اول جلوی بچه دار شدن را نمی گیرید که بعد آن را بکشید و‌ به قتل برسانید ؟!
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بچه بی گناه را به قتل رساندید !
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آن دکتر جنایتکار دروغگو شریک در قتل این بچه است !
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
مشکلات اقتصادی (گرانی های س سام آور درهمه چیز) وحمایت نکردن دولتها در تسهیل فرزندداری وعدم مشاوره های رایگان ومراکز نگهداری کودکان دریاری به مادران کارمند و...!؟!
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه دلیلش زیاد بودن وسایل بهداشتی و دارو های ضد بارداربه
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بابا من پدرم چهارتا داداش و پنجتا خواهر داره واسه یه ارث نزدیگ بود همو بکشن واسه یه امضا باید هرکدوم از یه نقطه کشور با التماس جمع میکرد هر روز
محمدرضا
۰۹:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بله‌اصلی‌ترین‌‌مورددرزندگی‌درآمد‌ودرمان‌خوراک‌پوشاک‌ومسکن‌است‌ودلیل‌اصلی‌ازدواج‌وتولیدنسل‌همین‌درآمداست‌چون‌درآمدبهریال‌است‌ولی‌هزینه‌زندگی‌به‌دلاراست‌وخودمقامات‌‌هم‌می‌دونندولی‌سرشون‌مثل‌کبک‌کردن‌توی‌برف‌‌‌وداران‌بهملت‌کشور‌جفا‌میکنند‌حرف‌بسیاراست‌که‌زده‌شودولی‌چه‌کنیم....؟
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بله که ب دلیل مشگلات اقتصادی مردم تک فرزند هستند یکی ش خودم ی دختر بیشتر ندارم 38 ساله
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دخترت 38 سالشه یا 38 ساله دختر داری ؟
کاشناس
۰۹:۳۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
یه جملۀ معروفی برایان تِریسی داره میگه : خانوادۀ خوب و همراه از هرچیزی برای انسان مفیدتر و شادی آور تر است و خانوادۀ بد و مسموم از هر چیزی برای انسان خطرناک تر و زیانبارتر و غمگین کننده تر است.
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آفرین
مای سلف
۰۹:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
«داشتن خواهر و برادر باعث می شود که فرد در مواقع اضطرار بتواند از آن ها کمک و حمایت بگیرد»
چه حمایتی عامو دلت خوشه، ما الآن 5 تا خواهر و برادریم چشمِ دیدن همدیگه رو نداریم، الان بیشتر از سه ساله همدیگه روندیدیم، همو یه جا ببینیم چشم همدیگه رو در میاریم، حمایت؟!! هه
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
جدا وقتی جواب مسئله را میدانید،چرا سئوال میکنید،چرا باید طفلی را وارد یک جامعه کنیم که پر از تبعیض و رانت و دزدی در پوشش قداست ست،تازه باید همیشه هم بدهکار آقایان باشیم و دست آخر هم گوشت دم توپ سیستم فشلشان،همان بهتر که اطفال معصوم کمتری وارد این سیستم شود،از ما که به سختی گذشت امیدوارم خدا از شما حاکمان جور وستم نگذرد،
سبحان
۰۹:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام تو این شرایط اقتصادی یه دونه بچه هم اضافه اگه بتونی ازدواج هم نکنی که چه بهتر
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چه کسی در این شرایط ازدواج میکنن !
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
کدوم دیوونه ای ازدواج میکنه ؟!
الف
۰۹:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
یک دیلیلش هم راحت طلبی نسل جدید هست...
خیلی از اطرافیانم هستن که وضع مالیشون خوبه ولی فقط یه فرزند دارن, و میگن همین یکی رو به ثمر برسونیم واسمون کافیه....
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نیروی کار را درست گفتید کاش می گفتید نیروی کار باحقوق ۴میلیونی کاهش پیدا می کند من فرزند خانواده پر جمعیت هستم هیچ خوشی نداشتم از زمانی دست راست وچپم را شناختم کار کردم وامروز هم در فقر مطلق زندگی می کنم وحتی نتوانستم کمترین خوشی درزندگی داشته باشم هروقت مسئولان توانستد با حقوق زیرخط فقر فرزندآوری داشته باشند من برده هم می توانم فرزند آوری کنم
رضا
۱۲:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
حقوق ۳.۶ میلیونه نه ۴ میلیون
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما وخسته نباشید،به نظر من دلیل تک فرزندی یا کم فرزندی یه عده مالک و یاصاحب خانه از خدا بی‌خبر باعث شدن که مردم بچه نخوان دلیل هم دارم،بنده توشهر یزددو ماهه چند تا کار گیرم ۵ساعت راه تو این وضعیت کرنا و گرمای شدیدمیرفتم یزد نه جای خواب،پارکها و فضای سبز هم تعطیل صبحانه،ناهارو شام توماشین میخوردم شب هم که همه جا تعطیل،جای خواب نداشتم،کاش یه شب جای من بودند،اومد برای اجاره کردن خانه به تمام بنگاه های املاک و برنامه دیوار مراجعه کردم همشون میگن خانه فقط به دو نفر یا نهایت سه نفر میدیم من دوتا بچه دارم یکی کلاس ششم ودخترم ۵ساله به نظر شما بزرگواران یکی از بچه هام چیکارش کنم بکشمش، بفروشمش، یا دوتا خانه اجاره کنم برای دوتا بچه، وقتی امسال به من خانه اجاره نمیدن به چه امیدی باز هم بچه بخوام،یا خودشون بچه ندارن یامعنی بچه داری را نمیدونن خداراخوش نمیاد؟کار هم از دستم رفت،(ای مالک ای صاحب خانه خدا را خوش نمیاد )
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
صاحبخونه ها برا اونا که بچه دارند خونه به سختی اجاره میدن یا اصلا نمیدن سایر مشکلات بماند
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خوب کاری میکنن !
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
همه باید همینکارو کنن
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
همه باید‌ همین کار را بکنند
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
باز دوباره این کاربر۱۱:۱۵ اومد همه جا نظر میده همینن طوری
مومن بسه با این نظرات عوض این که مردمم رو به محبت به هم توصیه کنی میکی خوب کاری میکننننننننننننن؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا خودت میفهمی چی میگیییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اپیدمی تک فرزندی شما میگی من میگم اپیدمی مجردی .با این وضعتون بدتر هم میشه
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
والا سخته بچه داری طفل چه گناهی کرده که باید نداری و بدبختی گشنگی بکشه همون اون یدونه هم ادم نداشته باشه بهتره
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
در اینده هم فقط حسرت بخوره... عین ما... حسرت حسرت حسرت
یزدان
۰۷:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
مشکلات اقتصادی به کنار الان مشکلات نازایی خیلی اوج گرفته و دوا و درمانش هم خیلی هزینش بالاس و هیچ کسی هم توجه نمیکنه به افرادی که مشکل دارن بعضی از دکتر ها هم پول های زیادی میگیرن برای درمان و هیچ گونه مرکز درمانی دولتی وجود نداره اگه هم داشته باشه آنقدر نظارت ندارن و دکتر ها اونجا کاری انجام نمیدن و میگن بیا درمانگاه شخصی خودمون تو را به مقدسات تون اگه این پیام رو میخونید کاری کنید رسیدگی انجام بدید تو کرمانشاه خانم دکتر ن ج خون مردم رو کرده تو شیشه
س
۰۷:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما بیشتر نگران اپیدمی عدم ازدواج و طلاق های گسترده باش
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
فقط مشکلات اقتصادی
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خیر بخاطر تنبلی وخودخواهی ودنبال تفریح بودن است
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این کارشناستون با اون کاپیتانتون همکلاسی بودن نه؟
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
تک فرزندی = مشکلات اقتصادی
پیمان اشراقی
۰۷:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام ،

صد در صد ،
البته مسلما منظورم این نیست که فرهنگ با پول به دست می آید .
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
پ ن پ !تک فرزندی فقط بخاطر راحتیه؟!
ناشناس
۰۶:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
من سه فرزند دارم ولی باجناق یکی اول مهر از قصه کمک به مدرسه اجباری چند بار غش می کنم ما شادتر هستیم
ناشناس
۰۶:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه اصلا اتفاقا انقدر همه چی آرومه ما همه خوشبختیم که نگو دنیا داره نابود میشه ولی ما خیلی برتر و جلوتریم
ناشناس
۰۶:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
مطلب خوبی بود
ولی متن این مطلب با عنوان آن تناسبی ندارد !!!
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
صد در صددددد
ناشناس
۰۳:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خانم اعظم اهنگر از کجا پول دادن بهت که این اراجیف رو ببافی. اولا ما چه گلی به سر پدرو مادرمون زدیم که بعد از پیری بچه هامون اون گل رو سر ما بزنند. دوما با این اوضاع اقتصادی, طرف وقت نداره سرش رو بخارونه چه برسه بخواد عصای دست والدینش بشه. سوما تو غصه سرمایه دار ها رو نخور که الان با چندر غاز کارگر بد بخت رو میچزونه, اون موقع هم بلده یه راهی پیدا کنه.
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۰۳:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
شما داری از نظر خودت نگاه میکنی بچه ای که نشه ذهنش رو و روحش رو سیر کرد چه برسه به شکمش به چه درد میخوره؟