سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای خوراکی هایی با روکش طلا در اصفهان چیست؟

در سال‌های اخیر که تب تبلیغات سرو مواد خوراکی با روکش طلا در فضای مجازی بالا گرفته با وجود اعتراض کاربران اصل ماجرا در تکذیبه‌ها فیصله داده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در حالی که در سال‌های اخیر گرانی کاذب کالا‌های اساسی معیشت اقتصادی مردم را با چالش‌های جدی مواجه کرده و از اواخر سال ۹۸ با اظهار نظر‌های مسئولان شیوع کرونا ویروس هم مزید بر علت گرانی‌های سرسام‌آور کالا‌ها شده، سرو برخی موادغذایی با روکش طلا در بعضی رستوران‌های لاکچری، مجالس شادی و ترحیم اعیان‌نشین‌ها بیش از گذشته در فضا‌های مجازی به چشم آمده و حساسیت برانگیز شده است.

در این میان که مدت‌هاست گرانی گریبان‌گیر بازار گوشت قرمز را گرفته، قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و مردم کم‌در‌آمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و این کالای پروئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده، سرو استیک‌های گوشت با روکش طلا به قیمت‌های گزاف از سالیانه گذشته با سکوت و تکذیب مسئولان در واکنش منفی کابران فضا‌های مجازی، منبع درآمد تبلیغات چندین میلیونی تعداد زیادی از تیستر‌ها در این فضا‌ها شده است.

در همین راستا رصد فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد تبلیغات فروش ۶۵۰ گرم خرمای لاکچری مغز پسته، فندق، نارگیل با روکش طلا به قیمت ۸۵۰ هزار تومان و شکلات‌های لاکچری حکاکی نام اشخاص با مثقال‌های مختلف ورق‌های طلا بر روی آن‌ها ضمن خودنمایی در فضای مجازی بدون نظارت و واکنش مسئولان با کسب سود‌های هنگفت افراد فرصت‌طلب فقط به ویترین حسرت و تماشای قشر آسیب‌پذیر و متوسط جامعه تبدیل شده است.

البته داستان لاکچری‌بازی اعیان‌نشین‌ها فقط متخص این روز‌ها نیست، ماجرا از شهریور سال ۱۳۹۰ از سرو بستنی با روکش طلا به قیمت ۴۰۰ هزار تومان معادل ۲۵۰ دلار در رستوران گردان برج میلاد پایتخت آغاز شد که این نوع بستنی به همراه ۲ گرم و ۳۰ سوت طلای خوراکی وارداتی از آلمان ارائه می‌شد که تهیه آن یک روز تمام طول می‌کشید.

هر چند در همان سال عرضه بستنی لاکچری با روکش طلا در برج میلاد از سوی مسئولان مورد تایید قرار نگرفت، اما در آن زمان پس از استفتایی که از دفتر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، ایشان پاسخ دادند: «درصورتی‌که در این نوع بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است».

در این شرایط، اما تب تبلیغات و سرو انواع خوراکی با روکش طلا در فضای مجازی به سال ۹۰ ختم نشد و در سال ۹۶ ویدیویی از همبرگر ۲۵۰ هزار تومانی در یکی از رستوران‌های منطقه شمال تهران منتشر شد که در آن سرآشپز جوان با آب و تب وصف‌ناپذیری از ویژگی‌های منحصر به فرد همبرگر عجیب و گرانقیمت رستورانش تعریف می‌کرد.

چنین خوشمزه خوری‌هایی که رنگ فخر فروشی دارند، اولین بار نبود که در شمال تهران به چشم می‌خورند بلکه طی سال ۹۷ کاربران شبکه‌های اجتماعی از فروش دونات با روکش کامل طلای خوراکی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در این منطقه پایتخت خبر دادند!

همچنین برای افرادی که از تمکین مالی خوبی برخوردار هستند سایت‌های فروش اقلام لوکس و گران قیمت طی سال‌های اخیر پیشنهاد‌های ویژه‌ای دارند. در یکی از این وبسایت‌ها می‌توانید شکلات‌های کادویی را پیدا کنید که قیمت آن‌ها از ۱۰۰ هزار تومان آغاز و در برخی موارد به ۳۶۰ هزار تومان هم می‌رسد.

البته به غیر از سرو استیک‌های گوشت با روکش طلا در رستوران‌های خاص تهران، اولین روکش طلا، بر استیک‌هایی در استان گیلان آن هم در یکی از رستوران‌های گلسار طی سال‌های اخیر مشاهده شد که با رسانه‌ای شدن این موضوع هر چند اندک، اما منجر به اعتراض عده‌ای از کاربران گردید تا رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان گیلان از شناسایی ۲ مرکز عرضه غذا با روکش طلا در آن استان خبر داد؛ بنابراین در این سال‌ها تبلیغ زندگی‌های تجملاتی با انتشار تصاویری از نحوه و سبک زندگی اشرافی طی سرو انواع غذا، بستنی، شکلات، استیک و خرما در فضا‌های مجازی به دیگر استان‌ها هم ترویج یافت و خبر‌هایی از فروش برخی محصولات خوراکی با روکش طلا در شهر مشهد نیز منتشر شد.

براساس این گزارش طی سال ۹۷ انتشار تصویری از پست اینستاگرامی یک پیتزا فروشی تازه تاسیس در محدوده خیابان شیخ صدوق اصفهان که در آن نوشته شده بود: «برای اولین بار در ایران، پیتزا استیک با روکش طلا ۲۴ عیار خوراکی، پیتزا... ارائه دهنده متفاوت انواع پیتزا آمریکایی و ایتالیایی و مجهز به سیستم پیک گرمایشی و رایگان به تمام نقاط شهر زیبای اصفهان.» در این تصویر پیتزایی دیده می‌شد که روی هر برش آن سطح درخشانی همچون ورقه طلا نمایان بوده است.

با انتشار این تصویر واکنش شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی اصفهان و سپس سراسر کشور به چنین موضوعی آغاز شد و با توجه به مشکلات روزافزون اقتصادی مردم و نوسا‌نات قیمت طلا و ارز در آن سال، بیش از گذشته به چشم آمد و حساسیت برانگیز شد.

در این میان با پیگیری رسانه‌ها مسئولان اتاق اصناف و صنف پیتزا فروشان استان اصفهان سرانجام به این موضوع واکنش نشان دادند و وجود مجوز پخت پیتزا با روکش طلا توسط آن‌ها تکذیب و گفته شد که اگر چنین موضوعی اثبات شود با رستوران مرتبط برخورد جدی خواهد شد؛ بنابراین پس از مدت کوتاهی جواد محمدی فشارکی مدیر بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان در مصاحبه‌ای از شناسایی عاملان مدعی فروش پیتزا با روکش طلا در اصفهان خبر داد و بیان کرد: این واحد صنفی توضیح داد که اطلاع نداشته که چنین کاری را نباید انجام دهد و تاکنون هم، چنین پیتزایی را ارائه نداده و فقط در پیج اینستاگرام خود برای جذب فالوور آن را منتشر کرده است.

با این اوصاف از ابتدای سال متاسفانه در گوشه و کنار کشور نه تنها عکس‌ها و خبر‌هایی مبنی بر استفاده از عرضه روکش طلا برروی برخی از انواع غذا، شکلات‌ها، کیک‌های فوندانتی در بعضی از کافی‌شاپ‌ها و رستوان‌های لاکچری گران قیمت در فضا‌های مجازی قابل مشهود است. در شرایط کاهش توان اقتصادی مردم و گرانی هر روز و ساعتی کالا‌های اساسی رصد فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد یکی از کافه‌های اصفهان واقع در محدوده نظر، فراپاچینو را همراه با یک ورق طلا به قیمت ۹۰ هزار تومان برای مشتریان عرضه می‌کند.

پلمب دونات فروشی روکش طلا در اصفهان

اگرچه هر از گاهی استفاده از ورقه‌های طلا خوراکی در سرو برخی مواد غذایی و شیرینی‌جات خبرساز می‌شود و گا‌ها با تکذیب مسئولان اصل ماجرا فیصله داده شده، اما براساس شواهد عینی فروش دونات با روکش‌های طلا با عیار و وزن کم در شهر اصفهان مجدد با بازتاب‌های بسیاری روبه‌رو شد که رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان اول شهریور ماه ضمن تکذیب این موضوع، گفت: این موضوع را همانند بستنی، پیتزا و شکلات با روکش طلا که در سال‌های گذشته هم مطرح بوده به هیچ‌وجه قبول ندارد.

وی اضافه کرد: البته چنانچه مغازه عرضه دونات با روکش طلا در اصفهان به اتاق اصناف اصفهان معرفی شود در این زمینه با بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی اطلاعات صحیح طی روز‌های آتی به رسانه‌ها ارائه خواهد شد.

جهانگیری پیرامون اینکه چنین تبلیغاتی آینده‌ای ندارد و در نظام جمهوری اسلامی انجام و عنوان این‌گونه مسائل به اعتقاد ما از نظر اخلاقی جرم است، اظهار داشت: از لحاظ اخلاقی و دینی مخالف سرسخت این موضوعات هستم و چنانچه در مناطق شهر اصفهان چنین تبلیغاتی برای هر نوع کالایی ارائه شود خیلی سریع و جدی با آن برخورد خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره اینکه با شرایط فعلی جامعه فخرفروشی، اشرافی‌گری و هر نوع اقدامی که نشانگر و تشدیدکننده اختلاف طبقاتی باشد را نمی‌پذیرد، افزود: به‌عنوان مطالبه‌گر مردم ضمن تماس، می‌توانستم صحت و سقم و همچنین پلمب مغازه‌فروشی دونات بدون کسب پروانه در بهارستان را اطلاع‌رسانی نکنیم، اما دغدغه شهروندان و وضعیت زندگی آن‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اختلافات طبقاتی شرایط زندگی مردم را بسیار سخت کرده و آن‌ها را از لحاظ روحی و روانی تحت‌تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: چنانچه برخی از افراد پولدار در جامعه دلشان بخواهد هر اقدام و هر حرفی را بزنند به همین راحتی‌ها نیست و کاملا سرسخت و جدی با آن‌ها مخالفت خواهم کرد.

جهانگیری افزود: این مغازه ضمن پلمب و اخذ تعهد اکنون روال قانونی خود را طی می‌کند و مقرر شده با کسب پروانه مجاز فعالیت، قیمت‌های کالا‌های خود را زیرنظر اتحادیه شیرینی فروشی استان اصفهان در اختیار شهروندان قرار دهد.

رواج اشرافی‌گری با خوراکی‌های طلایی

در همین راستا سید مهدی دردشتی عضو هیئت مدیره صنف گز و شیرینی در اصفهان ضمن مخالفت عرضه شیرینی و شکلات با روکش طلا حتی در فضا‌های مجازی، گفت: وقتی قشر مرفه اقدام به انتشار تصاویری از نحوه و سبک زندگی اشرافی خود در صفحات مجازی می‌کنند به نوعی فاصله طبقاتی خود با دیگران را به نمایش می‌گذارند و این شرایط آسیب‌های جدی را متحمل قشر ضعیف جامعه خواهد کرد.

وی پیرامون اینکه تبلیغ اشرافی‌گری در صفحات مختلف فضای مجازی به لحاظ پرمخاطب بودن آن صدمات روحی جبران‌ناپذیری را به قشر ضعیف و متوسط جامعه وارد می‌کند، اظهار داشت: در هر صنفی خدمات بسته‌بندی شکیل حرف نخست را می‌زند و این‌گونه تبلیغات برای ارائه بهتر و احترام به حقوق مصرف‌کننده بسیار ضروری است، اما ارائه شکلات، بستنی و دونات با روکش‌های طلا تبلیغ فرهنگ زندگی تجملاتی است و کاملا با اصول فرهنگی ما ایرانیان در جامعه اسلامی تناقض دارد.

عضو هیئت مدیره صنف گز و شیرینی در اصفهان درباره رواج اشرافی‌گری با خوراکی‌های طلایی، افزود: در شبکه‌های اجتماعی برخی از خدمات خانگی بدون اخذ پروانه کسب و کار مجاز اتحادیه‌ها در حال فعالیت هستند و طبق سفارشات قبل مشتریان خاص شیرینی و کیک‌هایی با روکش طلا برای مجالس تهیه می‌کنند و تبلیغات محصولات خود را برای جذب مشتری و فالوور بیشتر در فضا‌های مجازی گسترش می‌دهند که چنین مسایلی هم باید با نظارت جدی کنترل شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.