به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از شهرداری قم درحالحاضر ۱۶۴دستگاه اتوبوس در شهر قم فعال است که روزانه حدود ۲۰دستگاه از این تعداد بهدلیل شستوشو، ضدعفونی و تعویض روغن در خطوط اتوبوسرانی فعال نیستند، این درحالی است که برای جابهجایی مسافران در شرایط کرونایی که مردم به استفاده از خودروی شخصی توصیه میشوند، قم باید ۲۰۰دستگاه و در شرایط عادی هم ۳۰۰دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد.
با وجود تحریمها و توقف خط تولید اتوبوس در کشور و ازسوی دیگر قطع تسهیلات دولتی، امکان خرید اتوبوس برای شهرداریها غیرممکن بود، دراین شرایط اقدامها و تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قابل توجه بوده است.
گام نخست شهرداری دراین شرایط، خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس نو موجود در کشور بود.
امسال هم با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت، خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید دیگر در دستورکار قرار گرفت که بهزودی به ناوگان اضافه میشود.
شهرداری قم بهعنوان پیشگام در نوسازی اتوبوسهای فرسوده و با تغییر سیاست، توانست ناوگان اتوبوسرانی را به شرایط مطلوبتری برساند.
حدود ۲۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در قم وجود داشت که تعدادی از آنها بهدلیل پایان تعهد ۱۰ ساله، از ناوگان حملونقل عمومی شهر خارج و تعدادی دیگر نوسازی شدهاند و درحالحاضر هیچ اتوبوس فرسودهای در ناوگان حملونقل عمومی قم وجود ندارد.
پارسال با ۲ قرارداد، نوسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آغاز شد و تا به امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس به مدار وارد شده است و بقیه هم به مرور زمان به ناوگان وارد میشوند؛ براین اساس با اقدامهایی که انجام شده، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی در قم به ۲ سال کاهش یافته است.
یکی از دلایل مهم کاهش سهم سفرهای حملونقل همگانی، افزایش سرانه مالکیت خودروهای شخصی است؛ طی ۱۰ سال گذشته با سیاستگذاریهای اشتباه و کمتوجهی به ناوگان اتوبوسرانی، سهم اتوبوس در سفرهای درونشهری از ۱۸ درصد به ۸ درصد با احتساب سفرهای پیاده کاهش یافته است؛ درحالیکه براساس برنامههای کلانشهر قم، دراین مدت باید سهم اتوبوسرانی به ۲۸ درصد افزایش مییافت.
درحالحاضر مدیران شهری تلاش میکنند با اصلاح خطوط اتوبوسرانی از قطری به شعاعی، کاهش مدت زمان سفر و همچنین ایجاد نظم در سرفاصله اتوبوسها در کنار خرید و نوسازی اتوبوسها بهمنظور ارائه خدمات مطلوب، اعتماد شهروندان را به ناوگان حملونقل عمومی بازگردانند.
همچنین درحالحاضر در شهر قم بیشاز ۶ هزار تاکسی تردد میکنند که از سال ۱۳۹۶ امکان نوسازی این ناوگان وجود نداشته است و امروز مدیران شهری دراین حوزه با چالشهای بزرگی مواجه هستند.
شهرداری قم در سال ۱۳۹۶ با توجه به قیمت ۳۰ میلیون تومانی تاکسی و ارائه تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی دولت به صاحبان تاکسی، توانست یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی را در شهر قم نوسازی کند.
درحالحاضر عمر ناوگان تاکسیرانی در قم از ۱۰ سال به ۵/۶ سال کاهش یافته و چنانچه این روند ادامه داشت، میتوانست علاوه بر نوسازی کامل، عمر ناوگان را به ۵ سال کاهش دهد.
انتهای پیام/ش