این مقام مسئول ادامه داد: برخی از این کالاها تاکنون تامین ارز نشده اند و یا به شکلی فرایند ارزی آن ها پیش نرفته است. سال گذشته گمرک یک پیشنهاد در خصوص ترخیص درصدی داد، بر این اساس در خصوص کالاهای اساسی از آنجایی که اگر گمرک کد رهگیری بانک را نداشته باشد، نمیتوانیم کل کالاها را ترخیص کنیم، این پیشنهاد را به ستاد هماهنگی دولت مطرح کردیم.
معاون فنی گمرک گفت: در روزها اخیر برخی از صاحبان کالاها در خصوص انباشت کالاهای خود در گمرکات و بنادر کشور نگران بودند از این جهت که با توجه به تغییر دولت، پرداخت و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی کالا در سامانههای مورد تایید دولت به شکلی با نرخ مصوب عرضه شود و بعدا این ارز به آن تعلق نگیرد، این نگرانی سبب شد که مقداری از کالاها که بیش از ۷ میلیون تن نیز شد در بنادر و گمرکات کشور دپو شد حال با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای کالاها که در گمرکات و بنادر هستند ادامه تامیبن ارز اتفاق میافتد و این اطمینان داده شده است که اگر کالا به صورت کامل یا درصدی ترخیص داشته باشد ارز به آن داده شود.
بیشتر بخوانید
ارونقی بیان کرد: البته این ۷ میلیون تن فارغ از بحث دارو است. ۲۵ گروه کالایی است که حدود ۹۰ درصد این اقلام گندم، جو، ذرت، نهادههای دامی و، گنجاله سویا، روغن خام و دانههای روغنی است اینها بیشتر ارز ترجیحی دولت را دریافت میکنند.
او گفت: در حال حاضر ترخیص کالا سرعت گرفته است در گذشته ۱۳ هزار تن از خود بندر امام خمینی ترخیص روزانه داشته ایم و حال رسیده به ۶۰ هزار تن که نشان دهنده سرعت گرفتن ترخیص است؛ که البته در کل گمرکات کشور این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار تن در روز نیز رسیده است در کنار آن گمرک نیز این امادگی را دارد که در خواست حمل یک سره داده شود و مستقیم کالا از روی کشتی تخلیه شوند بر روی وسیله حمل و بلافاصله خارج شود البته که حتما باید مجوزهای قانونی مانند استاندارد، قرنطینه را به گمرک ارائه دهند.
او گفت: مصوبات مختلفی در گذشته بود، اما به صورت کامل اجرایی نشد اقلام و کالاهای اساسی که معمولا وارد میشوند از به شکلی مجوزهای اولیه لازم را دارند نمونه برداری انجام شود معمولا ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت میتوانند مجوز را به شکلی صادر کنند مهمترین مجوز، مجوز جهاد کشاورزی است اگر گرفته شود بلافاصله کالا خارج میشود. اکنون در برخی مواقع خود جهاد کشاورزی به گمرگ اعلام میکند که به طور مثال بار این کشتی باید یک سره ترخیص شود که گمرکات این آمادگی را دارند.
او گفت: این روند ترخیص یک تعامل دو جانبه میخواهد اول که صاحبان کالا یک اهتمام داشته باشند که کالای خود را در حداقل زمان ممکن از گمرک ترخیص کنند و یک اهتمام نیز تمام دستگاههای دولتی برای حداقل کردن زمان ترخیص یک کالا داشته باشند.
ارونقی گفت: مدت زمانی به طور دقیق برای ترخیص تصریح نشده است به تمامی دستگاهها ابلاغ شده است که باید مدت زمان نمونه برداری و آزمایش گفته که به طور مثال کالایی دو روز برای آزمایش و ادامه روند نیاز است تا همه چیز مشخص شود عدم شفافیت در برخی موارد مشکل زا و ایجاد کننده فساد است.
او اظهار کرد: از ۲۸ فروردین مجدد این مصوبه اعلام و به گمرک یک خرداد ماه ابلاغ شد که وقفه از ابتدا سال تا خرداد باعث شد ۲ میلیون تن کالا منتظر بمانند که روند هم اکنون بهبود پیدا کرد.
ارونقی اظهار کرد: در بحث سرم محمولههای مختلفی از زمانی که تصویب بر واردات شد کامیونهای که در ترکیه در صفهای طولانی مانده بودن و نمیتوانستد وارد کشور ما به دلیل شرایط خاص شوند بسیار پیگیری شد که کامیونها از صف خارج شوند رسیدن به گمرک بازرگان و بلافاصله به دو گمرک ما منتقل شدند یکی گمرک تهران و گمرک فرودگاه امام و بلافاصله نسبت به ترخیص آنها اقدام شد ۱۶۱ کامیون از گمرک بازرگان تشریفات اولیه شان بدون اخذ مجوزی انجام شده است.
او گفت: در بررسیها و پیگیری یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تصویری به دست ما رسید که مقداری سرم در یکی از انبارهای گمرک موجود است که با مراجعه مشاهده شد متاسفانه ۲۵۰ تن و بیش از ۵۰۰ هزار عدد سرم انسانی که متعلق به یک شرکت آلمانی است که تاریخ انقضای آن ۲۰۱۹ بوده وجود دارد مشکل اصلی این محموله برای ترخیص در حال برسی است و امروز از صاحب کالا خواسته ایم که توضیحات خود را مکتوب به گمرکات بدهد اگر مدت قانونی تحویل گذشته شود گمرک در خواست اموال متروکه صادر و مراحل را طی میکند در رابطه با این سرمها ظاهرا صاحب این کالا درخواستی داده که بتواند این محموله را به شکلی ترخیص کند و از انبار تملیکی اظهار نامه به انبار برگشته است که در حال بررسی هستیم.
ارونقی گفت: متاسفانه کالا بدون ثبت سفارش وارد گمرکات میشود. حمل یک سر در رابطه با کالاهای اساسی مربوط به درخواست صاحب کالا است و چیزی که دولت ابلاغ کرده اجبار ترخیص یک سره اقلام دارویی و مواد دارویی است.
انتهای پیام/