سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس:

اجازه نداریم زحمات دانشمندان خود را زیر سوال ببریم/ شهید چمران و سردار سلیمانی الگوهای من هستند/ توسعه پارک‌های فناوری در برنامه هفتم دیده شود

وزیر پیشنهادی علوم گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و ما اجازه نداریم زحمات دانشمندان خود را زیر سوال ببریم.

به گزارش خبرنگار  حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی منصب وزارت گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی چنانچه در راستای اهداف شهدا حرکت نکند، یقینا عاقبت بخیر نخواهد شد. الگوی خود را شهید دکتر چمران، شهدای هسته‌ای و الگوی نظامی‌ام را مصداقِ گذشت، ایثار و شهادت سردار دلها؛ سردار سلیمانی قرار می‌دهم، چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و دلیل آن این بود که در راستای اهداف جمهوری اسلامی حرکت کردند.

وی ادامه داد: از نمایندگان محترم، کمیسیون‌ها و هیات رئیسه تشکر می‌کنم که با روی باز وزیران پیشنهادی از جمله بنده را در حضور خود پذیرفتید. اولین حکم ریاست دانشگاه را در سن ۴۲ سالگی برای بنده صادر کردند و بخشی از دوران ریاست دانشگاه من در دوران فتنه ۸۸ بود و عزیزان می‌دانند که دانشگاه بوعلی سینا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور است، اما به لطف خداوند فتنه ۸۸ را طوری مدیریت کردیم که هیچکس آسیبی ندید.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام و ساختار‌های نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می‌کند که آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه ما کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع کردند را با کسانی که ابروی خود را هزینه نمی‌کنند، هم‌سطح بدانیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کم‌ترین هزینه اش قطع دست آن‌ها از این منطقه خواهد بود. رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد علمی دنیا بوده، مقام معظم رهبری بار‌ها موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و ما اجازه نداریم زحمات دانشمندان خود را زیر سوال ببریم.

وی ادامه داد: زیربنای فناوری و تکنولوژی علم است. پس قدر زحمات اساتید و اندیشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را باید دانست.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم تصریح کرد: باید آثار تولید علم در جامعه بروز کند. ما سه دسته تحقیقات بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای داریم که قوانین و مقررات مان بیشتر برای دسته اول بوده و نظام سنجشی ما نیز برای همان دسته تحقیقات بنیادین بوده است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این سوال که علم بهتر است یا ثروت می‌توان جواب داد که هم علم خوب است و هم فناوری و تکنولوژی و باید بدانیم که علم زیربنای تکنولوژی و فناوری است و باید قدردان زحمات اساتید، دانشمندان و دانشجویان باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام‌های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده‌های علمی و مقالات علمی است، حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ‌تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیات‌های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحیقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهاداتی را تدوین کرده ام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوه نامه‌ها را اجرایی خواهم کرد.

زلفی گل تاکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می‌کنم تا طی دوره ۴ ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله‌ها و پایان نامه‌های دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آن‌ها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را به خوبی انجام داده اند، اما قوانین به آن‌ها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم، باید سه اصل را مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: برنامه باید یکسری ویژگی‌های کلیدی داشته باشد، از جمله آنکه سرمایه‌های کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت بها نشود، بلکه هم افزایی داشته باشد. اصل دیگر آن است که آیندگان برای برآورده کردن نیازهایشان دچار مشکل نشوند، بلکه علاوه بر نیازسنجی، نیازآفرینی نیز در آن وجود داشته باشد و به عبارت دیگر علاوه بر نیاز‌های نسبی به مزیت‌های ایجادی نیز توجه شود. اصل سوم نیز آن است که محیط زیست مادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آسیب نبیند.

زلفی گل ادامه داد: برخی نمایندگان سوالاتی را از من پرسیده اند که نشان می‌دهد آن‌ها تنها سیاست‌های اجمالی کلان و راهبردی من را مطالعه کرده اند، در صورتی که من یک برنامه تفصیلی شامل زمانبندی لازم و اقدامات عملی نیز به مجلس ارائه کردم و با خواندن آن بسیاری از سوالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه‌ها هستند که موجب تحقق آرمان‌های یک جامعه می‌شوند، زیرا تحقق آرمان‌های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست، به همین دلیل دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه هستند، برای آنکه دانشگاه‌ها بتوانند آرمان‌های یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند.

وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.

زلفی گل اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاه‌های ما داده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی برای دانشگاه و دانشمندان ارزش قائل است، قانون هیات‌های امنا، استقلال خاصی به دانشگاه‌های ما داده است. بدیهی است که دانشگاه‌های ما از این اعتمادی که جمهوری اسلامی به آن‌ها کرده، باید به بهترین نحو استفاده کرده و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

زلفی گل با بیان اینکه از پتانسیل هیأت امنا استفاده خواهیم کرد، گفت: امروزه بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیأت‌های امنا استفاده می‌شود لذا در صورت اعتماد نمایندگان به اینجانب، بعد نظارتی هیأت‌های امنا را نیز فعال کرده و از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه، پلشتی و ناآراستی وجود دارد، تأکید کرد: علم، نور و شفافیت است به همین دلیل هنگامی که فردی دانش خودش را منتشر می‌کند همه دنیا آن را بررسی، نقد و اصلاح می‌کنند ما نیز باید از علم یاد بگیریم چرا که وزارت علوم هستیم و باید شفافیت را در این حوزه گسترش دهیم. با توسعه شفافیت از پلشتی جلوگیری می‌شود از طرفی به جای فرهنگ مچ‌گیری باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را رواج دهیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش تعامل وزارت علوم با مجلس و شورا‌های عالی ادامه داد: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.

زلفی گل ادامه داد: یکی از چالش‌ها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشته‌های تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعداد‌های برتر در رشته‌های مختلف به صورت متناسب توزیع نمی‌شود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشته‌های پایه و علوم انسانی کاهش پیدا کرده در حالی که پایه و اساس علم، رشته‌های علوم انسانی و پایه‌ای است از این رو باید با سیاست‌های فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر در گرو عزم فرابخشی است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرفصل‌های دروس نیاز به روزرسانی دارد، خاطر نشان کرد: به روز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن مهارت‌ها یکی از چالش‌های حوزه آموزش است چرا که جامعه تنها به تحصیلات تکمیلی نیاز نداشته بلکه تکنسین و آموزش‌های مهارتی نیز از الزامات مهم است لذا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و این دانشگاه‌ها به راحتی قابل توسعه در کل کشور بودند چرا که به امکانات سنگینی نیاز ندارند.

وی عدم رصد دانش‌آموختگان را یکی از چالش‌های حوزه آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت علوم باید دانش‌آموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهش‌های عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانش‌آموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانش آموختگان با تخصصشان هماهنگ است.

زلفی گل با اشاره به لزوم توجه به میان رشته‌ای‌ها و چند رشته‌ای‌ها گفت: با سیاست‌گذاری مناسب، تحقیقات چندرشته‌ای و میان رشته‌ای را توسعه خواهیم داد چرا که این امر موجب گسترش فرهنگ کار تیمی می‌شود. همچنین در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی نیز یکی از مشکلات جدی کشور کم بودن نقش دانشگاه در جامعه است از این رو باید از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده شود و تلاش می‌کنیم تحقیقات را کاربردی‌تر کنیم. در حوزه پژوهشی با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن اینکه برای رشته‌ها مأموریت عام و خاص تعریف نشده است که در دوره آینده برای تحقق این امر برنامه خواهیم داشت تا بتوانند به مرجعیت علمی رسیده و در دنیا همچون خورشیدی در سپهر علم دنیا بدرخشند.

توسعه پارک‌های فناوری باید در برنامه هفتم دیده شود

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محور‌های اصلی برنامه من رشد پارک‌های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاء‌های قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکت‌های دانش پایه صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری در ابتدا شرکت‌های دانش بنیان را احراز صلاحیت می‌کند و سپس نسبت به حمایت آن‌ها اقدام می‌شود در حالی که باید از شرکت‌های دانش بنیان تازه تاسیس نیز حمایت صورت گیرد.

زلفی گل درباره برنامه‌های فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می‌کند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنید.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم از تمام پتانسیل‌های تشکل‌ها و انجمن‌های علمی نهایت استفاده را ببریم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.