سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:

۲۰۰ هزار کیلومتر جاده با شرایط نامطلوب داریم/ رفع مشکلات حوزه راه و شهرسازی جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در حوزه حمل و نقل ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که شرایط مطلوبی ندارد.

به گزارش  خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  رستمی قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی منصب وزارت گفت: من برای خودم چهار دوره خدمت متصور هستم. در ابتدای دوران سازندگی خیلی‌ها تصور نمی‌کردند مجموعه‌های داخلی بتوانند به ساخت و ساز بپردازند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری باور نداشتند که طرح‌های بزرگ سازندگی توسط مجموعه‌های داخلی اجرا شود، افزود: در شروع ایام سازندگی و بازسازی کشور امام خمینی (ره) فرمودند «ما می‌توانیم» لذا مبتنی بر همین امر طرح‌های بزرگی توسط فرزندان کشور در حوزه‌های مختلف تهیه و اجرا شد و «ما می‌توانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ساخت آزادراه و اتوبان و راه‌های بین شهری و روستایی در دوران فعالیت وی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام گرفته است، اظهار کرد: پیش از آن دوران طرح‌های کوچک مرتبط با حوزه دریایی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت. ما حتی در دوران دفاع مقدس پایگاه کوچک دریایی را به کمک متخصصین کشور یوگسلاوی ساختیم، اما بعد از جنگ با اعتماد و اعتقاد بر اصل «ما می‌توانیم» در قرارگاه خاتم و به کمک شرکت‌های خصوصی همکار، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه حمل و نقل دریایی انجام دادیم.

قاسمی یادآور شد: ساخت بندر شهید رجایی با ۷ میلیون ظرفیت، ساخت بنادری در مناطق عسلویه، توسعه بندر امام خمینی و ساخت بنادر کوچک و بزرگ دیگری در حوزه خلیج فارس و همچنین انجام اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌سازی از جمله تجربیات ایام گذشته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مسکن انجام گرفته است، گفت: تعداد خانه‌های زیادی در دورانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت داشتم، ساخته شد لذا از تجربیات بسیاری در حوزه مسکن برخوردار هستم. ما در حوزه حمل و نقل ۴ مقوله اصلی داریم که باید به آن‌ها توجه شود. متأسفانه ۲۰۰ هزار کیلومتر آزادراه و راه‌های بین شهری و روستایی که در کشور ساخته شده که به لحاظ کاربردی مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش ریلی در همه کشور‌ها حمل و نقل ایمن راه‌اندازی شده و ما با توجه به شرایط ژئوپلتیک نیازمند توسعه بخش ریلی برای حمل مسافر و بار داریم، اما به لحاظ بستر و ناوگان و سرعت حداکثر ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود که این شایسته کشور ما نیست. در بخش‌های هوایی و دریایی نیز وضعیت خوبی نداریم.

قاسمی با تأکید بر اینکه بخشی از فرصت‌های کشور را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: برای بازپس‌گیری فرصت‌های از دست رفته تلاش زیادی لازم است و اگر تحولی ایجاد نکنیم فرصت‌های باقی مانده را هم از دست خواهیم داد. روش‌های گذشته و امروز نشان می‌دهد که ما به کمک آن‌ها نتوانستیم به شاخص‌ها برسیم لذا نیازمند اقدام جهادی، ملی و شجاعانه هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به کمک بودجه‌های عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روش‌های متداول دنیا برویم از این رو سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج از کشور و کشور‌های خارجی و استفاده از روش‌های BOT و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکان‌پذیر است و در غیر این صورت شدنی نیست.

وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در برنامه‌ای که تقدیم مجلس و نمایندگان کردم، مشکلات کشور را در حوزه وزارتخانه تشریح کردم، بی شک برای حل این مشکلات نیازمند همدلی قوای مختلف کشور هستیم و برای جلب سرمایه گذاری باید تصمیمات سخت بگیریم و جذابیت ایجاد کنیم و من امیدوارم با همدلی و بکارگیری تجربیات گذشته، برنامه‌ها محقق شود. من تمام توان و هستی خود را می‌گذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و شرایط حمل و نقل کشور را تغییر دهم.

وی افزود: از همکاری و تعامل مجلس در مسیر بررسی صلاحیت خویش قدردانی و تشکر می‌کنم و امیدوارم این همکاری و تعامل در ادامه مسیر مسئولیتم نیز تداوم داشته باشد تا بتوانیم مسائل کشور را در کنار یکدیگر حل کنیم.

قاسمی گفت: حوزه مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و سهم زیادی از خانوار‌ها را به خود اختصاص داده است، به طوری که بین ۳۷ تا ۶۰ درصد هزینه خانوار‌ها به مسکن تعلق دارد و برای تغییر این وضعیت باید یک همکاری چندجانبه انجام شود و همه دست به دست یکدیگر دهیم. با خود عهد بستم تا همه هستی ام را به کار بگیرم تا مسکن را سامان دهم.

وی با بیان اینکه مولفه زمین، ساخت و فروش در موضوع مسکن حائز اهمیت است، تاکید کرد: مسئله زمین به ویژه در شهر‌های بزرگ ۵۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص داده است و با بررسی‌هایی که داشتم بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد و با اقدام مطلوب مجلس در قالب طرح جهش تولید مسکن بخشی از آن در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. مولفه بعدی مسئله ساخت مسکن است که برای حل این موضوع نیز راهکار‌هایی در برنامه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسئله مسکن و برنامه جامع ملی مسکن یک اقدام فراوزارتخانه‌ای است و ما می‌خواهیم سهم ساخت مسکن از وزارتخانه به دولت منتقل شود تا همه نهاد‌ها درگیر مسئله مسکن شوند و با حل معضل مسکن شاهد بهبود و حل بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و تغییر مشکلاتی نظیر تاخیر در ازدواج جوانان شویم.

 

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه من از یک منطقه محروم هستم و تقریبا تمامی مناطق محروم کشور را طی سفر‌های خود شناسایی کرده ام، گفت: مردم بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب حق دارند، نسبت به نداشتن راه و مسکن نگران و ناراحت باشند، نگرانی و دغدغه نمایندگان در خصوص راه‌های روستایی و محرومیت این مناطق به جا و درست است.

وی تاکید کرد: ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود و متاسفانه مردم در برخی مناطق از داشتن راه حتی برای بردن بیماران و زنان باردار خود به بیمارستان محروم هستند. طرح‌های ساخت راه و مسکن از جنس طرح‌های فاینانس نیست و نیازمند حمایت و کمک مجلس است تا بتوان در این حوزه‌ها محرومیت زدایی را در کشور انجام داد.

قاسمی اظهار کرد: تمامی مسئولان به ویژه دولت سیزدهم با شعار عدالت محوری دغدغه رفع محرومیت زدایی در کشور را دارند و حتی مقام معظم رهبری فرموده اند کاستی‌ها و مشکلات در کشور بسیار است، اما ظرفیت‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توان این مشکلات را حل کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی حتما نیاز به اصلاح ساختاری دارد، بیان کرد: من در این وزارتخانه از افراد جهادی، انقلابی، دستپاک و شایسته استفاده خواهم کرد و در کنار آن با حذف امضا‌های طلایی و ایجاد ساز وکار‌های جدید تحول را در این وزارتخانه ایجاد خواهم کرد.

وی ادامه داد: برای ساخت با کیفیت مسکن، راه و اتوبان‌ها باید از نخبگان کشور، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و ... بهره برد.

قاسمی تمرکز زدایی را یکی دیگر از برنامه‌های خود در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی سال‌ها برای تغییرات شهر‌ها زمان می‌برد و طرح هادی شهر‌ها و روستا‌ها به درستی اجرا نمی‌شود. من با توجه به تجربه حضور در ادوار گذشته وزارت می‌توانم در تعامل با مجلس مشکلات این حوزه را حل کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: تعامل با کمیسیون‌های تخصصی و ارائه گزارش کار و پیشنهادات را در دستورکار خود قرار خواهم داد تا مشکلات عظیم کشور در حوزه راه و شهرسازی حل شود.

وی در خصوص حمایت از ساخت مسکن ایثارگران نیز، گفت: یکی از نمایندگان خانم به من اعلام کرد که ایثارگر ۷۰ درصدی به دلیل نداشتن مسکن در کارخانه‌ای که در آن کار می‌کند، زندگی هم می‌کند بنابراین ساخت و تامین مسکن ایثارگران، محرومان و خانواده شهدا را در دستورکار خود قرار خواهم داد.

قاسمی تصریح کرد: دستورکاری را با ۱۰ فرمان تدوین کرده ام تا در اولین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی به کارمندان این وزارتخانه ابلاغ کنم که ایجاد بانک زمین یکی از فرمان‌های این دستورکار است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
وزیر خیلی قویه ولی خیلی باید مواظب باشه زنگنه دوم نشه و کرسنت نکنه
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
طرف هنوز نمیدونه برای کدوم وزارت خونه انتخاب شده
واقعا متاسفم برای ملت ایران
بعد میخواست رییس جمهور بشه
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
خیلی جالبه این آقایون قصد ندارن از وزارت خداحافظی کنن با این کارنامه افتضاح؟؟!!!کی باید آدم جدید ببینیم توی وزارت دیگه تحمل دیدن این آقایونو نداریم به خدا.وزارت نفت چه ربطی به شهر سازی و غیره داره این آقا اگه کاربلد بود توی همون وزارتهای گذشته خودشو نشون میداد.
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
به وضع جاده های آذربايجان شرقي وغربی هم برسید چرا جاده ای که جاده ابریشم و متصل به اروپا اینقدر اسفناک باید باشه و آبرو کشوری که منابع و ذخایر نفت جهان داشته باشه همچو خیابان‌های آفریقایی از مهمانان خارجی باید پذیرا باشیم!!! ؟؟؟ حاشیه خیابان‌ها بی نظم و داغون و شاهد اقامتگاه و پایانه و غذاخوریهای بین راهی دهه 40 باید باشیم.
و
۱۸:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
درود بر مرد میدان و عمل و انقلابی انشالله ریشه فساد را در بخش مسکن و راه بخشکانید و متاسفانه سالهاست در این بخش هزینه های زیادی نابود می شود و کار بی کیفیت ارائه می شود و کشور و مردم سالهاست که در بخش مسکن مخصوصا و راه آسیب می بینند و کار عقب مانده زیادی در حوزه مسئولیت شما در این وزارتخانه وجود دارد مسکن مهر در دولت های قبل فقط بخاطر خودخواه رها شد و سرمایه های مردم دود شد بی بازگشت ماند و ف یادشان هم به جایی نرسید .
بختیاری
۱۸:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
با ساخت ابر شاهراهی از بندر استراتژیک چابهار تا تهران ابر شاهراه جنوب شمال ایران و اتصال آسیا و اروپا را با چندین باند رفت و چندین باند برگشت میتوان ساخت تا هم ترانزیت و تجارت و را بین پایتخت و چابهار و هم به تکمیل کریدور شمال جنوب و هم به رونق بندر اقیانوسی و همچنین شکوفایی سواحل اقیانوسی کشورمان را در پی خواهد داشت.
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
چی داریم که جاده داشته باشیم
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
محور مقاومت داریم
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
بزرگترین چالش آقای رستمی قاسمی در وزارت راه ، حقوق و معیشت پرسنل خواهد بود ، چرا که با توجه به ماهیت بسیار سخت مشاغل وزارت راه اکثراً حداقل بگیر هستند‌
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
بزرگترین چالش اینه که حالیش کنی وزیر راهی نه نفت