سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هامونی مطرح کرد؛

جزئیات تامین مالی شرکت های زیست فناوری از بازار سرمایه/ بیوتکنولوژی نقطه عطف بسیاری از مسائل عمده جهان است

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: بیوتکنولوژی به واسطه کاربرد‌های بالقوه وسیعی که دارد، نقطه عطف بسیاری از مسائل عمده جهان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست تجاری‌سازی و توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بیوتکنولوژی با اشاره به اینکه زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) به لحاظ ویژگی‌های ذاتی خود، دانشی بین رشته‌ای است، گفت: بیوتکنولوژی به واسطه کاربرد‌های بالقوه وسیعی که دارد، نقطه عطف بسیاری از مسائل عمده جهان مانند سوءتغذیه، بیماری، دسترسی انرژی، آلودگی و ... است و از همین رو کشور‌های توسعه یافته دنیا نبرد رقابتی را برای تجاری‌سازی کاربرد‌های آن آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از زیست فناوری بر اساس مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسعه ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد. صندوق زیست فناوری در ۴ حوزه پزشکی، واکسن، کشاورزی، محیط زیست و تجهیزات پزشکی سرمایه‌گذاری می‌کند.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل فرابورس در ادامه گزارشی از تامین مالی شرکت‌های زیست‌فناوری در دنیا توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه ارائه کرد و افزود: تجاری‌سازی زیست‌فناوری معمولا به دو صورت انجام می‌شود که در حالت اول یک شرکت جدید با سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تجا‌ری‌سازی یک ایده یا محصول ابتدایی زیست فناوری تشکیل می‌شود و در ابتدا به شکل استارت آپ است.  در حالت دوم یک شرکت بالغ، تجاری‌سازی یک ایده یا محصول ابتدایی زیست فناوری را برعهده می‌گیرد و بیشتر در کشور‌هایی مانند آلمان و ژاپن دیده می‌شود.

 هامونی در خصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی زیست فناوری به مراحل و ابزار‌های تأمین مالی یک بنگاه اقتصادی در ایران پرداخت و گفت: سطوح تامین مالی از طریق بازار سرمایه از مراحل اولیه تا بلوغ انجام می‌شود و در هر مرحله، ابزار‌های بازار سرمایه به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: در مرحله بذر، ایده‌ها و طرح‌ها می‌توانند با مراجعه به بازار دارایی فکری فرابورس و یا از طریق روش تامین مالی جمعی اقدام به جذب سرمایه کنند. در مرحله بعدی یعنی مرحله جوانه نیز تامین مالی جمعی و همچنین کمک گرفتن از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، روش‌های تامین مالی مناسبی هستند.وقتی کسب‌وکار‌ها یا طرح‌ها به مرحله رشد و گسترش می‌رسند نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران ظهار کرد: از مجموع مبلغ سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه روی استارت آپ‌های فعال در حوزه‌های مختلف که به میزان ۱۶۴ میلیارد تومان است، حوزه زیست‌فناوری رقم ۳۵ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.

هامونی در بخش دیگری از این نشست به معرفی شرکت‌های عظیم بیوتکنولوژی پذیرش‌شده در بورس‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: شرکت سانوفی، شرکت فرانسوی بزرگ در حوزه دارو‌های بیوتک است که بیشتر در زمینه درمان دیابت، واکسن انسانی، دارو‌های نوآورانه، سلامت حیوانات و.. فعالیت دارد. این شرکت با ارزش بازاری معادل ۱۱۴.۶۲۴ میلیارد یورو دریورونکست پاریس و نزدک پذیرش شده است.

مدیرعامل فرابورس در انتها درباره راهکار‌های تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌های زیست فناوری در فرابورس ایران تاکید کرد: در فرابورس ابزار‌های تامین مالی متنوعی همچون بازار دارایی فکری به عنوان محلی برای عرضه گواهی اختراع در حوزه زیست‌فناوری، تامین مالی جمعی  و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به تامین مالی حوزه زیست فناوری کمک می‌کنند.

به گفته وی همچنین سایر راهکار‌ها نظیر «بازار سوم» به عنوان محلی برای پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام در حوزه زیست فناوری و ادغام و تملیک بین این شرکت‌ها، پذیرش شرکت‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرش شده در حوزه زیست فناوری و انتشار انواع صکوک برای تامین مالی این قبیل شرکت‌ها از دیگر راه‌های تجهیز منابع مالی برای حوزه زیست فناوری در کشور به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.