سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در میز اقتصادی مطرح شد؛

صنعت خودرو به صورت هدفمند حمایت نشده است

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حمایت‌ها از صنعت خودرو هدفمند نبوده و به همین دلیل نتوانستیم در صنعت خودرو پیشرفت کنیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیررضا شاهانی معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سوال که اگر دولت دیگر روی خودروهای سایپا و ایران خودرو قیمت گذاری نکند با این شرط که انحصار این شرکت‌ها را هم بردارد در کشور چه وضعیتی پیش می‌آید؟ گفت: ما یک بحث قیمت گذاری دستوری داریم که با دخالت دولت قیمت گذاری می‌کند. بحث دیگر تکلیف قانونی است که در واقع به اصل ۴۴ اجرای قانون اساسی برمی گردد، مخصوصا ماده‌های ۵۸، ۵۹ و ۵۳ که در آن جا شورای رقابت را به عنوان شورای تنظیمی دیگر معرفی می‌کند.

او ادامه داد: اصولا در همه جای دنیا مثل کشور چین، از خودروسازی‌های کشورشان حمایت کردند، حتی خودروسازی‌های چین تا یک مقطعی دولتی بودند و اجازه خصوصی سازی به آن داده نشد. در واقع دولت از آن‌ها حمایت کرده دقیقا همان کاری که سال هاست ما در کشورمان انجام می‌دهیم. تا جایی دولت کمک کرده که این صنعت با یک استراتژی مدون و مشخص، به یک بلوغ برسد و وارد بازار جهانی شود، یعنی حمایت باید زمان دار باشد و نمی تواند حمایت برای همیشه باشد.

شاهانی اظهار کرد: در این شرایط اگر بازار بخواهد انحصاری بودنش را از دست بدهد، در واقع ما باید اجازه بدهیم که واردات خودرو اتفاق بیفتد این حرفی است که بار‌ها و بار‌ها در کمیسیون و مجلس مطرح شده است. منتها قضیه این است که ما باید از تولیدات داخلی کشورمان حمایت کنیم، مثل دیگر کشورهای پیشرفته که در گذشته این کار را انجام داده اند.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با طرح جامع خودرو گفت: ما در صنعت خودروسازی در دولت‌های مختلف متاسفانه استراتژی توسعه صنعت خودروسازی مدون و مصوب نداشیم. در مجلس مصوب شد و سازمان گسترش موظف شد که طرح جامع خودرو را تدوین کند و برای تصویب بیاورد البته اگر مرکز پژوهش‌ها بررسی کند؛ که البته ارائه کردند، اما مورد تایید ما نبود. بنابراین نیاز به برنامه ای ۱۰ ساله است. در مجموع حمایت‌های ما از صنعت خودرو هدفمند و زمان‌دار نبوده است و به همین دلیل ما نتوانستیم در صنعت خودرو پیشرفت کنیم.

او درباره کار‌هایی که دولت باید برای پیشرفت صنعت خودروسازی کشور انجام دهد، توضیح داد: اولین کاری که دولت باید انجام دهد، تدوین و تصویب طرح جامع خودرو است که به نظر من بهتر است در مجلس تصویب شود و به دولت‌ها و سلیقه مدیران بستگی نداشته باشد. این طرح باید هدفمندی ۱۰ ساله داشته باشد تا حمایت‌ها و واردات هم در طرح پیش بینی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ساقی طرف جنس خوب داره
آخرت هدفمند بوده
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا خیلیم هدف مند بوده ما در دنیا رتبه اول خودرو داریم پراید داریم ارابه مرگ انسانها را راهنمایی میکنه ان دنیا ما در زمینه خودرو با شرکتهای بزرگ جهان رقابت داریم هم قیمت ارزون