سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیله‌هایی از تار و پود ابریشم + فیلم

۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش شده و به پیله‌های ارزشمند ابریشم بدل شود تا به عنوان فعالیت اقتصادی، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، نوغانداری با پیشینه‌ای تاریخی اگر چه جزء اشتغال موقت و درآمد مقطعی برای سمنانی ها محسوب می‌شود، اما با توجه به سودآوری و البته ارزش افزوده‌ای که به واسطه تولید نخ ابریشم آن هم در زمانی کوتاه ایجاد می‌کند صنعتی مفید است که با استقبال فراوان از سوی روستائیان این استان مواجه شده است.

حاصل تولید پیله کرم ابریشم در نهایت منجر به انجام هنری به نام ابریشم بافی می‌شود که جزء صنایع دستی محسوب می‌شود. بافت رشته‌های ابریشم از الیاف حاصل از پیله کرم، در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و به قولی قدمت آن در بین مردم روستانشین این سرزمین باز می‌گردد.

مصطفی شاه‌حسینی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ضمن اشاره به سازگاری اقلیمی و امکان رویش نهال توت و عمل‌آوری پیله تر از  توزیع تعداد ۱۸۰ جعبه تخم نوغان در استان خبرداد و ابراز داشت : هر جعبه تخم نوغان دارای ۲۲ تا ۲۴ هزار تخم نوغان است که در شرایط معمولی نیاز به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم برگ توت دارند که در صورت تغذیه و پرورش مناسب و صحیح از هر جعبه تخم نوغان حدود ۳۰ کیلوگرم پیله تر حاصل می‌شود.

او هم چنین ادامه داد :پرورش کرم ابریشم علاوه بر استفاده از تمام نیروهای فعال با کمترین سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات اولیه و موجود امکان به‌کارگیری بخش غیرفعال جامعه مانند زنان، کودکان و سالخوردگان را که توان انجام کارهای سخت کشاورزی را ندارند فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.