سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با انواع "تایم فریم" نمودار‌های بورس آشنا شوید

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تایم فریم‌ها رفتار قیمتی سهم را در آن بازه از زمان معین شده، بیان می‌کنند.

آراد پور کار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در رابطه با با تعریف تایم فریم در نمودار قیمت سهام گفت: در تحلیل تکنیکال چارت‌ و نمودارها را بر اساس تایم فریم‌های مختلف بررسی می‌کنیم. تایم فریم‌ها رفتار قیمتی سهام را در بازه زمان معین شده بیان می‌کنند، هر کدام از این کندل‌های سبز و قرمز که روی نمودار می‌بینیم، حاصل تغییرات قیمتی است که در آن تایم (زمان) انجام شده است.

او ادامه داد: تایم فریم‌ها انواع مختلفی مانند یک دقیقه، ۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه، ۱۵دقیقه، ۳۰ دقیقه، ۴۰ دقیقه، روزانه، هفتگی، ماهانه، ۶ ماه و ۱۲ ماه  دارند، که البته این الگو در بازار‌های جهانی با بورس ایران متفاوت است.


بیشتر بخوانید


پورکار تصریح کرد: اگر تایم فریم‌های سهامداری روزانه باشد هر کدام از این کندل‌ها، تغییرات قیمت را در یک روز نشان می‌دهند، به عبارت دیگر، کندل‌ها در تایم فریم روزانه میزان واکنش قیمتی را  ارائه می‌دهند. حال اگر سهامدار تایم فریم خود را هفتگی انتخاب کند، هر کندل تغییرات قیمتی در بازه زمانی هفته را ارائه می دهد و به همین صورت اگر ماهانه باشد هر کندل تغییرات اول ماه تا انتهای ماه را نشان می‌دهد.

نمونه ای از تایم فریم هفتگی 

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی در انتخاب تایم فریم‌ها باید دقت داشته باشیم که در چه بازاری فعال هستیم، در بازار‌های جهانی مانند فارکس و ارزدیجیتال معمولا از تایم فریم‌های پایین مانند ۳۰ دقیقه‌، ۴ ساعت و یک ساعت استفاده می‌شود ولی در بازار سرمایه ایران به علت اینکه کل بازار سرمایه ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است  از  تایم فریم‌های پایین تر از روزانه معمولا کمتر استفاده می‌شود و تایم فریم‌های روزانه و کمتر از آن بیشتر در تابلو خوانی کاربرد دارد.

وی ادامه اداد: به طور معمول سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشور از تایم فریم های روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده می کنند که البته ماهانه نسبت به روزانه و هفتگی کم کاربرد تر است .

نمونه ای از تایم فریم ماهانه 

با استفاده از مولتی تایم فریم  به حمایت ها و مقاومت ها اعتبار دهیم

پور کار در رابطه با مولتی تایم فریم گفت: استراتژی معاملاتی که در  تایم فریم‌ها داریم و به استراتژی مولتی تایم فریم معروف است، به  این صورت است که با استفاده از مولتی تایم فریم به مقاومت یا حمایتی که بر روی چارت در می‌آوریم اعتبار می دهیم، برای مثال افراد ممکن است در تایم فریم روزانه تعدادی قله روی رفتار قیمتی ببیند و چندین حمایت و مقاومت برای آن نماد ترسیم کنند، که تعدادی از  این حمایت و  مقاومت‌ها اعتبارشان کم و تعدادی دیگر اعتبارشان زیاد است.

وی ادامه داد: اگر سهامدار بخواهد به این تایم فریم‌ها اعتبار دهد باید از مولتی تایم فریم استفاده کند به این صورت که مقامتی را که سهامدار در تایم فریم روزانه در می‌آورد می تواند مشاهده کند که آن قله و مقاومت ها در تایم فریم هفتگی  نیز نشان داده می شود یا خیر؟ برای تایم فریم های ماهانه نیز به این صورت است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: درکل تایم فریم‌ها برای استراتژی کوتاه مدت، نوسانی و بلندمدت استفاده می‌شوند و افرادی که از تایم فریم یک روز و بیشتر استفاده می‌کنند معمولا افرادی هستند که دید بلند  و میان مدت دارند؛  اما افرادی که  تایم فریم‌های کمتر از یک روز را استفاده می‌کنند معمولا دیدشان نسبت به چارت کوتاه مدت است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.