سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استولتنبرگ: شاهد وقوع فاجعه در افغانستان هستیم

دبیر کل سازمان ناتو خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت آنچه در افغانستان رخ داد ناراحت کننده است و آنچه ما در چند روز گذشته دیدیم، فاجعه‌ای برای مردم افغانستان است.

استولتنبرگ افزود: طالبان باید به خشونت در این کشور پایان دهد و به حقوق بشر احترام بگذارد. اولویت ما تخلیه نیروهایمان از افغانستان است و ما ۸۰۰ نفر از نیرو‌های ناتو را در فرودگاه کابل داریم تا روند تخلیه ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد وزیران خارجه کشور‌های عضو ناتو درباره جلوگیری از هر تهدید تروریستی که منبع آن افغانستان باشد توافق کردند. سران طالبان باید به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند و نباید از القاعده و داعش حمایت کنند.

وی اضافه کرد ترکیه همچنان مسئول امنیت فرودگاه کابل است، اما به علت بحران، واشنگتن نیز نیرو‌های بیشتری در فرودگاه مستقر کرده است. دولت جدید افغانستان باید دولتی جامع و فراگیر باشد. به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک هر دولتی در افغانستان به رفتار آن بستگی دارد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو با انتشار بیانیه ای، تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان را خواستار شدند. در بیانیه وزرای امور خارجه کشور‌های عضو ناتو درباره افغانستان آمده است از مقامات افغانستان و از قدرت جدید در کابل می‌خواهیم تخلیه منظم و ایمن افراد و ورود آن‌ها به فرودگاه را تسهیل کنند. مردم افغانستان حق دارند در صلح و شرافتمندانه زندگی کنند.

وزرای خارجه ناتو از همه طرف‌ها در افغانستان خواسته اند برای تاسیس حکومتی فراگیر که نماینده همه گروه‌ها باشد همکاری کنند و دولتی تشکیل دهند که شامل همه گروه‌ها و طیف‌ها باشد.

وزرای خارجه ناتو تصریح کردند حکومت بعدی در افغانستان باید دسترسی بی مانع و بشردوستانه را فراهم کند و اطمینان بدهد افغانستان هرگز پایگاه تروریست‌ها نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، افغانستان ، طالبان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.