سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با نوشیدنی سنتی عزاداری ها‌ی یزد آشنا شوید

قهوه یزدی، نوشیدنی سنتی عزاداری‌های یزد به ویژه در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، قهوه یزدی که طبخ آن با هل و گلاب چهار ساعت به طول می‌انجامد، نوشیدنی سنتی عزاداری‌های یزد به ویژه در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی است.

قهوه یزدی، یک قهوه شیرین و بسیار غلیظ است و پذیرایی از مهمانان در مراسم عزاداری با این نوشیدنی، یک سنت دیرینه است که سابقه تاریخی دارد.

این نوشیدنی گرم، معمولاً در مراسم مذهبی، به ویژه در ماه محرم و عزاداری‌ها سرو می‌شود و به همین دلیل، بسیاری از افراد، آن را با نام قهوه عزاداری می‌شناسند.

قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به دلیل استفاده از هل و گلاب در تولید آن همچنین مدت زمان پخت طولانی، دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی است و تهیه این نوع قهوه حدود چهار ساعت به طول می‌انجامد.

این نوشیدنی طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که در مراحل تهیه آن رخ داد، تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم مذهبی این شهر شده است.

با توجه به اسناد و مدارک شفاهی که از زمان تولید قهوه یزدی در خانواده یزدی ها موجود است، قدمت تولید این نوع قهوه به دوره قاجار می‌رسد.

قهوه یزدی به‌دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی‌ها سازگار است و استفاده از آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به‌ شکل یک سنت درآمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب می‌شود.

قهوه یزدی در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در اجلاس سراسری میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.