سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دز اول و دوم یک نوع واکسن کرونا تزریق شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد به هیچ‌ عنوان در دز دوم واکسنی متفاوت با واکسن دز اول نزنند. ترجیحا همان واکسن دز اول و در غیر این صورت واکسنی با پلتفورم یکسان تزریق شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جلیل توکل افشاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ایمنی واکسن‌ها در مقابل کرونای دلتا، گفت: گزارش شده است که تمام واکسن‌های ویروس کرونا چیزی حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد بعد از گذشت دو تا سه هفته از تزریق دوز دوم ایمنی ایجاد می‌کنند، اما هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود علیه سویه دلتا ایمنی گزارش‌شده قبلی را ایجاد نمی‌کنند و در حقیقت درصد ایمنی که در برابر کرونای دلتا ایجاد می‌کنند، کاهش یافته است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌های موجود در برابر جهش‌های احتمالی این ویروس در آینده، ایمنی لازم را دارند یا نه، افزود: جهش‌هایی که از ویروس کرونا ظهور پیدا می‌کنند، معمولا در یک قسمتی از ساختمان ویروس که عمدتا ژنوم آن است، اتفاق می‌افتد. این مسئله باعث می‌شود ویروس تغییر رفتار دهد؛ مانند سویه دلتا که شرایط و عفونت‌زایی آن به مراتب از نوع قبلی بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ممکن است جهش جدیدی که از ویروس اتفاق می‌افتد با ویروس‌های قبلی حدود ۸۰ درصد مشابه باشد که در اصطلاح ژنتیکی می‌گوییم این جهش‌ها همولوژی دارند؛ بنابراین این‌طور نیست که واکسن‌های موجود در برابر یک جهش جدیدی از ویروس کرونا صد درصد موثر نباشد، بلکه واکسن‌ها این جهش‌ها را نیز پوشش می‌دهند، اما به دلیل تغییرات ایجاد شده در بخشی از ژنوم ویروس، ممکن است سیستم ایمنی متفاوت‌تر عمل کند و درصد ایمنی واکسن‌ها کاهش یابد.

افشاری در خصوص عوارض واکسن‌ها بیان کرد: تمامی واکسن‌ها یک‌سری عوارض مشابه و مشترک همچون سردرد، بدن‌درد، درد عمیق در محل واکسیناسیون دارند که بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت برطرف می‌شود، اما در خصوص واکسن آسترازنکا گزارش‌های بسیار نادری در مورد عوارض شدیدتری بعد از تزریق وجود داشته است.

او تصریح کرد: در این گزارش‌ها ایجاد عوارض شدید و خطرناکی از جمله ایجاد لخته خون در برخی از افرادی که این واکسن را دریافت کردند، عنوان شده که به همین دلیل در برخی از کشور‌ها برای مدتی تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده بودند. اما در مجموع درصد این گزارش‌ها در سطح جهان بسیار ناچیز است و دلیل نمی‌شود که ایمنی واکسن را زیر سوال ببرد.

ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: واکسن‌هایی که از نوع DNA هستند، به دلیل استفاده از نوع حامل یا وکتور، گفته می‌شود که ترجیحا در افراد زیر ۶۰ یا ۵۰ سال تزریق نشود. علت این است که ژنتیک نیز بر سیستم ایمنی تاثیرگذار است؛ بنابراین در فاصله ۳۰ تا ۴۵ روزه ممکن است واکنش‌ها و نوع ایمنی در افراد مختلف متفاوت باشد.

افشاری با تاکید بر اینکه نوع و پلتفورم واکسن‌هایی که در دز اول و دوم تزریق می‌شود، باید یکسان باشد، اظهار کرد: در درجه اول توصیه جدی می‌شود که دز اول و دوم یک نوع واکسن تزریق شود، اما اگر از یک نوع واکسن نبودند، حتما از یک نوع پلتفورم در دو دز تزریق شود؛ به عنوان مثال یک فرد نمی‌تواند دز اول آسترازنکا و دز دوم برکت بزند. زیرا آستارزانکا از DNA و پلتفورم برکت ویروس ضعیف شده یا کشته شده است، اما اگر فردی در دز اول سینوفارم زد، اما در دز دوم سینوفارم موجود نبود، می‌تواند واکسن برکت بزند؛ زیرا هردو از یک نوع پلتفورم، یعنی ویروس ضعیف شده یا کشته شده، هستند.

او با اشاره به اینکه واکسن اسپوتینک وی همانند آسترازنکا از DNA است، افزود: اما وکتوری که برای ساخت آسترازنکا استفاده می‌شود با وکتوری که در اسپوتنیک وی وجود دارد، متفاوت است؛ وکتور آسترازنکا مربوط به شامپانزه و وکتور اسپوتنیک وی از آنفلوآنزای انسانی گرفته شده است، اما در مجموع پلتفورم این دو واکسن یکی است؛ بنابراین اگر کسی اسپوتنیک زده، اما الان در دسترس نیست، یا باید منتظر بماند تا همان واکسن موجود شود و یا واکسن آسترازنکا را به عنوان جایگزین تزریق کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: وقتی سیستم ایمنی با یک عامل بیگانه، آنتی ژن، میکروب یا ویروس مواجه می‌شود، در دفعه اول ایمنی ایجاد نمی‌شود و در حقیقت دز دوم است که باعث می‌شود یک‌سری سلول‌هایی سریعا وارد عمل شده و سیستم دفاعی بدن را به فاز ایمنی و محافظت ببرند؛ بنابراین اگر شما دوز اول یک نوع واکسن و دوز دوم نوع دیگری بزنید، سیستم ایمنی عملا گیج می‌شود و ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کند.

افشاری بیان کرد: بنابراین افراد به هیچ عنوان در دز دوم واکسنی متفاوت با واکسن دز اول نزنند. ترجیحا همان واکسن دز اول و در غیر این صورت واکسنی با پلتفورم یکسان تزریق شود.

انتهای پیام//ا.د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.