سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبدهی ۹۰ میلیون متر مکعبی قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: قنات‌های استان سالانه به‌طور متوسط ظرفیت ۹۰ میلیون متر مکعب آبدهی را دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در شرایط بارندگی مناسب، حدود ۱۷ درصد از اراضی استان از طریق قنات‌ها مشروب می‌شوند.

او افزود: احیای قنات‌ها شامل لایروبی، مرمت و بازسازی است که در دستورکار سازمان جهادکشاورزی استان قرار می‌گیرد و هزینه‌های مربوطه از اعتبارات ملی و استانی تامین می‌شود.


بیشتر بخوانید


ذاکری اضافه کرد: ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و براساس میزان اعتبار در هر شهرستان، احیای چند قنات مدنظر قرار می‌گیرد.

او اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون، احیای قنات‌های مربوط به پارسال صورت گرفته، به‌طوری که در هر شهرستان شش تا هفت قنات احیا شده است.

ذاکری تصریح کرد: امسال اعتبار مربوط به احیای قنات‌ها هنوز واصل نشده و برای احیای قنوات استان حدود سه میلیارد اعتبار ملی درنظر گرفته شده است.

او گفت: در شرایط بارندگی مناسب، حدود ۱۷ درصد از اراضی چهارمحال و بختیاری از طریق قنات‌ها مشروب می‌شوند و این قنات‌ها به‌طور متوسط ۹۰ میلیون متر مکعب آبدهی در هر سال را دارند.

ذاکری بیان کرد: قنات‌ها جزو آثار باستانی در هر استان محسوب می‌شوند همچنین باتوجه به اینکه قنات‌ها از منابع آب‌دهی مناسب در چهارمحال و بختیاری هستند، لازم است احیای آنان به‌صورت جدی‌تر در دستور کار قرار بگیرد.

او افزود: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آن‌ها، موجب جلوگیری از تخریب قنوات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

ذاکری اضافه کرد: قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله آسیب‌پذیر است و بی‌توجهی به مرمت قنات‌ها موجب خشکی آنان می‌شود، اما امروزه باتوجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به‌صرفه و راهبردی برای تامین آب باشد.

او ادامه داد: بلندترین قنات چهارمحال و بختیاری، قنات اسدآباد سفیددشت با ارتفاع حدود هفت کیلومتر و قدیمی‌ترین قنات استان قنات لاقدمبه واقع در شهرستان سامان است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
دکتر پاریزانی
۱۵:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با سلام
قنات گیلینک در روستای دزک با قدمتی حدود 1685 سال قدیمی ترین قنات موجود و در حال بهره برداری استان هستند