سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

اصفهان دیگر ظرفیت افزایش سکونت ندارد

علیرضا قاری قرآن گفت: تنها راه حلِ برون رفت از مشکل افزایش تقاضا برای سکونت در شهر اصفهان، ارتقای پیرامون کلانشهر اصفهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تقاضای زیادی برای سکونت در شهر اصفهان وجود دارد، اما این شهر دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد.

او گفت: ساخت چندین مجتمع صنعتی بزرگ در کنار شهراصفهان از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پلی اکریل و پالایشگاه اصفهان و نیاز به جذب نیروی کار، از سال‌های گذشته موجب سرازیر شدن سیل مهاجران مختلف به این شهر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: حل معضل مسکن به‌عنوان مهمترین خواسته و تقاضای جامعه شهرنشین محسوب می‌شود که برای پاسخ اصولی به این نیاز، باید شالوده توسعه متوازن در این شهر پی‌ریزی شود.

او اضافه کرد: بسیاری از تقاضا‌ها برای سکونت و تمرکز در این شهر، با افزایش تسهیل دسترسی به کلان‌شهر اصفهان، کاهش پیدا می‌کند.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: قانونگذاری، برنامه‌ریزی، تهیه و اجرای شهر‌های جدید در ادوار زمانی به شکل‌های مختلف در کشور یکی از راهکارهایست که در پاسخ به این موضوع طراحی و اجرا شده است.

او بیان کرد: ارتقای وضعیت پیرامون اصفهان، تسهیل دسترسی و ایجاد حمل و نقل مناسب از نکات بسیار ضروری در تحقق اهداف شهر‌های جدید این استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی در حومه و شهر‌های اقماری و جدید یکی از بهترین روش‌ها در گسترش حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی است که در تمام دنیا تجربه شده است افزود: این شبکه دارای امنیت و ایمنی بالاست و موجب کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و ترافیک می‌شود و این عوامل علت نگاه ویژه به توسعه حمل ونقل ریلی یا توسعه ناوگان قطار شهری و بین شهری در اطراف کلانشهر‌ها ست.

او با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی یکی از بهترین روش‌ها در گسترش شبکه حمل و نقل عمومی بین شهر‌های جدید و کلانشهر اصفهان است یادآور شد: در سال‌های اخیر وضعیت شهر‌های جدید اصفهان همچون بهارستان، فولادشهر و مجلسی تا حد زیادی ارتقا یافته است، اما شبکه حمل و نقل به‌عنوان مساله مهم این شهرهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

قاری قرآن با اشاره به اینکه استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در حال مطالعه دارد گفت: یک رینگ ریلی به طول ۱۱۸ کیلومتر سه شهر جدید فولادشهر، مجلسی و بهارستان و همچنین شهر‌های اقماری در این رینگ ریلی را به کلانشهر اصفهان متصل می‌کند.

او افزود: قطار حومه‌ای اصفهان به شاهین‌شهر به‌طول ۱۹.۵ کیلومتر و اصفهان به نجف‌آباد به‌طول ۲۹.۷ کیلومتر از دیگر خطوط قطار حومه‌ای مصوب اصفهان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه قطار‌های حومه‌ای به نوعی از قطار‌ها گفته می‌شود که نقاط حومه شهر و شهر‌های اقماری و جدید را به مرکز کلانشهر متصل می‌کند ادامه داد: هم اینک ۲ محور فرودگاه شهید بهشتی به میدان لاله (محور تشریفات) به طول ۱۵.۵ کیلومتر و اصفهان به شهرضا به‌طول ۳۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌های قطار حومه‌ای در حال مطالعه در استان اصفهان است.

او ابراز امیدواری کرد که با توجه به قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی واقتصادی کشور، با ایجاد شرکت قطار حومه‌ای در استان اصفهان، شاهد آینده روشنی برای شبکه حمل و نقل در این استان باشیم.

قاری قرآن گفت: با احداث شهر‌های اقماری و جدید در اطراف اصفهان از جمله خانه اصفهان، ملک‌شهر، شاهین‌شهر، سپاهان‌شهر و سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی سعی شده از میزان جمعیت ورودی به شهر کاسته شود.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.