سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراقبت های خوراکی در زمان واکسیناسیون کرونا

کارشناس آموزش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، اکبر آزادی کارشناس آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام تزریق واکسن لازم است صبحانه ساده‌ای مصرف کرده و شب قبل از واکسیناسیون غذایی سبک مانند سوپ میل کنید.

او گفت : قبل از تزریق واکسن اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می‌شود البته زرد چوبه را می‌توان به چای اضافه کرد.

کارشناس آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید، چون خواب کافی و آرام نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند.

او ادامه داد: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید؛ تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید۱۹ بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولاً ترس از آمپول و یا واکسن دارند، جلوگیری می‌کند.

آزادی در باره زمان تزریق واکسن افزود: واکسن به قسمت بالای بازو تزریق می‌شود لذا لباس گشاد و مناسب بپوشید تا واکسیناسیون به راحتی انجام شود، قبل از تزریق واکسن تمام سابقه پزشکی، حساسیت، بیماری‌های همراه را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید و اگر توصیه کردند که واکسن نزنید، به حرفشان اعتماد کنید.

او گفت: غالباً عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از یک تا ۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد. اگر بعد از تزریق واکسن، محل تزریق درد داشت با گذاشتن پارچه تمیز و خنک بر روی محل درد می‌توانید از مقدار درد آن بکاهید و در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل کنید.

آزادی گفت: عوارض جانبی واکسن کاملاً طبیعی است و این نشان دهنده عملکرد صحیح واکسن است. اما همه افراد گیرنده واکسن، عوارض جانبی را نشان نمی‌دهند. بیشتر عوارض واکسن معمولاً خفیف است و شامل عوارضی است از قبیل: تب و لرز، بدن درد، بی حالی، کوفتگی بدن، سر درد و خستگی است.

کارشناس آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: از مصرف شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و بطور کلی نوشیدنی‌های خیلی شیرین که موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شود خودداری کنید. بهترین نوشیدنی آب است و آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز و شربت‌های خانگی کم شیرین برای تامین آب بدن مناسب هستند.

آزادی گفت: در صورت بدن درد و خستگی از منابع غنی از امگا ۳ (ماهی، گردو، تخمه آفتابگردان) استفاده کنید و مصرف منابع غذایی منیزیم (سبزی‌های برگ سبز، غلات، حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو) و ترکیبات کافئین دار (چای سبز، قهوه) به رفع خستگی و درد‌های منتشر بدن کمک می‌کند .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.