سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی چگونگی از بین بردن ایستگاه فضایی بین المللی توسط ناسا

ناسا در حال تلاش برای یافتن راهی برای از بین بردن ایستگاه فضایی بین المللی، در نتیجه ده‌ها سال تحقیقات ارزشمند در زمینه گرانش است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند که عمر یک ایستگاه فضایی کی به پایان می‌رسد. به گفته NASASpaceflight، در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ای برای بازگرداندن این ایستگاه فضایی به جو زمین مورد تایید ناسا قرار گرفت. براساس این برنامه حداقل دو فضاپیمای روسی این غول ۴۵۰ تنی را به سمت جو زمین خواهند کشید تا در جو زمین بسوزد و  به گلوله‌ای از آهن مذاب تبدیل شود.

اما روسیه اخیراً تأیید کرده است که قصد دارد ISS را تا سال ۲۰۲۵ رها کند  و با وجود تأیید هیئت ایمنی، ناسا و شرکای بین المللی آن هنوز به طور کامل به یک طرح خاص متعهد نشده اند. لیا ششییر، سخنگوی ناسا به یونایتدپرس اینترنشنال UPI گفت: "ناسا به همکاری با شرکای بین المللی خود برای حصول اطمینان از یک طرح  ایمن در ایستگاه ادامه می‌دهد و گزینه‌های زیادی را در نظر می‌گیرد. " به عبارت دیگر، ناسا در مورد چگونگی از بین بردن ISS تصمیم نگرفته است.

ایستگاه فضایی که طی چندین ماموریت‌ توسط  توسط ناسا و روسیه در سال ۱۹۹۸ به فضا رفت و قرار بود ۳۰ سال در فضا بماند با این اوصاف تنها هفت سال دیگر برای ماندن در فضا فرصت دارد.

طرح مربوط به بازگرداند فضاپیمای پروگرس ساخت روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در جریان یک جلسه هیئت ایمنی پیشنهاد شد و ناسا از مقامات برنامه فضایی روسیه خواست تا ارزیابی کنند که چقدر این اتفاق امکان پذیر است. براساس  ارزیابی‌ها برای بازگرداندن این سازه غول پیکر به جو زمین حدود ۹ تن سوخت مورد نیاز است. ناسا همچنین برنامه‌هایی برای بازگشت زودهنگام این ایستگاه به جو زمین دارد چرا که ممکن است طی یک حادثه فاجعه‌بار ایستگاه فضایی بین‌المللی زودتر از موعد از کنترل خارج شود و تصمیم گیری در مورد از بین بردن این ایستگاه فضایی  به احتمال زیاد زمان می‌برد.

پاتریشیا سندرز، رئیس پنل ایمنی ناسا، به UPI گفت: روس‌ها در اصل با فراهم کردن فضاپیما برای این ماموریت موافقت کردند، اما کار‌های دیگری نیز باید انجام دهند. چرا که برنامه ریزی این چنینی با ایستگاه فضایی هرگز آسان نیست، زیرا ما با جامعه بین المللی رو به رو هستیم، بنابراین شما نمی‌توانید به طور یکجانبه تصمیم بگیرید که در آنجا چه کاری انجام دهید و در حال حاضر، ISS در مدار باقی می‌ماند.

دولت‌های شریک در ایجاد ایستگاه فضایی بین‌المللی توافق کرده‌اند که این ایستگاه را تا دسامبر سال ۲۰۲۴ فعال نگاه دارند، اگرچه مجوز فعالیت آن تا پایان سال ۲۰۲۸ است. اما این واقعیت وجود دارد که ناسا برنامه‌ای برای چگونگی از بین بردن این غول ندارد و بزودی به زباله فضایی تبدیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.