سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت کنجد در قطب تولید کنجد سیستان و بلوچستان

مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: سطح زیر کشت کنجد در دلگان، قطب تولید کنجد سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

شهناز رفعت پور مدیر جهاد کشاورزی دلگان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: به منظور خودکفایی کشور در تامین دانه‌های روغنی، افزایش بهره وری در تولید، بالابردن راندمان مصرف آب و درآمدزایی کشاورزان، امسال ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت دانه‌های روغنی و با ارزش کنجد اختصاص یافته است.

رفعت پور تصریح کرد: میانگین عملکرد کنجد در شهرستان یک تن در هر هکتار است که بیشترین و مهم‌ترین ارقام کشت شده آن در شهرستان ارقام داراب، هلیل و محلی است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود کنجد کاران دلگانی از این سطح ۹۰۰ تن محصول مرغوب دانه‌های روغنی کنجد برداشت و روانه بازار‌های مصرف کنند.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت:اقلیم مناسب، خاک حاصلخیز، زودرس بودن، کاشت بدون خاک ورزی، اجرای روش‌های نوین آبیاری و صرفه اقتصادی باعث استقبال کشاورزان از کشت این دانه روغنی و افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

شهناز رفعت پور افزود: دانه روغنی کنجد در شهرستان در ماه‌های تیر و مرداد کشت و در آذرماه برداشت می‌شود.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دلگان نیز گفت: کنجد در میان دانه‌های روغنی بیشترین مقدار روغن را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد دارد.

حبیب الله طوقی افزود: کنجد از جمله دانه‌های روغنی بسیار با ارزش است که از هرتن آن می‌توان حدود ۵۰۰ کیلوگرم روغن استحصال کرد که سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدان است.

طوقی تصریح کرد: مصرف کنجد و روغن آن در درمان بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون، چربی خون، دیابت، کم خونی و آرتروز بسیار مفید است و در صنایع شیرینی پزی و تهیه حلوا و ارده از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.