سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هشدار جدی نسبت به شیوع آفت مگس مدیترانه ای/ کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: مگس مدیترانه ای به عنوان یکی از آفات کلیدی خسارت جدی وارد می‌کند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رگبار باران و رعد و برق در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی چند روز آینده در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران و قسمت های جنوب شرقی به ویژه استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود که در برخی مناطق شرق کشور وزش باد شدید خواهد بود.

او با اشاره به اینکه دمای هوا نسبت به هفته های قبل تا حدودی متعادل تر شده است، افزود: گرچه در برخی مناطق ماندگاری هوای گرم همچنان وجود دارد، اما به طور کلی مشکل خاصی از لحاظ گرمایش در برخی مناطق نداریم.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: امسال تمامی کارشناسان بر این باورند که سالی زودرس در انتظار پسته کشور است به طوری که برداشت نسبت به سال های قبل زودتر انجام می شود. بدین منظور پیش بینی می شود که امسال به دلیل گرمای هوا ۱۰ شهریور برداشت آغاز شود، در حالی که سنوات گذشته برداشت پسته های پیش رس در ۲۰ شهریور انجام می شد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در مناطق شمالی کشور همچون دشت مغان و قسمت های شمال شرق، گیلان، مازندران و گلستان که شلتوک برنج برداشت شده به دلیل احتمال رگبار بهاری در ساعات بعدازظهر، محصولات را به مکان های سرپوشیده انتقال دهند.

او در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: با توجه به ماندگاری هوای گرم در راستای زاگرس، مدار آبیاری در مزارع چغندرقند، ذرت و سیب زمینی را تنظیم کنند و همواره برای جلوگیری از تنش خشکی از سولوپتاس استفاده کنند.

به گفته حقیقت، گلخانه داران مناطق شرقی سازه های گلخانه ای را با طناب کشی و کیسه های شن مراقبت کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اجتناب کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم و جو بیان کرد: کشاورزان کاه و کلش برای چرای دام استفاده کنند و بگذارند به خاک بازگردانده شود.

او نسبت به شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت: مگس مدیترانه ای به عنوان یکی از آفات کلیدی خسارت جدی وارد می‌کند، از این رو کشاورزان اهالی یک روستا باید اقدام به مبارزه با این افت کنند؛ چرا که مبارزه توسط یک کشاورز تاثیری ندارد.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۱۴۲.۴ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۸۶.۵ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲۹.۹ میلی متر بوده که این امر کاهش ۵۰.۴ درصدی نسبت به سال قبل و ۳۸.۲ درصدی دوره نرمال بلندمدت نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، گفت: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: بنابر مدل های اقلیمی، بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود و همچنان نسبت به دوره بلندمدت کمتر خواهد بود‌.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.