سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای خودروسازان؛

زیان ۳۵ میلیونی خودروساز در فروش ثبت نامی هر خودرو/ ۱۰۰ میلیون تومان سود فروش محصول در جیب واسطه ها!

دبیر انجمن خودروسازان گفت: روش فروش خودرو از طریق قرعه کشی باعث ایجاد رانت شده است و فروش هر خودرو‌ حدود ۱۰۰ میلیون تومان رانت توزیع می‌کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خریدارانی که در قرعه کشی های خودرو شرکت می کنند، بیشتر دلال و واسطه گر هستند، گفت: متاسفانه ۸۵ درصد خریداران خودرو یا دلال یا سرمایه گذارانی هستند که تنها به فکر سرمایه گذاری بوده و در اصل نیازمند نیستند، چرا که طرح قرعه کشی بر این اساس راه اندازی شد که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.

او در خصوص دلیل این ادعا که ۸۵ درصد خریداران خودرو ، واسطه هستند توضیح داد:  یک شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد می‌کند که به منظور رضایت مشتریان راه اندازی شده است؛ یعنی زمانی که خودرویی به فروش می‌رود، بعد از ۲ تا ۳ ماه شرکت بازرسی با فرد خریدار تماس می‌گیرد که آیا از عملکرد خودرو رضایت دارید یا خیر؟ آیا تا بحال مشکلی برای خودرویتان پیش آمده است یا خیر؟ که ۸۰ درصد خریداران می‌گویند خودرو را فروخته اند؛ یعنی نشان می دهد خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه روش فروش خودرو با قرعه کشی باعث ایجاد رانت شده است، ادامه داد: قرعه کشی خودرو باعث ایجاد رانت شده است، یعنی فروش هر خودرو‌ی ایران خودرو ۱۰۰ میلیون تومان رانت توزیع می‌کند. این شرکت خودروسازی می‌توانست با ۱۰۰ میلیون تومان سود خودرو را بفروشد.

نعمت بخش با بیان اینکه ایران خودرو اکنون هر خودرو را با ۳۵ میلیون تومان ضرر می فروشد، گفت: یک خریدار، خودرویی که ایران خودرو با ۳۵ میلیون تومان ضرر می‌فروشد را می‌خر‌د و ۱۰۰ میلیون تومان سود می‌کند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، برنامه های پیش فروش باعث هجوم خریداران می شود چرا که بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول سرگردان داریم.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: زمانیکه قرعه کشی آغاز می شود پول‌های سرگردان هجوم می‌آورند و مردم سریع خودرو را می‌خرند، در صورتی که بار‌ها این را گفته ایم که خودرو اگر تک نرخی و از زیان خارج شود، مردم هر زمان که بخواهند می توانند ماشین بخرند و دیگر نیاز به قرعه کشی نیست، یعنی از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنند که خودرو را باید در حاشیه بازار فروخت.

به اعتقاد نعمت بخش جسارت و تصمیم گیری در خصوص بازار خودرو وجود دارد اما متاسفانه در خصوص قیمت گذاری این قاطعیت وجود ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
شما که نمیتونید نیاز بازار تامین کنید واردات آزاد کنید
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی پراید زمانی که 8 میلیون بود اینها سود می کردند الان چطور است که باپراید 150 میلیونی زیان می کنند اگر تولید صرفه ندارد چه اصراری به آن است راه وارداتو باز کنند لااقل اگر گران هم بخریم با کیفیت بخریم کم کمش جلوی این همه مرگ ومیر جاده ای گرفته می شود