سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عزم جدی برای پاکسازی لجن اسیدی تخلیه شده در شرق اصفهان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان از عزم جدی مسئولان برای پاکسازی لجن اسیدی تخلیه شده در بخش‌های شرق استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هفته پیش ۲ مورد تخلیه پسماند ویژه در بخش‌های شرق استان صورت گرفت که بر اثر آن حدود هزار متر مربع از طبیعت دچار آلودگی شد.

برخی از واحد‌های تولیدکننده پسماند‌های ویژه برای فرار از هزینه اقتصادی اقدام به تخلیه غیرمجاز اینگونه پسماند‌ها بدون در نظر گرفتن آثار سوء زیست محیطی آن در طبیعت می‌کنند در حالی که این پسماند‌ها بدلیل داشتن خواص خطرناک خود به مراقبت ویژه دارد و وجود آن باعث آلودگی و برهم زدن تعادل اکولوژیکی محیط‌ می‌شود.

محمود قهرمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان در این خصوص گفت: مدیریت پسماند‌های ویژه به خصوص لجن اسیدی، طبق قانون مدیریت پسماند برعهده تولیدکننده آن‌ها است که باید به کارخانه‌ دارای مجوز زیست محیطی که از این مواد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند یا به کارخانه امحاء پسماند تحویل دهند.

وی افزود: تخلیه پسماند‌ها در طبیعت علاوه بر آسیب رساندن به اجزای اکوسیستم منطقه باعث نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی و آلوده کردن محیط می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان گفت: به دنبال تخلیه غیرمجاز لجن‌ اسیدی توسط افراد ناشناس در محور‌های شرق استان در بخش‌های بن‌رود، جرقویه علیا و جرقویه سفلی و نظر به اثرات سوء زیست محیطی این پسماند‌ها ضمن اقدام اولیه برای شناسایی عاملان این اقدام غیرمجاز، در اسرع وقت موضوع به مسئولان مدیریت بحران شهرستان و بخش‌های مربوطه اعلام شد.

وی افزود: پس از بازدید کارشناسان از محل، از پسماند‌های تخلیه شده نمونه‌برداری انجام و برای شناسایی به آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تحویل داده شد.

قهرمانی گفت: برای رسیدگی به این موضوع، ستاد مدیریت بحران در بخش‌های بن‌رود، جرقویه علیا و جرقویه سفلی با محوریت بخشداری‌های سه بخش شرق اصفهان به عنوان رییس مدیریت بحران بخش و دستگاه‌های دخیل از جمله شهرداری، راهداری، پلیس راه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مستقر در بخش‌های مربوطه تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه، دستگاه‌ها بر اساس نوع ماموریت ذاتی خود و همچنین پتانسیل‌ موجود مُتقبل پاکسازی محل آلوده شدند.

به گفته قهرمانی،  آزمایش پسماند‌های تخلیه شده توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، نصب دوربین پلاک خوان در ورودی و خروجی شهر‌ها و روستا‌ها با هماهنگی پلیس راهور توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تامین کامیون برای حمل پسماند‌ها به کارخانه امحاء توسط راهداری حمل و نقل جاده‌ای جرقویه از تصمیاتی بود که در این راستا صورت گرفت.

وی بیان کرد: بازرسی از تانکر‌های حمل مواد خطرناک توسط راهور، اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی، آماده کردن تجهیزات تراکتور بیلی برای جمع آوری پسماند توسط انجمن دوستداران محیط زیست، انتقال پسماند تخلیه شده از طریق مدیریت بحران فرمانداری استانداری به شرکت امحاء زباله از جمله مصوباتی بود که انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت میحط زیست شهرستان اصفهان گفت: همچنین شناسایی رانندگان تانکر حمل پسماند بدون مجوز توسط فرماندهی انتظامی بخش محیط بانی مرکز مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی و نیروی یگان تکاوری مستقر در ورزنه، اطلاع رسانی در باره هرگونه تخلیه پسماند به مسوولان بخش توسط نیرو‌های گشت اداره منابع طبیعی، آهک پاشی روی پسماند‌ها بعنوان راه حل فوری جهت خنثی سازی اسیدیته پسماند تا زمان حمل آن‌ها به محل مجاز از دیگر مصوبات این جلسات بود.

بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفظ محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود و از همه شهروندان انتظار می‌رود تا در صورت مشاهده اینگونه تخلفات ضمن مستندسازی (از جمله یادداشت شماره خودرو) برای پیگیری، مراتب را به نیروی انتظامی، بخشداری یا محیط زیست گزارش دهند.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: محیط زیست ، لجن اسیدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.