سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت تداوم تبلیغات سفر در شرایط سیاه کرونایی چیست؟

در شرایطی که کرونا بی رحمانه می تازد تبلیغات سفر همچنان ادامه دارد. این تبلیغات می تواند مهار کرونا را دشوارتر کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  شیوع ویروس کرونا در کشور و به ویژه مشهد بیداد می‌کند و همه‌گیری کرونا را به بحرانی جدی برای کشور تبدیل کرده است. مردم شرایط کنونی را نتیجه مدیریت اشتباه در واردات واکسن می‌دانند. شاید اگر روند واردات واکسن سریع‌تر رخ می‌داد و واکسیناسیون در ماه‌های گذشته با سرعت کنونی پیش می‌رفت، بیماری راحت‌تر کنترل شده و در حال حاضر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور و به ویژه مشهد نبودیم.

صنعت گردشگری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و آسیب‌های بسیاری دیده که فعالین این حوزه را از ابتدای شیوع بیماری با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه کرده و در واقعیت حمایت به خصوصی از آن‌ها صورت نگرفته است. فعالان و کارشناسان گردشگری از سیاست‌های کشور و مقوله سفر در شرایط بحرانی کرونا گله دارند. آنان معتقدند که دولت کشور را به طور کامل تعطیل نمی‌کند تا حمایت از تأسیسات گردشگری را از خود معاف کند.

سفر‌های هوایی، ریلی و حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جریان دارد، در حالی که سفر با خودرو‌های شخصی ممنوع است. با وجود شرایطی که کرونا در کشور و مشهد ایجاد کرده کادر درمان خواستار تعطیلی سراسری هستند و متاسفانه در همین حال شاهد تبلیغ تور‌های گردشگری به صورت‌های مختلفی هستیم که می‌تواند شرایط را برای تمام مردم و کادر درمان به سخت‌تر از آن چیزی که در حال تجربه هستیم، تبدیل کند.


پیامک‌های تبلیغاتی و جذب مسافر، اقدامی معمول در دفاتر خدمات مسافرتی است

محمدسعید ولی زاده، رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت:اصولا نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و همه تأسیسات گردشگری بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تور‌ها تأثیری بر روند رو به رشد ویروس جهش‌یافته کرونا دارند، افزود: می‌توان بیان کرد که طبق نظر کارشناسان خبره، چنانچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا، تدابیری اندیشیده می‌شد تا درخصوص سفر‌های انفرادی و سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و بر اساس آن سفر‌ها تنها در قالب تور‌های مجاز انجام شود، قطعا تأثیر بسزایی در کنترل شیوع ویروس کرونا ایجاد می‌کرد.

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: تأسیسات گردشگری با رعایت تمامی توصیه‌های بهداشتی در اماکن اقامتی و وسایل حمل‌ونقل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه پیام‌های تبلیغاتی و پیامک‌های جذب مسافر، اقدامی معمول در دفاتر خدمات مسافرتی به شمار می‌رود. در واقع با توجه به اینکه مجوز برگزاری سوگواری در فضای باز داده شده است، طبیعتا برنامه تور‌ها و سفر‌ها نیز با رعایت تمام موازین بهداشتی قابل انجام است.

ولی زاده بیان کرد: همانطور که می‌دانید پس از شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونای کشور کلیه تصمیمات لازم‌الاجرا در این زمینه را اتخاذ و ابلاغ می‌کرده است، لذا باید در قالب دستورالعمل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مرکزی کرونا فعالیت سفر‌ها انجام شود.

تبلیغات سفر، درمانی موقت برای زخم‌های آژانس‌ها

مجید فرقانی، کارشناس گردشگری گفت: در حال حاضر تور‌ها فعالیت خاصی مانند فعالیت‌های خود پیش از کرونا ندارند، زیرا شیوع ویروس کرونا، شرایطی را رقم زده است که ترس و نگرانی میان مردم ایجاد شده و بر این اساس سفر کردن چندان در برنامه افراد قرار نمی‌گیرد.

او افزود: پیامک تبلیغ برخی تور‌های داخلی و خارجی نیز به دلیل شرایط نابسامان واحد‌های اقتصادی مانند آژانس‌های مسافرتی ارسال می‌شود، زیرا این واحد‌ها توسط هیچ نهاد و مرجعی مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و به نوعی چاره‌ای جز برنامه‌ریزی برای ادامه شغل و فعالیت خود ندارند. از این رو چنانچه تصمیمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت تور‌ها اتخاذ شود، باید مراجعی مانند وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی با یکدیگر تفاهمی داشته باشند و همچنین بسته‌ای حمایتی برای آژانس‌های مسافرتی، اماکن اقامتی  تعریف شود تا در فاصله زمانی خاصی نگرانی این مراکز بابت هزینه‌های موجود رفع شود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: بر اساس خبری که چند روز گذشته مطالعه کردم، بیان شده بود که باید تست افرادی که قصد سفر به مشهد را دارند، منفی باشد و آژانس‌های مسافرتی با توجه به تست افراد اجازه برنامه‌ریزی سفر‌های گروهی داشته باشند. اما این برنامه‌ریزی‌ها و قوانین تنها در حد حرف باقی مانده و به مرحله اجرا و عمل نرسیده‌اند.

فرقانی بیان کرد: با توجه به اینکه زمینه حمایت از آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی در ایام تعطیلات وجود ندارد و هزینه آن‌ها نیز رو به افزایش است، بنابراین تصمیم‌گیری درخصوص تبلیغات تور‌ها و نحوه برخورد با آن، آسان نبوده و به تعبیری نامشخص است. سفر کردن با رعایت توصیه ها و اصول بهداشتی، در مقایسه با بسیاری از اتفاقات و برنامه‌هایی که صورت می‌گیرد و به نوعی در شیوع ویروس کرونا نقش پررنگی دارند، اثر کمی دارد.

او  تصریح کرد: من بار‌ها بیان کرده‌ام که حضور مسافران برای مدت زمان یک یا دوساعت و با رعایت توصیه های خاص حمل‌ونقل هوایی، خطر انتقال و سرایت ویروس کرونا کمتری نسبت به حضور در تجمعات و مراسم خانوادگی و گروهی دارد. اما متأسفانه در حال حاضر سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای است که موضوع سفر را هدف قرار گرفته است.

این کارشناس گردشگری درخصوص برخورد با تبلیغات تور‌ها تأکید کرد: اگر بخواهیم برخوردی با این‌گونه تبلیغات داشته باشیم، باید اطلاع‌رسانی از طریق مراجع ذی‌ربط مانند وزارت میراث فرهنگی صورت گیرد و در واقع ممنوعیت سفر اعلام شود.

فرقانی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶ ماه است که سفر با وسایل نقلیه شخصی ممنوع است، اما مسافرت از طریق وسایل نقلیه عمومی بلامانع است. به عقیده من تناقضی در این عملکرد وجود دارد، زیرا چگونه ممکن است که سفر با وسایل عمومی محدودیت نداشته باشد و سبب شیوع ویروس نشود، اما سفر با وسایل شخصی آسیب‌زا بوده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.

او افزود: به این ترتیب دستگاه‌های ذی‌ربط و مؤثر مانند وزارت میراث فرهنگی و ... باید قوانین را مشخص و ابلاغ کنند و در این شرایط آژانس‌های مسافرتی نیز موظف به رعایت آن‌ها هستند. اما در واقع ما در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفته‌ایم. زیرا اگر تعطیل کنیم، حمایتی صورت نمی‌گیرد. به شکلی که در مدت زمان شیوع ویروس کرونا، معیشت و زندگی آژانس‌ها دچار مشکلات فراوانی شده است و حمایت‌ها تنها روی کاغذ بیان شده‌اند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: در واقع وام‌های کرونایی برای کارمندان بیمه شده آژانس‌های مسافرتی در نظر گرفته شد، اما به دلیل بروکراسی موجود در بانک‌ها بسیاری از افراد نتوانستند این وام‌ها را دریافت کنند؛ در حالی که دریافت آن نیز به عنوان درمان مشکلات و آسیب‌های این قشر کارکرد نداشته است؛ چراکه وام‌های گفته شده به علت افزایش قیمت‌ها تنها پاسخگوی هزینه‌های دو یا سه ماه کارمندان است و بازپرداخت وام نیز بر هزینه‌ها افزوده می‌شود. امیدواریم در دولت جدید، سازوکاری ایجاد تا حداقل بخشی از ضربات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا جبران شود.

فرقانی بیان کرد: از این رو همه ما موافق هستیم که با مدیریت درست بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که موج پنجم شیوع ویروس کرونا متوقف و شرایط بهتری فراهم شود، اما این اتفاق با سازوکار درستی باید انجام گیرد. همواره تبلیغات در شرایطی انجام می‌شود که استقبال مخاطبان و مردم کاهش پیدا کند. در واقع تبلیغات درمان موقت و جزئی زخم‌هایی است که آژانس‌های مسافرتی متحمل می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.