سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی افزایش روز‌های ناسالم، مردم خراسان جنوبی را به فکر مهاجرت می‌اندازد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از افزایش روز‌های ناسالم و بالا رفتن احتمال مهاجرت مردم از استان به علت افزایش گرد و خاک در دهه‌های آینده خبر داد.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: با توجه به این که استان در ناحیه پر فشار و خشک کشور قرار دارد و همچنین استانی است که بخش زیادی از آن را بیابان تشکیل می‌دهد، طبیعتا شرایط تولید گرد و غبار بیشتری را دارد.

او با اشاره به این که تولید گرد و غبار در ۱۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده است افزود: ریشه اصلی این مشکل برداشت بی رویه آب و چرای بی رویه دام‌ها است؛ تعداد دام استان دو برابر ظرفیت مراتع است.

اکبری اظهار کرد: هر قدر از سفره‌های زیر زمینی آب بیشتری برداشت شود، رطوبت خاک کمتر و پوشش گیاهی که مهم‌ترین عامل ممانعت از ایجاد گرد و غبار است ضعیف‌تر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به این که استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی در تولید گرد و غبار پیشتاز هستند اظهار کرد: خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به آب‌های آزاد دسترسی دارند که در آینده می‌توانند روی آن برنامه ریزی کنند و همچنین در کرمان شرایط جوی برای بارندگی فراهم است، اما در خراسان جنوبی که بارندگی کم است و به آب‌های ازاد دسترسی ندارد، شرایط حساس‌تر است.

او با اشاره به این که استان تحت تأثیر باده‌های ۱۲۰ روزه قرار دارد و نرخ تولید گرد و غبار در استان در مقایسه با کشور بیشتر است ادامه داد: در طول سال حدود ۷۰۰ هزار تن گرد و خاک در استان بلند می‌شود که سهم هر فرد حدود هزار کیلو گرم است.

اکبری بیان کرد: علی رغم این که امسال در مقایسه با پارسال روز‌های ناسالم افزایش داشته است، در شهرستان بیرجند پارسال ۶ روز ناسالم از نظر گرد و غبار داشته ایم و امسال تاکنون ۹ روز ناسالم بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر شرایط استان به همین شکل ادامه داشته باشد، در مصرف آب صرفه جویی نشود و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کنترل نشود، در دهه‌های آینده وضعیت به حدی نگران کننده می‌شود که افراد به فکر مهاجرت از خراسان جنوبی می‌افتند.

انتهای پیام/ س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.