سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ملی علم بیل آباد در ردیف آثار شاخص معنوی

علم بیل آباد با پیگیری‌های مجدانه‌ی میراث فرهنگی شهرستان زرند و کارشناسان استان کرمان در ردیف آثار شاخص معنوی به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  علم بیل آباد با پیگیری‌های مجدانه‌ی میراث فرهنگی شهرستان زرند و کارشناسان استان کرمان در ردیف آثار شاخص معنوی به ثبت ملی رسید.

محمداسلامی رئیس میراث فرهنگی زرند گفت: کیفیت این آئین به حدی بود که کارشناسان حوزه‌ی ثبت آثار ملی را مجاب کرد که این شیوه‌ی خاص عزاداری در کشور را که همه ساله روز سوم محرم الحرام برگزار میشود را با نگاهی متفاوت‌تر از سایر آئین‌های مربوط به علم بندان کشور نگاه کنند و آن را در نهایت طی یک فرایند چند ساله و پیگیری‌های مجدانه‌ی میراث فرهنگی شهرستان و کارشناسان استان از جمله  رضاپور و  رهجو در ردیف آثار شاخص معنوی به ثبت ملی برسد.

او گفت: سادگی و در عین حال پرمحتوی بودنِ آئین و پرهیز از استفاده از ابزارآلات وارد شده از غرب که سالیان فراوانی است که در فرهنگ عزاداری‌های شیعی وارد شده از دلایل مهم در ثبت ملی آئین علمبندان بیل آباد می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی زرند این مراسم هر ساله از محل مخصوص نگهداری عَلم‌ها در صبح روز سوم محرم آغاز و پس از آنکه دو عَلم با پارچه‌های رنگارنگ که اولین آن با پوشش پارچه‌ای به رنگ سبز و دومین عَلم هم با پوشش رنگ سرخ است که رنگ سبز به نشان اصلاحگری در دین امت رسول خدا (ص) و رنگ سرخ نماد مبارزه با ریشه‌های فساد و زدودن منکرات از جامعه‌ی اسلامی است بصورت ویژه روی علم‌ها خودنمایی می‌کند.

در طول مراسم نیز روستاییان بیل آباد با دود کردن اسپند و پخش شربت و شکلات و چای از هزاران نفر حاضران در مراسم استقبال می‌کنند.

ذبح چند نفر شتر در طول مسیر و خاصه در روستای ده یعقوب و بردن یک علم به روستا و سپس بعد از مدتی دوباره این دو علم در مسجد روستای بیل آباد به هم میرسند.

از صبح زود نیز بساط آشپزی در آشپزخانه‌ی بزرگ مسجد بیل آباد بر پا می‌شود و ده‌ها دیگ بزرگ برای پذیرایی ناهار و شام از میهمانانی که از سراسر شهرستان استان و حتی نقاط مختلف کشور به این مراسم توجه می‌کنند و حاضر می‌شوند از برنامه‌های جانبی این مراسم خاص است.

البته ساعات ذبح شتر‌ها و گاو و گوسفندان نذری نیز بر قاعده‌ی نظم خاصی استوار است که این آئین چند صد ساله را زیبایی معنوی خاصی می‌بخشد.

متاسفانه بدلیل شرایط خاص کرونا سال گذشته و نیز امسال این مراسم به شکل گذشته برگزار نمی‌شود و ان شاالله پس از پایان کرونا در سال‌های آتی این آئین بزرگ و باشکوه، چون رسم چندصدساله‌ی خود که عده‌ای قریب به ۷۰۰ سال منتسب می‌کنند را مجددا در روستا‌های بیل آباد و ده یعقوب که همگی در کنار هم و در بخش غربی زرند قرار دارند را شاهد باشیم.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.