سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلکنو: مقابل لهستان در المپیک توکیو شرایط ایده‌آلی داشتیم / تمام سعی معروف، کمک به تیم بود

ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال در نشستی آنلاین پاسخگوی اصحاب رسانه بود.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری آنلاین امروز خود درباره دلایل نوسان عملکرد تیم ملی در میدان المپیک که شروع قدرتمندی در اولین مسابقه داشت و موفق به شکست لهستان شد، اما پس از آن سه شکست را تجربه کرد، گفت: ارزیابی من این است که عملکردی منفی در المپیک داشتیم؛ اما اگر بازی به بازی نگاه کنیم از نظر روحی و روانی مقابل لهستان شرایط ایده‌آل داشتیم. مقابل ونزوئلا یک سر و گردن بالاتر بودیم؛ اما مقابل کانادا حریف اجازه بازی به ما نداد. به همین خاطر بد بازی کردیم و روز خوب آن‌ها بود؛ اما بدترین نتیجه ما با ژاپن بود که می‌توانستیم پیروز میدان شویم، اما این اتفاق نیفتاد.

سرمربی تیم ملی در واکنش به این سوال که نظرات مربیان ایرانی تا چه اندازه در تصمیم‌گیری آلکنو تاثیر داشته است، تصریح کرد: از روز اول مربیان ایرانی همه در سالن حضور داشتند و درباره مسائل فنی از کوچکترین تا بزرگ‌ترین مسائل با هم مشورت می‌کردیم؛ اما این حرف درست است که من تصمیم نهایی را می‌گرفتم. شاید از بیرون این‌طور قضاوت می‌شد که من با مربیان ایرانی مشورت نمی‌کردم. این موضوع صحت ندارد. آن‌ها بر سر کوچک‌ترین مسائل به من مشورت می‌دادند، اما تصمیم نهایی را من می‌گرفتم.

سرمربی تیم ملی در واکنش به دلایل انتخاب مرتضی شریفی گفت: دستم برای انتخاب گسترده بازیکنان باز نبود. از روز اول انتخاب‌هایم محدود بودند. با در نظر گرفتن تمام شرایط مرتضی شریفی را انتخاب کردم، چون از نظر من او نسبت به بازیکنان دیگر بهتر بود.

او در حالی مدال طلای المپیک را در کارنامه دارد که در تشریح عوامل موثر در نتایجی که برای تیم ملی ایران رقم خورد، افزود: در تمام نشست‌های خبری که تا کنون انجام شده است، همواره این تصور وجود داشت که کسی چوب لای چرخ من نگذاشته است؛ اما این‌طور نبود. فدراسیون تمام نیاز‌های ما را فراهم کرد؛ اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که ۵۰ درصد تیم من جوان بودند. ۵۰ درصد جوانان اکثرا در لیگ ایران بازی می‌کردند. در حال حاضر آمار و ارقام همه حرف‌ها را می‌زند. اگر لیگ روسیه، لهستان، برزیل و... را با لیگ ایران مقایسه کنیم، متوجه می‌شوید که ۷۰ درصد سرویس‌ها در ایران موجی زده می‌شوند. به این ترتیب با سرویس‌های قوی کسانی که از لیگ‌های دیگر می‌آیند، ما به مشکل می‌خوردیم.

آلکنو در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون تمهیدات لازم را برای آماده‌سازی تیم ملی انجام داده است، اظهار کرد: من از روز اولی که به ایران آمدم، برای بار دهم تکرار می‌کنم که فدراسیون هر چه در توان داشت، از سالن بدنسازی تا پزشک برای ما تامین کرد؛ بنابراین تاکید می‌کنم فدراسیون همه تمهیدات را آماده کرد. اما آن چه که اشتباه من بود، حضور ۳۰ بازیکن در ابتدای تمرین بود. شما به من یک مربی معرفی کنید که با این تعداد بازیکن کار کند؛ چون نمی‌خواستم در حق کسی اجحاف شود، اما می‌خواستم همه بازیکنان را زیر نظر بگیرم. این موضوع ضربه بزرگی به ما زد.


بیشتر بخوانید


آلکنو در پاسخ به این که آیا انتظار رفتن به جمع ۴ تیم برتر انتظار بی‌جایی برای والیبال ایران در المپیک بود، گفت: اگر فکر می‌کنید تنها ثمره من در ایران، حضورم در چهارمین المپیک بوده، نظر شما است و می‌پذیرم. اما اگر بخواهیم با دید کارشناسانه نگاه کنیم، جوانان زیادی که آینده والیبال ایران هستند به تیم ملی اضافه شده‌اند و از این نظر ما کار بزرگی کردیم. تنها موضوع، عدم صعود ما از مرحله گروهی المپیک آن هم به خاطر یک بازی بود. رقیب مستقیم ما ژاپن بود که از نظر فنی و همه چیز تقریبا با ما هم سطح بود. ما باید این رقیب را می‌بردیم.

او در واکنش به حاشیه‌هایی که قبل از المپیک هم ایجاد شده بود، گفت: درباره حاشیه‌ها صحبت نمی‌کنم؛ چون دیگر به روسیه رفته‌ام و حاشیه ها هم در ایران مانده اند. پس به این سوال پاسخ نمی‌دهم.

آلکنو درباره صحنه خبرساز سعید معروف در بازی ایران و ژاپن گفت: در رابطه با معروف، صحنه‌ای که همه دیدند، قضاوت دوربین‌های تلویزیونی بود. من فکر کردم شاید معروف به سرویس بهداشتی رفته است. فشار بازی بسیار بالا بود، تمام سعی معروف کمک به تیم بود. حالت روحی معروف در رختکن را برای دشمنم هم آرزو نمی‌کنم.

آلکنو سپس با اشاره به خداحافظی کاپیتان تیم ملی والیبال ایران از بازی‌های ملی گفت: معروف حتما صلاح دیده است که خداحافظی کند. من هم متاسف شدم، اما آینده کاری معروف به خودش مربوط است. به او توصیه‌ای نمی‌کنم که همچنان ادامه بدهد یا خیر؛ چرا که این تصمیم شخصی او است.

آلکنو از همه خواست نوک پیکان انتقادها را تنها به سوی او نشانه روند و نه بازیکنانش و بیان کرد: هر انتقادی که شود، خواهش می‌کنم نوک پیکان به سوی من باشد. یک نفر باید جوابگو باشد و آن شخص هم من هستم. از مردم و همه خواهش می‌کنم بازیکنان را سرزنش نکنند. اگر بخواهم بگویم مرا ببخشید، بچگانه خواهد بود. من همه دانش و توانم را به کار گرفتم. هیچ کم کاری از سوی من و بازیکنان نبوده است. برای من و بازیکنان این نتیجه دردناک بود. مسئول مستقیم این شکست و عدم نتیجه گیری من هستم. درباره خودم هم باید بگویم که قصد دارم کلا والیبال را کنار بگذارم. احتیاج به استراحت و بازنگری در کارهایم دارم. البته از طرف یک باشگاه روسی پیشنهاد همکاری به عنوان مشاور فنی را دارم. به پیشنهادات فکر می‌کنم.

ولادیمیر آلکنو در واکنش به انتخاب بهروز عطایی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران گفت: برای بهروز عطایی، سرمربی جدید تیم ملی ایران از صمیم قلب آرزوی موفقیت می کنم. امیدوارم سهم کوچکی که ایفا کردم و به بازیکنان جوان فرصت دادم که میدانی به بزرگی المپیک را تجربه کنند، به کمک مربی جدید تیم ملی ایران در آینده بیاید.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در المپیک توکیو میثم صالحی را بازیکن آینده‌داری خواند و ادامه داد: میثم صالحی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و در زمره بازیکنان آینده‌دار ایران به شمار می‌رود. اشتباه بزرگی است که او را از هم‌اکنون یک ستاره جهانی قلمداد کنیم. او فاصله بسیار زیادی با ستاره شدن دارد. وظیفه من به عنوان مربی این است که پتانسیل بازیکنان را ببینم و آن‌ها را برای مراحل بالاتر دعوت کنم. این بازیکن پتانسیل بسیار بالایی دارد. امیدوارم قدر خودش را بداند و با تمرینات مداوم به یک ستاره جهانی در آینده نزدیک تبدیل شود.

آلکنو درباره حضور مربیان ایرانی در والیبال اروپا گفت: در مورد مربیان ایرانی طور دیگری جواب می‌دهم؛ چون با همه آشنایی ندارم. مربیانی که با آن‌ها در اردو بودم، از روز اول دیدم که چقدر انسان‌های شریف و کوشایی بودند و هر روز مسائلی که مطرح می‌کردیم را در دفترچه یا موبایل خود یادداشت می‌کردند. حتی وقتی به‌ صورت خصوصی با بازیکن صحبت می‌کردم، آن‌ها گوش می‌دادند و یا از من سوال می‌پرسیدند. این مربیان آینده درخشانی دارند و می‌توانند در والیبال بدرخشند. البته شاید برخی مسائل و مشکلات لیگ مانع این کار شود، اما آن‌ها توانایی حضور در رده‌های بین المللی را دارند.

آلکنو در تمجید از عملکرد رضا تندروان، دستیار ایرانی خود در تیم ملی گفت: رضا تندروان کمک من بود و می‌توانم بگویم از نظر توانایی و دانش فنی هیچ چیزی از مربیانی که تا کنون با آن‌ها کار کرده ام، کم نداشت. در رابطه با او باید بگویم توانایی و دانش بالایی دارد. ضمن این که او به عنوان یک مربی صدای خوبی دارد که می‌تواند در انتقال دانش فنی‌ به بازیکنان، نقش بزرگی ایفا کند. او در آینده می‌تواند به یک مربی درجه یک تبدیل شود. در رابطه با مهدی خباز، مربی بدنساز باید بگویم کمتر مربی با این دانش و پشتکار دیده ام. همه عوامل را برای حضور در تیم‌های اروپایی دارد. برای او آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که به آن برسد. فکر می‌کنم همه مربیان ایرانی شانس‌هایی برای رسیدن به آن درجه‌ای که می‌خواهند را دارند.

آلکنو در پاسخ به این که دو اظهار نظر جنجالی داشته است؛ یکی این‌ که گفته بود پیشنهاد مالی فدراسیون والیبال برای او جذاب بوده و دیگر این که گفته بود نمی‌توان از لیمو، رب گوجه فرنگی گرفت هم توضیحاتی را ارائه کرد. او در واکنش به این اظهار نظرها گفت: اگر شما مصاحبه مرا به دقت بخوانید، خواهید دید که گفته‌ام انگیزه اول من برای انتخاب ایران، چهارمین حضورم در المپیک است. اما اگر به‌ عنوان مربی بگویم مسائل مالی برای من مهم نیست، دروغ گفته ام. برای هر مربی مسائل مالی اهمیت دارند. در همان بازه زمانی پیشنهادهای دیگری داشتم که حتی مبلغ پیشنهادی آن‌ها از فدراسیون والیبال ایران بیشتر بود. اما مهم‌ترین انگیزه من حضور در چهارمین المپیک بود. وقتی مثال گرفتن رب گوجه‌فرنگی از لیمو را زدم، در ابتدا هدفم بازیکنان بود. وقتی بازیکنان اشتباهات زیادی در سرویس دارند، نمی‌توان تیم‌های بزرگ را شکست داد. چون ما از نظر بازی چیزی از تیم‌های بزرگ کم نداشتیم، اما مشکل اصلی ما سرویس بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.