سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

وضعیت مناسب دپوی کالا‌های اساسی در گمرکات کشور/ روزانه ۷۵ هزار تن کالا وارد بنادر می‌شوند

معاون فنی گمرک گفت: وضعیت دپوی کالا‌های اساسی خوب است و برای ترخیص و توزیع کالا‌ها باید فکری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در خصوص کالای وارداتی دپو شده در گمرک  اظهار کرد: موجودی بنادر ما ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی است و ۴۴۵ میلیون تن کالا از روی ۱۹ کشتی در حال تخلیه هستند.

او ادامه داد: در مجموع کالا‌های موجود ما حدود ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی است که با موجودی کشور به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول وضعیت دپوی کالا‌های اساسی وضعیت خوبی است، اما برای ترخیص و توزیع کالا‌ها باید فکری شود.

جمال ارونقی با اشاره به اینکه موضوع شیرخشک ارتباطی به اقلام کالا‌های اساسی ندارد، اظهار کرد: موضوع ۵۰۰ تن شیر خشکی که یک سال در گمرک مانده بود را تایید می‌کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: این مواد اولیه با ارز ترجیحی وارد می‌شد، اما زمانی که به گمرک رسید ارز دولتی را از دست داد و به گروه ۲۵ تغییر گروه پیدا کرد و بعد‌ها به گروه ۲۷ یعنی کالا‌های ممنوعه منتقل شد. بنابراین گمرک شهید رجایی درخواست ترانزیت کالا را داشت که باعث شد به گمرک مشهد منتقل شود، اما این کالا هنوز به گمرک اظهار نشده و علی رغم پیگیری از وزارت صمت و بهداشت و ارائه پرونده به سازمان اموال تملیکی ارجاع شده است.


بیشتر بخوانید

چند دز واکسن کرونا وارد کشور شده است؟


معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در یک ماه اخیر ترخیص و توزیع کالا‌های کشاورزی سرعت چشمگیری پیدا کرده است و بالای ۶۵ هزار تن کالا از گمرک خارج شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این مقدار در برخی روز‌ها به ۱۰۰ هزار تن هم رسید. در حال حاضر رسوب‌هایی که از دو ماه پیش مانده نداریم و روند ترخیص بهبود پیدا کرده است.

معروفان گفت: تعداد زیادی کشتی در حال تخلیه هستند و روزانه ۷۵ هزار تن کالا وارد بنادر می‌کنند، اما دپوی مختصری که وجود داشت هم حل شده و روند عادی به خود گرفته است.

در ادامه دغاغله مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری تصریح کرد: در یک ماه گذشته تدابیر خاصی از طرف سازمان راهداری به عمل آمد و بالای ۴ هزار دستگاه ناوگان برای انتقال کالا‌های اساسی فعالیت می‌کنند. بر این اساس حمل و نقل جاده‌ای با تدابیری که در نظر گرفته شد با حمایت رانندگان کالا را به صورت روان و یکپارچه وارد شبکه توزیع می‌کند. این آهنگ و سرعتی که گرفته شده ادامه پیدا خواهد کرد.

دغاغله تصریح کرد: کاهش فرایند‌ها را هم با همراهی گمرک و وزارت جهاد پیگیری می‌کنیم و مواردی از این بین عملیاتی شده است. ۵ تصمیم گرفتیم در ۵ مرداد امسال که ۲ مورد آن باقی مانده است.

مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری ادامه داد: این دو مورد شامل تقویت ناوگان و تقویت امکانات بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد است تا معطلی در این فرایند وجود نداشته باشد؛ گاهی این معطلی‌ها به ۱۰ ساعت می‌رسد.

معاون فنی گمرک در ادامه گفت: ما تا امروز ۵.۲ میلیارد دلار کالا ترخیص کرده‌ایم و این به معنای آن است که ۲۰۰ میلیون دلار به صورت درصدی ترخیص شده‌اند و تامین ارزی صورت نگرفته است. موجودی امروز گمرکات کشور به ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار برای ترخیص احتیاج دارد. این امکان فراهم شده تا کسانی که اعتباری کالای وارد یا خارج کردند، فرایند بانکی برای آن‌ها تسهیل شده باشد و با تغییر گروه کالایی با تغییر مواجه نشوند. این مورد اگر عملیاتی شود با اطمینان بیشتری تجارت انجام خواهد شد.

همچنین سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: چند مورد بحث وجود داشته است؛ یکی از این موارد گلایه از بازپرداخت بارنامه‌های شرکت‌های طرف قرارداد بخش دولتی بود و امروز می‌توان ادعا کرد که شرکتی از بخش‌های دولتی واردات کالا‌های اساسی طلب کار نیست.

او ادامه داد: این شرکت‌ها تمام امکاناتشان را بسیج کردند تا مصوبات این حوزه اجرایی شود. لاستیک و روغن مورد نیاز این بخش هم تامین شد و مصوبات اجرا شده است، اما باید بدانید که ناوگان ما مستهلک شده است. ما می‌توانیم فعالیت ۳ شیفت در حوزه حمل و نقل داشته باشیم، اما امکان انجام این کار فراهم نیست.

مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری بیان کرد: روز گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه بارگیری در بنادر داشتیم و ۱۱۰ هزار تن کالای اساسی حمل کردیم. ما دپوی کالایی داشتیم که باید حمل می‌شد و نباید به سایر نیاز‌های حمل و نقل کشور آسیب می‌زد. امیدوار هستیم بخشی از ناوگان ما امیدوار به زودی بازسازی شود. به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، بارنامه الکترونیکی و مواردی از این قبیل حرکت کردیم. اگر اجرای سایر مصوبات هم بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، شاهد بهبود فضا خواهیم بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.