سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفاوت استارتاپ‌ها با کسب و کار‌های سنتی چالش اصلی آن‌ها برای ارزش‌گذاری

مدیر سرمایه گذاری مرکز نوآوری گفت: به دلیل متفاوت بودن شرایط اقتصادی هر کشور، روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در سطح جهانی وجود دارد.

نوید بزرگی، مدیر سرمایه گذاری مرکز نوآوری  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با توجه به ماهیت متفاوت استارتاپ‌ها با کسب و کار‌های سنتی، ارزش‌گذاری آن‌ها معمولا چالش‌هایی دارد، اظهار کرد:  تلاش برای ارزش‌گذاری دقیق استارتاپ‌ها علاوه بر دانش مالی، نیازمند آشنایی با انواع مدل‌های کسب و کار، مدل‌های درآمدی، مدل‌ها و توابع رشد و تحقیقات بازار است.

بزرگی ادامه داد: ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها به خصوص در مراحل اولیه چرخه عمرشان با توجه به فقدان داده‌های تاریخی و بسیاری از عوامل نامشخص درخصوص آینده این شرکت‌ها چالش برانگیز است. با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در سطح جهانی وجود دارد، اما به دلیل متفاوت بودن شرایط اقتصادی،  شرایط حقوقی، فرهنگی و اجتماعی منحصر به فرد و ریسک‌های محیطی هر کشور، صحیح نیست که مدل‌های موجود را بدون اعمال اصلاحات و در نظر گرفتن شرایط هر کسب و کار مورد استفاده قرار دهیم.

او افزود: انتخاب روش مناسب برای ارزش‌گذاری استارتاپ می‌تواند به کمک معیار‌های مختلفی صورت پذیرد. سطح بلوغ کسب و کار، داده‌های مالی در دسترس، پتانسیل رشد استارتاپ، حوزه فعالیت، اندازه بازار، سهم بازار و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند به ارزش‌گذار کمک کند که بهترین روش را برای ارزش‌گذاری استارتاپ انتخاب کند.

بزرگی بیان کرد: روش‌های مبتنی بر دارایی، روش‌های مبتنی بر جریان‌های نقدی، روش‌های نسبی، کیفی و شهودی از جمله روش‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها خواهد بود.

او در خصوص مراحل ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها گفت: ابتدا باید درک صحیحی از کسب و کار مورد نظر وجود داشته باشد، برای این منظور ابتدا باید بازار هدف و رقبا را شناخت و به درک صحیحی از مسائل فنی استارتاپ رسید؛ سپس عملکرد آینده شرکت یعنی میزان فروش، هزینه‌های عملیاتی و در نتیجه سود عملیاتی و سود خالص کسب و کار که باید برای سه تا پنج سال آینده پیش بینی شوند، مورد توجه قرار داد که این مرحله بدون داشتن درک صحیح از کسب و کار امکان پذیر نیست.

این فعال فناور گفت: در گام بعدی باید براساس چرخه عمر کسب و کار روش مناسب ارزش‌گذاری را انتخاب کرد و مرحله بعد گنجاندن پیش بینی‌ها در مدل مورد نظر خواهد بود  که در نهایت تمام نتایج به دست آمده تحلیل و جمع بندی می‌شوند و ارزش فعلی جریانات نقد آتی را محاسبه شده تا ارزش استارتاپ بدست آید.

مدیر سرمایه گذاری مرکز نوآوری گفت: افزایش سرمایه، واگذاری سهام تشویقی به کارکنان، خروج یکی از سرمایه گذاران، ادغام و تملیک  یا ورود به بازار‌های عمومی، از جمله اهداف ارزشگذاری استارتاپ‌هاست.

بزرگی افزود: تامین مالی استارتاپ‌ها که یکی از مهمترین الزامات توسعه و موفقیت این شرکت‌هاست که همواره یک شکاف بزرگ بین تصور سرمایه گذار و کارآفرین در خصوص ارزش کسب و کار وجود دارد. ارزش‌گذاری دقیق استارتاپ موجب منفعت موسسان استارتاپ‌ها همچنین سرمایه‌گذاران در جلسات مذاکره جذب سرمایه استارتاپ خواهد شد و مبلغ مورد نیاز کارآفرین در ازای درصد مالکیت مناسب به سرمایه گذار تخصیص خواهد یافت.

او در خصوص گردش مالی استارتاپ‌ها در کشور تصریح کرد:  آمار دقیقی در خصوص گردش مالی استارتاپ‌ها وجود ندارد، زیرا اطلاعات مالی بسیاری از آن‌ها به تفکیک ثبت نمی‌شود و به دلیل تعداد بالای آن‌ها همچنین شکست بسیاری از استارتاپ‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما با توجه به آمار سال می‌توان روندی صعودی برای گردش مالی شرکت‌های نوآورانه در کشور نسبت به سال‌های گذشته در نظر گرفت.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.