سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادقی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک دندان پزشک در کشور داریم/ دو عامل بروز پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: مسائل فرهنگی و تغذیه نامناسب علت بروز پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان است.

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره آخرین وضعیت سلامت دهان و دندان در بین مردم کشورمان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت سلامت دهان و دندان عمومی کشور چندان رضایت بخش نیست که دلایل مختلفی دارد. برای انجام کارهای پیشگیری باید در کشور اقدامات فرهنگی بهتری صورت بگیرد.

او ادامه داد: امروزه رژیم تغذیه در بین مردم نسبت به سالیان گذشته تغییر پیدا کرده است و مصرف غذاهای رستورانی و فست فود و خوردن میان وعده‌های شیرین افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث افزایش پوسیدگی دندان در بین مردم می شود.

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت بیان کرد: باید شاخص های سلامت دهان و دندان مورد بازنگری قرار بگیرد. امروزه به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک دندان پزشک در کشور وجود دارند که نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکا ایران سرانه خوبی از نظر تعداد دندان پزشک نسبت به جمعیت دارد. متاسفانه در برخی از مناطق تعداد دندان پزشک به ازای جمعیت کم تر از سرانه متوسط کشور است.

او افزود: باید برنامه ریزی خوبی در کشور انجام شود تا توزیع نیروی دندان پزشک بهتر از قبل در سراسر کشور انجام شود و دسترسی به خدمات دندان پزشکی در تمام استان ها به ویژه نقاط کم برخوردار به یک اندازه باشد.

صادقی با اشاره به وضعیت پوسیدگی دندان های مردم گفت: به طور کلی پوسیدگی دندان ها علت مشخصی ندارد اما تغذیه مصرفی افراد و مسائل فرهنگی در ارتقای سلامت دهان و دندان موثر است.  بهترین امکانات درمانی را داریم اما در حوزه سلامت دهان و دندان و بهداشت آن وضعیت خوبی در ایران نداریم.

او‌ افزود: در حال حاضر شاخص تعدادندان های پوسیده یا پرشده ۱/۸۴ است که DMF در بین بچه های ۱۲ ساله در حدود ۲ است که باید در حالت نرمال و ایده آل این شاخص به یک یا کم تر از یک برسد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.