سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز ولایت سمنگان توسط طالبان سقوط کرد

شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان بدست طالبان سقوط کرد. این در حالی است که اوضاع جنگ در شمال تشدید شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از حمله‌های گستردۀ طالبان در شمال، ایبک، مرکز ولایت سمنگان، دوشنبه ۱۸اسد به دست گروه طالبان افتاد.

ایبک پنجمین مرکز ولایت‌ است که در جریان چهار روز گذشته بدست طالبان می‌افتد. زرنج، مرکز ولایت نیمروز، شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، شهر سرپل، مرکز ولایت سرپل و تالقان، مرکز ولایت تخار، از بخش‌هایی اند که در چهار روز گذشته بدست طالبان افتاده‌اند.

نمایندگان مردم سمنگان در مجلس می‌گویند که نیروهای دولتی بی‌درگیری از ایبک بیرون شده‌اند.

عبدالله محمدی، یکی از این نمایندگان گفت: «متأسفانه چند روز بود که سقوط شهر ایبک محتمل بود. ما با ادارات دولتی صحبت کردیم اما هیچ‌گونه کمک و هم‌کاری از سوی حکومت مرکزی صورت نگرفت.»

از این میان، شهر تالقان پس از هفته‌ها مقاومت نیروهای دولتی و خیزش‌های مردمی ناوقت دیروز به دست طالبان افتاد.

منابع می‌گویند که مقام‌های محلی و صدها تن از نیروهای دولتی با عقب نشسینی و گذشتن از خط های نخست جنگ به سوی ولسوالی فرخار و ورسج رفتند و این دو ولسوالی را از طالبان پس گرفتند.

فرامرز امیری، باشندۀ تخار بیان داشت: «وضعیت در ولایت تخار خیلی آشفته است. مردم سرگردان هستند. زخمیان بیشتر از آماری است که شریک ساخته شده.»

رمضان، باشندۀ دیگر تخار نیز افزود: «حملات قوای هوایی آغاز شود تا تخار از دست گروه طالبان نجات یابد.»

در کندز نیز درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان ادامه دارد. هرچند طالبان ساختمان مقام ولایت، فرماندهی پولیس و ریاست امنیت ملی را به دست دارند اما شورای ولایتی کندز می‌گوید که نیروهای دولتی در قول‌اردوی ۲۱۷ پامیر و میدان هوایی حضور دارند.

محمد یوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی کندز گفت: «ده‌ها مارکیت، دکان و خانه‌های مسکونی مردم تخریب شده‌اند و این حالت بسیار اسفناک و فاجعه بار است.»

با افتادن چهار شهر در شمال کشور بدست طالبان، اکنون منابع امنیتی از افزایش فشارها بر مزار شریف، میمنه، پلخمری و فیض‌آباد خبر می‌دهند.

این در حالی است که جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان نیمه‌های شب گذشته در ولسوالی دهدادی بلخ آغاز شد. نیروهای دولتی اکنون در روستاهای توخته، حسین‌خیل و پل‌امام بکری با طالبان می‌جنگند.

میرحیدر افضلی، رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان بیان داشت: «تداوم این وضعیت، سقوط شهرها و لایت‌های دیگر را نیز در پی دارد.»

میرویس ستانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله نیز افزود: «دشمن پس از تحمل فشار به‌سوی شهرهای مزار و پلخمری رو کرده‌ که خوشبختانه در آنجاها کمربندهای امنیتی ما به‌گونۀ کامل مستحکم است.»

با این همه، نهادهای امنیتی می‌گویند که در درگیری‌ها، ۵۷۹ طالب کشته و ۱۶۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. اما طالبان این ادعا را نمی‌پذیرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.