سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حل بحران در بزرگسالی با آموزش مهارت ها در کودکی

مشاور و روانشناس گفت: آموزش مهارت‌های زندگی، پس از تامین نیاز‌های اولیه دارای بالاترین اولویت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جواد کاربخش، مشاور و روانشناس گفت: از آنجا که فرزندان برای حضور در اجتماع باید مهارت‌هایی بیش از آنچه از یک کودک انتظار می رود را بیاموزند؛ پس آموزش آن‌ها از سنین کودکی اهمیت زیادی دارد.

او افزود: مهارت‌هایی مانند تعامل با دیگران، مدیریت زمان حل مسأله، تصمیم گیری، کنترل خشم و... از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک کودک برای ورود به اجتماع نیاز دارد.

کاربخش تصریح کرد: در واقع مهارت‌های زندگی، یعنی ایجاد روابط بین فردی مناسب و مؤثر، انجام مسئولیت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری صحیح، حل تعارض‌ها و کشمکش‌ها بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران آسیب می‌زند.

او با بیان اینکه اگر مهارت آموزی کودکان را جدی نگیریم با عواقبی مواجه خواهیم شد، گفت: در دوره کودکی، تعارض‌ها و کشمکش‌ها به دلیل به بلوغ نرسیدن رشد روانی ـ شناختی جلوه چندانی ندارد؛ اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری‌های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش‌های درونی و بیرونی همزمان با رشد جسمانی و روانی و انتظار جامعه و خانواده از فرد نوجوان و جوان افزایش می‌یابد به طوری که می‌پذیرند به دلیل زندگی اجتماعی، بخشی از تمایلات خود را محدود یا جهت دهی کنند و در چارچوب هنجار‌های اجتماعی و گروهی قرار دهند.

این روانشناس افزود: نوجوانان و جوانانی که شیوه‌های صحیح رفتار هیجانی و مهارت‌های لازم را برای تطبیق خود با خانواده و جامعه نیاموخته باشند و ظرفیت‌های روان شناختی آن‌ها ارتقا نیافته باشد با آسیب‌های جدی و متعددی رو به رو خواهند شد که عواقب آن دامنگیر خود و  دیگران می‌شود.

او ادامه داد: در صورتی که رفتار‌های ضد اجتماعی در آن‌ها شکل گیرد و  این افراد از خود واکنش‌های منفی بروز دهند یا توان مدیریت این واکنش‌های منفی را نداشته باشند، باعث آسیب‌های روان شناختی در شخص و کژروی‌ها و ناهنجاری‌هایی در اجتماع خواهد شد.

کاربخش تاکید کرد: اگر در زمان کودکی برای آموزش مهارت‌های زندگی انرژی گذاشته نشود، باید خانواده و مدرسه به خصوص در زمان نوجوانی و بلوغ، برای آموزش این مهارت‌ها و افزایش ظرفیت روان شناختی نوجوان تلاش کنند.

او گفت: یکی از وظایف والدین در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی علاوه بر تشویق برای حضور در کلاس‌های فوق برنامه، تشویق به آموزش مهارت‌های زندگی است تا در زندگی آینده بتوانند توانایی حل مشکلات زندگی خود را داشته باشند و به‌ سادگی زندگی آن‌ها دستخوش بحران نشود.

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.