به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، عبارت برند و برندسازی را همه ما شنیده ایم. چرا امروزه برندها تاثیر بسزایی در انتخابها و گرایشهای ما دارند ، بهتر است ابتدا مقداری درباره مفهوم برند با هم صحبت کنیم.
بیایید با چند مثال شروع کنیم ، به عنوان مثال وقتی کلمه ولوو را می شنوید چه تلقی و برداشتی از این نام دارید؟ حال وقتی نام تجاری ایران خودرو به گوشتان میخورد چطور؟ در میان هنرمندان قطعا حس شما نسبت به جمشید مشایخی در مقایسه با پرویز پرستویی متفاوت است در حالی که هر دوی اینها جزو مفاخر بازیگری کشور هستند ، علی دایی و خداداد عزیزی هم همین طور و یا در میان استانها وقتی نام اصفهان و ایلام به گوشتان میخورد چه تلقی و برداشتی از هر کدام دارید؟ این تفاوتها همان تفاوت در برند، افراد، محصولات و... است.
در خصوص تعریف برند میتوان گفت: برند مجموعهای از ارتباطات حسی و عملکردیست ، برند چیزی نیست جز طبقه بندی خاطرات و رهیافتهای ذهنی مخاطب در خصوص یک پدیده ، در زیر چند ویژگی برند را بر میشماریم:
برند دارای پیام است.
برند دارای عصاره و جوهریست که اصل ثابت آن محسوب میشود.
برندها قدرت آن را دارند که به ناخودآگاه افراد دست یافته و در آنجا بمانند.
برند مساویست با هویت.
برند نیاز به معماری دارد.
برندها شخصیت معینی را به وجود میآورند.
برندها از شخصیتهای شناخته شده به عنوان سفیران خود استفاده میکنند.
حال به پرسش ابتدایی خود بازگردیم...استان گلستان؟
ما گلستانیها از گلستان چه تصور و ذهنیتی داریم و دیگران چه تصور و ذهنیتی از آن دارند؟ نام استان گلستان چه پیامی را برای سایرین مخابره میکند؟ شخصیت استان گلستان نزد مردم سایر استانها چگونه است؟
طبیعتا برند استان گلستان در ذهن هر کسی بر اساس مشاهدات و رهیافت هایش متفاوت است، اما با یک بررسی اجمالی در مییابیم که برند استان گلستان در مقایسه با برند استانهای دیگر حتی استانهای مجاور یا استانهای هم وسعت با منابع طبیعی و امکانات به مراتب کمتر و ضعیف تر، جایگاه پایین تری در ذهن هموطنان دارد. چرا؟ در پاسخ به این چرا باید گفت بخش عمده این رهیافتها حاصل عملکرد معماران استان در برند سازی است، چون همان طور که پیش تر گفته شد هر برندی برای ساخته شدن، نیاز به معمار و معماری دارد و قطعا معماران هستند که ذهنیت و تلقی دیگران از گلستان را معین میکنند.
سوال: معماران این برند چه کسانی هستند و هر کدام چه نقشی در قوت و ضعف این برند دارند؟
جواب:
۱. مردم به عنوان صاحبان گلستان
۲. مسئولین به عنوان نمایندگان مردم و راهبران استان
۳. منابع طبیعی و اقلیم استان
و این هر سه به عنوان عصاره و هویت برند گلستان باید عضو ثابت برند باشند.
مردم گلستان که با وجود تنوع قومیتی طی ۲۷ سال گذشته پای ثابت استان بوده اند و اصالت دارند، منابع طبیعی و اقلیم گلستان هم که در کشور منحصر به فرد است، پس لاجرم باید ریشه ضعف برند گلستان را در مسئولین ناکارآمد و ناآشنا به استان با برنامههای غیر هماهنگ با فرهنگ مردم و ناهمگون با اقلیم و پتانسیلهای طبیعی، در سالیان گذشته جست و جو کرد که موجب تضعیف شدید برند گلستان شده اند. در یادداشت بعدی جزئیات بیشتری را مطرح میکنیم و وارد مصادیق میشویم.
میثم ساور-دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان گلستان
انتهای پیام/ن