سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمله گسترده طالبان به ولایات قندوز، تخار و بدخشان

طالبان مرکز ولایت‌های قندوز، تخار و بدخشان را مورد آماج حمله‌های خود قرار دادند. نبرد در این مراکز همچنان ادامه دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با تصرف مرکز‌های ولایت‌های جوزجان و نیمروز طالبان از شب‌گذشته بدین سو حمله‌های گسترده‌ای را بر مرکز ولایت‌های قندوز، تخار و بدخشان راه‌اندازی کرده‌اند.

به‌گفته مقام‌های محلی در قندوز، طالبان جمعه‌ شب از چند‌سو بر بخش‌هایی در شهر قندوز هجوم آوردند و جنگ میان آنان و نیرو‌های دولتی تا صبح ادامه یافت.

حاجی محمد، فرمانده کندک دوم کوماندوی زون شمال گفت: «می‌خواستند که ساحه زاخیل و خاکنی و حوزه سه و استقامت‌ها را سقوط بدهند.»

نجیب‌الله عمرخیل، سرپرست ولایت قندوز نیز افزود: «حملات طالبان را عقب زدند و تلفات سنگین بر طالبان وارد شد».

ریاست صحت‌عامه قندوز، از جان‌باختن و زخم‌برداشتن غیرنظامیان در این جنگ خبر می‌دهد.

احسان‌الله فضلی، رییس صحت‌عامه قندوز بیان داشت: «جنگ هنوز جریان دارد. برای ما به‌گونه مجموعی، ۳۹ زخمی به شفاخانه آورده شده و ۱۱ جسد هم آورده شده است».

در حالی‌که هفته‌ها می‌شود هزاران خانواده بی‌جاشده از ولسوالی‌های قندوز به مرکز این ولایت پناه آورده‌اند، نبرد‌های تازه شماری از خانواده‌های دیگر را هم از بخش‌هایی در شهر قندوز، بی‌جا ساخته‌اند.

مقام‌ها در بدخشان نیز می‌گویند که نیرو‌های دولتی در 9 بخش با طالبان درگیر شدند.

احمد بشیر صمیم، والی بدخشان گفت: «بیشتر از چهل نفر کشته طالب دارد و زخمیانشان هم هست.»

در همسایگی بدخشان، در ولایت تخار هم که از روز‌ها بدین‌سو، گواه نبرد‌ها میان نیرو‌های دولتی و طالبان است، جمعه‌شب، از شدت جنگ در بخش‌هایی از شهر تالقان گزارش داده شده‌است.

در همین پیوند، تخاریان مقیم در کابل، به‌روز شنبه بازهم اعتراضی را به‌راه انداختند.

محمد زمان، رییس جامعه مدنی تخار گفت: «ما به تنگ آمده‌ایم! بیش از این سکوت برای ما، آرامش برای ما، برای ما دست زیر ماشه گرفتن جرم است، جنایت است، اشتباه است، خطا است.» 

این باشندگان تخار، در روز‌های پیش، چادر تحصنی را برپا کرده بودند و بر خواست‌های‌شان در باره فرستادن نیرو‌های کمکی به تخار و راه‌اندازی عملیات‌های تصفیه‌ای در این ولایت تأکید داشتند.

آنان گفته بودند که پس از پا درمیانی شماری از بزرگان و شخصیت‌های مطرح، به تحصنشان پایان می‌دهند؛ اما هشدار دادند که اگر به خواست‌هایشان توجه نشود، این‌بار در برابر خانه‌های رهبران حکومت و مسوولان نهاد‌های امنیتی، به اعتراض و تحصن خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.