سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابی که با خواندنش محافظ حاج قاسم را بهتر و بیشتر می‌شناسید

هاجر پور واجد زندگینامه شهید وحید زمانی‌نیا محافظ حاج قاسم سلیمانی را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «من محافظ حاج قاسمم» به خاطرات شهید وحید زمانی نیا، عضو تیم حفاظتی سردار حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد. کتابی کم حجم در ۹۶ صفحه در قطع رقعی که توسط انتشارات شهید کاظمی به تازگی روانه بازار شده است.

شهید وحید زمانی‌نیا، شهید مدافع حرم متولد ۱۳۷۱ در تهران بود. وی چهار سال در سوریه به عنوان مدافع حرم حضور داشت که حاج قاسم وی را محافظ خود قرار داد. این شهید جوان که به دست تکفیری‌ها در آزادسازی حلب شیمیایی شده بود در نهایت در جریان حمله تروریستی پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه حاج قاسم سلیمانی و چند تن دیگر به شهادت رسید. در ادامه گفت و گوی ما با هاجر پور واجد نویسنده کتاب زندگینامه من محافظ حاج قاسمم را می‌خوانید.

خانم پور واجد؛ موضوع کتاب «من محافظ حاج قاسمم» چیست؟

نگارش کتاب شهدا عمدتاً بر پایه خاطرات شفاهی بوده و مستند است. کتاب «من محافظ حاج قاسمم » مجموعه خاطرات شهید بزرگوار وحید زمانی نیا از بدو تولد تا شهادت از زبان پدر و مادر، اعضای خانواده، همکاران و همرزمان اوست. در این کتاب، ویژگی‌های شخصیتی و سیره عملی شهید از ابعاد مختلف اخلاقی، اعتقادی، احساسی و اجتماعی برای مخاطبان بیان شده است. خوانندگانِ این کتاب، عشق و ایثار شهید را آشکارا در لابه‌لای خاطرات درک خواهند کرد.

منابع اطلاعاتی شما چه بوده است؟

کتاب «من محافظ حاج قاسمم» را با استناد به روایت خاطرات متنوع و زیبا توسط والدین، همسر، اعضای خانواده، همرزمان و همکاران به نگارش در آوردم. همچنین نگارش کتاب شهید وحید زمانی را همسرم به بنده سفارش کردند.

بزرگ ترین ویژگی شخصیت اصلی شهید چیست؟

ایثار و از خود گذشتگی وحید زمانی نیا در اوج جاذبه‌های زندگی یاد آور وقایع صدر اسلام است. وی باشهادت خود ثابت کرد در ادوار مختلف کسانی ظهور می کنند تا ثابت کنند اسلام امروز همان اسلام عمارها، ابوذرها، سلمان‌ها و سمیه هاست که همین امر ویژگی برجسته شهید بزرگوار ماست.

شیوه روایت پردازی چطور بوده است؟

نگارش کتاب از زاویه اول شخص است. داستان زندگی و خاطرات، از زبان خود راویان بیان شده است. راوی خود را در میان خاطرات مشاهده می‌کند و مخاطب خود را در جایگاه راوی قرار می‌دهد و خیلی سریع با کتاب ارتباط برقرار نموده و همذات پنداری می‌کند و از خواندن کتاب لذت می‌برد.

آیا کتاب «من محافظ حاج قاسمم» تأثیرات لازم را روی مخاطب می‌گذارد؟

ویژگی منحصر به فرد وحید زمانی نیا جاذبه وی است که مخاطبان را درباره این رخداد ترغیب نموده و قطعاً تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

چه قدر به روابط حاج قاسم و وحید زمانی نیا پرداخته شده است و حاج قاسم چه رفتاری با محافظش داشته؟

باید متذکر شوم به علت حجم کم مطالب در این باره حق مطلب ادا نشده است؛ اما شهید وحید زمانی نیا در صحبت‌های خود فرموده است: «من محافظ حاج قاسمم» هر زمان بخواهد و هرکجا که لازم باشد دوشادوش و پابه‌پای سردار خواهم رفت. این همان اطاعت مطلق و لحظه به لحظه در برابر وظایف دینی و تکلیف الهی است. سردار سلیمانی محافظ خود را اهل خود می‌دانستند و همچون پدر با دلسوزی و علاقه تمام در برابرشان احساس مسولیت می‌کردند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.