سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش پلیس به درخواست کانون سردفتران از مجلس/ ثبت معامله خودرو در دفاتر الزامی نیست

سرهنگ جهانی گفت: اگر مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای ثبت معامله خودرو اجباری بود به چه دلیلی کانون سردفتران طرح اجبار مراجعه به دفاتر را داده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در واکنش به مصاحبه اخیر رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مبنی بر درخواست آن‌ها از مجلس برای اصلاح فرآیند نقل و انتقال خودرو و تنظیم سند خودرو تنها در دفاتر رسمی، اظهار کرد: مخاطبان رسانه‌ها سالیان مدیدی است که با قرائت خاص از قانون مواجه می‌شوند که در آن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را اجباری می‌داند، حال سؤال اینجا است اگر مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای ثبت معامله خودرو اجباری بود چه دلیلی داشت که اخیراً طرحی توسط کانون سردفتران به کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ارائه و در آن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اجباری شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور افزود: نمایندگان شریف مجلس شورای اسلامی قطعاً از ذکاوت و درایت لازم برای تشخیص اغراض و اهداف ارائه چنین طرح‌هایی برخوردار هستند و علی‌الخصوص در مجلس انقلابی حال حاضر، در بررسی هر طرحی که به مجلس ارائه می‌شود منافع عموم مردم را بر هر چیز دیگری ترجیح خواهند داد.

وی تصریح کرد: در این طرح کارشناسی نشده در حالی ادعای حذف مراکز شماره‌گذاری مطرح می‌شود که ساز و کار جایگزینی برای کشف خودرو‌های فاقد اصالت، خودرو‌های سرقتی یا دارای شکایت، کلاهبرداری با تغییر در ارکان خودرو، کشف جرایم امنیتی و اقتصادی خودرو محور مانند تصادفات منجر به جرح و فوت، سرقت، آدم‌ربایی و قاچاق کالا وجود ندارد و قطعاً علاوه بر اینکه موجب ضرر و زیان عموم مردم در هنگام خرید و فروش خودرو خواهد شد طبیعتاً تبعات امنیتی و اجتماعی نیز به دنبال خواهد داشت.

این مقام انتظامی متذکر شد: نظر پلیس مصداق رأی شماره ۱۸۶۳ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است که در آن تصریح شده قانونگذار در مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۱۰ موارد ثبت اجباری معاملات را ذکر کرده و سایر موارد از جمله ثبت معاملات راجع به اموال منقول (مانند خودرو) الزامی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
اگه اجباری نیست چرا در رسانه های ملی، صدا و سبما و جراید مطرح نمیشه
چه جوری و کجا تغییر مالکیت خودرو را ثبت کنیم؟
لطفا اگه کسی می دونه، جواب بده
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
درود به شرفت
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
دفتردلران بس کنید دست بکشید از این کار بهوده و مردم ازار اینقد به جیب مردم چشم نداشته باشید بروکراسی رو کم کن مجلس
رهام
۱۹:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا نظارتی نیست
ک.م
۱۹:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
خودرو ملک نیست. عمر مصرف دارد مثل یخچال و...
باید فقط در ناجا ثبت مالک شود.
باید قانون دهه ۵۰ مجلس تغییر پیداکند. مجلس باید قانون رو اصلاح کنه.ناجا باید از مجلس درخواست کنه یا لایحه بفرستند.
شهروند گمنام
۱۸:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چند سالی است سر اینکه باید سند رسمی هم گرفت یا تنها در راهور فروش انجام شود، سردرگمی و دوگویی است. بدبختانه مجلس هم که باید با تصویب قانون روشن و گویا، چاره اندیشی کند در خواب به سر می برد. کانون سردفتران هم برای سودجویی وابستگانش به دنبال برداشت اجباری ثبت سند رسمی در دفترخانه ها از قوانین کنونی است. اگرچه باید سود بیش از هشتاد میلیون ایرانی در این روند دیده شود، نه سودِ شماری دفترخانه دار که درآمدهای هنگفت و بی شماری دارند. یک پیچیدگی قانونی در این چالش، ماده 29 قانون تخلفات رانندگی است که گفته «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود......». از سوی دیگر پایگاه شماره گذاری راهور داده های هر خودرو و دارندگان آن را دردست دارد و دادگاه ها و دادسراها نیز از آنجا استعلام دارایی ها و داده های دیگر خودرو را انجام می دهند و از این رو نیازی به هم راستاسازی سازمان ثبت با راهور برای ثبت خودرو نیست. شایسته است مجلس با تصویب قانونی روشن به این روند پیچیده و سردرگم پایان دهد.
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چن ساله ک نمیتونیم مشخص کنیم کدوم سند معتبره برگ سبز یا دفاتر ثبت اونوقت ادعا داریم تو کل دنیا قانون اساسی ما درسته ..
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
حق با شماست
چرا وقتی بزرگان دین ما سفارش میکنند علم رو حتی در چین بیاموزید، این مسئولین از خود راضی حاضر نیستند از کشورهای موفق در دموکراسی الگوبرداری کنند در همه زمینه ها
یه نگاه به امارات بندازید
ایرانی هایی که رفتن امارات و برگشتن (فقط به خاطر دوری از خانوادشون) خیلی زیاد از نحوه زندگی و کارشون راضی بودن، از قوانین و همچنین اجرای آن
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اگر نیازی نباشد که اکثر دفتر دارها باید برن گدائی کنند